شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

محمد امین خرمی: درپی اتفاقات روزهای اخیر در منطقه صحرای سینا در شمال غرب مصر، زنگ خطر گسترش فعالیت‌های نیروهای وابسته به داعش در این منطقه بلندتر از قبل به صدا در آمده است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، درپی حمله داعش از یگان های ارتش در صحرای سینا بازدید کرد.

روز جمعه گروه موسوم به «انصار بيت‌المقدس» كه خود را در قالب خلافت خودخوانده داعش، به‌عنوان «ولايت سينا» معرفي مي‌كند مدعي شد از غرب صحراي سينا 3موشك به جنوب مناطق اشغالي فلسطيني شليك كرده است. روز چهارشنبه گذشته نيز اين نيروها در يك سري حمله همزمان به چند پست ايست و بازرسي داخل و بيرون شهر شيخ‌زوبيد حمله كرده بودند كه به كشته شدن بيش از 40سرباز مصري منجر شد.

  • شليك موشك به سرزمين‌هاي اشغالي

در پي شليك موشك به سرزمين‌هاي فلسطيني تحت اشغال رژيم صهيونيستي، انصار بيت المقدس اعلام كرد اين اقدام به تلافي حمايت نيروهاي اسرائيلي از سربازان مصري در حمله روز چهارشنبه انجام گرفته است. در مقابل، ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد 2موشك به جنوب سرزمين‌هاي اشغالي در نزديكي مرز با مصر اصابت كرده اما تلفاتي در پي نداشته است.رژيم صهيونيستي داراي 270كيلومتر مرز مشترك با صحراي سيناست و اين براي نخستين‌بار است كه انصار بيت‌المقدس از خاك مصر به مناطق اشغالي فلسطين موشك شليك مي‌كند.

رژيم صهيونيستي، حماس را متهم كرده كه نيروهاي داعش در منطقه سينا را مورد حمايت قرار مي‌دهد؛ ادعايي كه از سوي حماس رد شده است. همزمان طي روزهاي اخير دولت خودگردان فلسطين 120نفر از اعضاي حماس را «به دلايل امنيتي» بازداشت كرده است. دولت خودگردان هنوز توضيحات بيشتري در اين زمينه نداده است. فعاليت داعش در صحراي سينا به بهانه‌اي براي فشار بيشتر به گروه‌هاي فلسطيني ازجمله حماس تبديل شده است. اين در حالي است كه داعش در روزهاي گذشته به‌طور رسمي حماس را در غزه تهديد به حمله كرده است.

  • حمله به نيروهاي مصري

گروه موسوم به انصار بيت المقدس تاكنون بيش از 600نفر از نيروهاي امنيتي مصر را كشته است. روز چهارشنبه نيز اين گروه موفق شد برخي ساختمان‌هاي دولتي را به تصرف در آورد و پايگاه پليس شيخ‌زوبيد را محاصره كند. ساعاتي بعد، اين گروه همچنين اعلام كرد بخش‌هايي از شهر را به تصرف خود در آورده است.

حملات نيروهاي وابسته به داعش به پست‌هاي امنيتي در شمال شبه جزيره سينا پيش از اين نيز سابقه داشته، اما عمليات آنها معمولا به‌صورت ايذايي بوده و پس از حمله به پست‌هاي امنيتي بلافاصله منطقه را ترك كرده‌اند. در حمله روز چهارشنبه، اگرچه براي مدتي كوتاه، اين گروه موفق شد بخش‌هايي از شيخ‌زوبيد ‌را به تصرف خود در آورد؛ موضوعي كه نشان‌دهنده تغيير در تاكتيك عملياتي و افزايش قدرت اين نيروها در منطقه سينا و تهديد بيش از پيش ارتش مصر به‌عنوان قدرتمندترين ارتش جهان عرب است.

  • گروه موسوم به انصار بيت‌المقدس

از سال 2011كه قيام‌هاي مردمي در مصر به سقوط دولت حسني مبارك منجر شد، گروهي جهادي در منطقه شبه جزيره سينا اعلام موجوديت كرد. اين گروه كه خود را «انصار بيت المقدس» ناميد، بين سال‌هاي 2011و 2013بيشتر در مناطق شمالي شبه جزيره سينا حمله‌هاي پراكنده‌اي را عليه ارتش مصر ترتيب مي‌داد، اما با بركناري محمد مرسي، رئيس‌جمهور منتخب مصر، در سال 2013 بر دامنه فعاليت‌هاي اين گروه نيز افزوده شد. در نوامبر سال 2014، انصار بيت‌المقدس به‌طور رسمي اعلام كرده با البغدادي، سركرده داعش، بيعت كرده و پس از آن بود كه نام خود را به ولايت سينا تغيير داد.

  • ضعف امنيتي در شبه جزيره سينا

در پيمان صلح مصر و رژيم صهيونيستي، براي حضور نظامي مصري‌ها در صحراي سينا و نواحي مرزي آن و همچنين حضور اسرائيلي‌ها در نوار مرزي با سينا محدوديت‌هايي درنظر گرفته شده بود. برخي تحليلگران ناامني‌هاي موجود در اين منطقه را ناشي از ضعف حضور نظامي ارتش مصر مي‌دانند. فارغ از وجود چنين پيماني، به گواهي روزنامه‌نگاراني كه منطقه را از نزديك ديده‌اند، دولت مركزي مصر طي سال‌هاي اخير نسبت به منطقه سينا بي‌توجه بوده و ترجيح داده نيروهاي امنيتي و تجهيزات نظامي خود را در مناطق مركزي و در پايتخت متمركز كند. حضور ضعيف نظامي ارتش مصر در منطقه سينا تنها به برخي شهرهاي شمالي محدود شده است.

علاوه بر اين، ضعف دولت در توجه به مردم محلي باعث شده فعاليت‌هاي نيروهاي افراطي به راحتي در اين منطقه گسترش پيدا كند و اين مردم علاقه‌اي به دولت مركزي مستقر در قاهره نداشته باشند. مردم اين منطقه مردم فراموش شده مصر هستند. امكانات رفاهي و خدمات شهري در اين منطقه بسيار ضعيف بوده و فقر و بيكاري معضل اصلي ساكنان شبه جزيره سيناست.

  • شبه جزيره سينا

منطقه سينا، شبه جزيره‌اي در شرق كانال سوئز است كه از شمال به درياي مديترانه و از جنوب به درياي سرخ محدود شده است. اين شبه جزيره از غرب با مناطق اشغالي فلسطين و از شمال غرب با غزه هم مرز است. در پي جنگ 6روزه اعراب و اسرائيل در سال 1967، اسرائيلي‌ها اين منطقه از مصر را به اشغال خود در آوردند اما در پي موفقيت‌هاي ارتش مصر در نفوذ به آن در جنگ اكتبر سال ١٩٧٣ و پيمان صلح بعد از آن در سال ١٩٧٩، نيروهاي رژيم صهيونيستي از اين منطقه عقب‌نشيني كردند و كنترل آن را به مصر بازگرداندند.

کد خبر 300043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha