بازار طلا و ارز این روزها نوسانات خود را تحت‌تأثیر مسائل سیاسی و اقتصادی دنبال می‌کند. از طرفی مذاکرات هسته‌ای بر معادلات این بازار اثرگذار است و از سوی دیگر عوامل بنیادین بازار، سرنوشت قیمت‌ها را رقم می‌زند.

سکه طلا

بر همین اساس روز پنجشنبه بازار ارز با کاهش ۱۱۰ ریالی بهای دلار همراه شد. بازار جهانی طلا نیز کاهش چشمگیر قیمت را تجربه کرد تا هر دو عامل تأثیرگذار بر نرخ طلا و سکه در ایران در جهت کاهش قیمت گام برداشته باشند، به همین دلیل سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران به زیر ۹۰۰هزار تومان افول کرد تا به کمترین قیمت طی ۱۸‌ماه اخیر برسد. بهای سکه تمام‌بهار آزادی روز پنجشنبه به ۸۹۵هزار تومان رسید درحالی‌که آخرین بار در بهمن‌ماه سال ۹۲در این سطح قیمت قرار داشت.

قیمت دلار نیز روز پنجشنبه به ۳هزار و ۳۰۷تومان کاهش یافت و این انتظار وجود دارد که روزهای آینده کاهش بیشتری را تجربه کند. از سوی دیگر بانک مرکزی با سرعت در حال افزایش نرخ رسمی ارز است تا با نزدیک شدن فاصله نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد، گام‌های مؤثری برای تک نرخی کردن ارز برداشته شده باشد.

مسئولان بانک مرکزی بارها اعلام کرده‌اند که تک نرخی کردن ارز الزاماتی دارد و از جمله رفع تحریم‌ها باعث ورود ارز بیشتری به کشور می‌شود و امکان تک‌نرخی کردن ارز بهتر فراهم می‌شود. با وجود این بانک مرکزی بهای رسمی ارز را تا ۲هزار و ۹۴۰تومان افزایش داده است تا فاصله بهای رسمی ارز با نرخ بازار به ۳۶۷تومان تقلیل یافته باشد. نرخ ارز در بودجه سال‌جاری ۲۸۵۰تومان درنظر گرفته شده است اما بانک مرکزی این اختیار را دارد تا مدیریت شناور نرخ ارز را با توجه به شرایط اقتصادی دنبال کند.

نرخ رسمی دلار طی ۳ماهه اخیر روندی تصاعدی به‌خود گرفته و از نرخ ۲۸۰۸ تومان به ۲۹۴۰ تومان رسیده است. این در حالی است که سال گذشته بانک مرکزی به‌دلیل شرایط بازار، نرخ رسمی را با احتیاط بیشتری افزایش می‌داد تا جایی که در میانه‌های سال توانست نرخ رسمی دلار را به سطح مورد نظر بودجه برساند.

پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرده است که می‌خواهیم ارز تک نرخی را به‌صورت پایدار و در جهت متغیرهای بنیادین اقتصاد و در مسیر صحیح هدایت کنیم. بانک مرکزی مدیریت خوبی بر ثبات بازار ارز و جلوگیری از سفته‌بازی‌ها داشته است و با همین شیوه موضوع یکسان‌سازی‌ نرخ ارز را هم مدیریت خواهد کرد.

همچنین غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی، تنوع درآمدهای غیرنفتی را پشتوانه‌ای برای یکسان‌سازی‌ نرخ ارز دانسته و گفته است: انتشار اوراق قرضه در بازارهای جهانی یکی از عوامل یکسان‌سازی‌ نرخ ارز به شمار می‌رود.

کد خبر 299927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha