بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که از چندی پیش دامنگیر حیات‌وحش منطقه حفاظت شده هفتادقله در استان مرکزی شده است، همچنان ادامه دارد.

حیوانات

آنطور كه مديركل محيط‌زيست استان مركزي مي‌گويد تاکنون ۱۰۸مورد لاشه مبتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این منطقه مشاهده و به‌صورت بهداشتی دفن شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با مهر با اعلام اينكه آمار دقيقي از لاشه حيوانات تلف‌شده دردست نيست، گفت: با توجه به وسعت منطقه ممکن است تعداد دیگری از لاشه‌ها نیز در میان دره که امکان دسترسی به آنها نیست در این آمار ثبت نشده باشند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصريح كرد: پس از مشاهده نخستین مورد لاشه کل و بز، نمونه به آزمایشگاه محیط زیست استان مرکزی انتقال و سپس به تهران ارسال شد و نتیجه نهایی، بروز بیماری پی‌پی‌آر یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تایید کرد.

کارنامی تصریح کرد: پس از تشخیص بیماری، کارگروه مخاطرات زیست محیطی ذیل ستاد مدیریت بحران تشکیل و در راستای آن تیم‌های عملیاتی به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: گستردگی منطقه سبب‌شده انجام امور مربوط به قرنطینه در قسمتی از این منطقه که به‌عنوان منطقه امن نامیده شده و دارای مساحتی حدود ۱۹هزار هکتار است انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به عوامل بروز بیماری پی‌پی‌آر خاطرنشان كرد: عوامل مختلفی سبب بروز بیماری طاعون در میان نشخوارکنندگان است اما موضوع گرما و خشکسالی پوشش گیاهی منطقه از عوامل مهم تاثیر‌گذار بر این بیماری به‌شمار می‌روند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی هم در گفت‌وگو با مهر، در ارتباط با اقدامات این سازمان به‌منظور مهار و انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای عدم‌انتقال این بیماری گفت: عملیات واکسینه کردن دام‌ها انجام شده و هر نقطه‌ای که کانون بیماری باشد تا شعاع 3کیلومتری تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرد.

محسن شانقی افزود: ازجمله علائم اصلی و مهم بروز این بیماری پیدایش ضایعات دهانی و تورم همراه با ترشحات غلیظ از بینی و چشم دام‌ها و نیز اسهال و علائم تنفسی است که به‌طور معمول ابتدا در دام‌های جوان پدیدار می‌شود و سبب بروز ۶۰ تا ۷۰ درصد تلفات بز و کل در دام‌های سبک و ۹۰درصد در دام‌های حیات‌وحش و قوچ وحشی می‌شود. وی افزود: در راستای اقدامات مراقبتی و محافظتی از ۲۵خردادماه، مراحل انجام واکسیناسیون دام در روستاهای اطراف شهرستان‌های اراک، دلیجان و محلات آغاز و تاکنون ۲۸هزار راس دام سبک در مقابل بیماری پی‌پی‌آر واکسینه شده‌اند.

شانقی تصریح کرد: در مسیر انجام اقدامات مراقبتی کانون شیوع بیماری تا شعاع 5کیلومتری، قرنطینه و از ورود و خروج دام‌ها جلوگیری شده است، چرا که جابه‌جایی دام‌ها عامل اساسی انتقال این بیماری است.

کد خبر 300081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha