عباس ثابتی‌راد : هفته گذشته سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و رئیس‌جمهور نیز با ابلاغ این سیاست‌ها رسما آغاز تدوین برنامه ششم توسعه کشور را کلید زد.

دولت باید پیش‌بینی‌های لازم را  همزمان با تدوین برنامه ششم توسعه انجام دهد.

اما كمي شگفت‌انگيز است اگر بگوييم برخي از مفاد برنامه‌هاي سوم و چهارم و پنجم توسعه هنوز به اجرا درنيامده است. يكي از مهم‌ترين مواد قانون 3 برنامه توسعه پيشين، استقرار مديريت يكپارچه شهري است. موضوعي كه معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهردار تهران از آن به‌عنوان رفع‌كننده چالش‌هاي عمده مديريت شهري نام‌مي‌برد.

ناصر اماني با اشاره به اينكه هم‌اكنون لايحه مديريت يكپارچه شهري در كميسيون‌هاي فرعي دولت در حال بررسي است، به همشهري گفت: لايحه مديريت يكپارچه شهري هم‌اكنون در 6‌كميسيون در سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در حال بررسي است و اميدواريم تا پايان شهريور‌ماه اين لايحه آماده شده و براي تصويب در هيأت دولت ارائه شود. معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهردار تهران با اشاره به اينكه انتظار بر اين است كه دولت طي 6‌ماه اين قانون را به تصويب برساند، اظهار داشت: اميدواريم قانون مديريت يكپارچه شهري جز نخستين لوايحي باشد كه در مجلس دهم مورد بررسي نمايندگان محترم مجلس قرار گيرد تا شاهد دوره جديدي در عرصه مديريت شهري باشيم.

به گفته اماني در حال حاضر 6‌كميسيون براساس موضوعات پيش‌بيني شده در پيش‌‌نويس اين لايحه در سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور فعال شده است و موارد مختلف اين لايحه در دست بررسي است. آنگونه كه وي مي‌گويد اين كميسيون‌ها با حضور مديران و كارشناسان حوزه مديريت شهري، اساتيد دانشگاه، شوراي‌عالي استان‌هاي كشور، شوراي اسلامي شهر تهران و شهرداري تهران در حال آخرين بررسي‌هاي لايحه مديريت يكپارچه شهري هستند.

وي در ادامه سخنانش اظهار داشت: دولت يازدهم اراده مناسب براي تصويب اين لايحه را از خود نشان داده است و اميدواريم كه اين لايحه به نتيجه برسد. اما از آنجا كه در سال آخر برنامه پنجم توسعه قرار داريم لازم است دولت پيش‌بيني‌هاي لازم را براي راهكارهاي قانوني و اجراي آن همزمان با تدوين برنامه ششم توسعه انجام دهد.

  • تهيه پيش‌نويس

معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهردار تهران با اعلام اينكه پيش‌نويس قانون مديريت شهري توسط شهرداري تهران و در مركز مطالعات شهر تهران تهيه شده است، افزود: در حال حاضر شهرداري تهران براي اجراي مديريت يكپارچه شهري آمادگي كامل دارد و مقدمات استقرار نظام مديريت يكپارچه شهري در شهر تهران فراهم شده است. به‌گفته اماني در متن برنامه سوم و چهارم و پنجم توسعه كشور به توانمندي شهرداري كشور براي اجراي قانون مديريت يكپارچه اشاره شده است.

وي با اشاره به اين نكته افزود: اگر بخواهيم به تنها شهرداري كشور كه در حال حاضر آمادگي كامل براي اجراي اين قانون را دارد اشاره كنيم، شايد شهرداري تهران را بتوانيم نام ببريم. هرچند معتقد نيستم كه ساير كلانشهرهاي كشور امكان اجراي اين قانون را ندارند. اما با توجه به شناختي كه از شخص شهردار تهران دارم مي‌توان گفت كه آماده‌ترين مديريت كه توان اجرايي كامل مديريت يكپارچه شهري را دارد، شهرداري تهران است كه مي‌تواند تصدي‌گري‌هاي دولت را به‌عهده بگيرد و اجرايي كند.

اماني مديريت فعلي شهرهاي كشور را مديريت متفرقه دانست و دليل عدم‌استقرار مديريت شهري در شهرها را نبود قانوني براي حركت به سمت استقرار مديريت يكپارچه شهري عنوان كرد. به‌گفته وي با وجود اينكه قانون مديريت يكپارچه شهري وجود نداشت، شهرداري تهران تلاش كرده تا از طريق ارتباط منطقي و خوبي كه با سازمان‌هاي خدمات‌رسان در شهر تهران داشته، حتي‌الامكان به سمت مديريت يكپارچه شهري حركت كند.

وي در ادامه تصريح كرد: شهرداري تهران در طول سال‌هاي گذشته رابطه خوبي با بسياري از سازمان‌هاي خدمات‌رسان در شهر داشته‌است كه نمونه‌اش را مي‌توان در ايجاد رصد‌خانه شهر تهران ملاحظه كرد. وي رصد‌خانه شهر تهران را فضايي دانست كه شهرداري و سازمان‌هاي خدمات‌رساني كه در حال حاضر به مردم خدمات مي‌دهند در آن به هم متصل مي‌شوند و اطلاعاتشان را مبادله مي‌كنند. مكاني كه به تعبير او دست‌كم اطلاعات نهادهاي خدمات‌رسان متمركز مي‌شود و مي‌توانند در كنار شهرداري تهران در مرحله برنامه‌ريزي همكاري كنند.

اين اتفاق از ديدگاه اماني مشق مديريت يكپارچه شهري است؛ مشق شهرداري و نهادهاي خدمات‌رسان براي استقرار مديريت يكپارچه شهري. به‌گفته وي مبناي هرگونه فعاليت و برنامه‌ريزي، آمار است. وي در اين‌باره گفت: اگر بتوانيم اطلاعات شهرداري و نهادهاي خدمات‌رسان را در جايي جمع‌آوري كنيم و اشراف اطلاعاتي در مورد تهران داشته باشيم، اين حركت بيانگر زمينه شكل‌گيري مديريت يكپارچه شهري است.

معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهردار تهران در ادامه با اشاره به دلايل توفيق شهرداري تهران در استقرار مديريت يكپارچه شهري تأكيد كرد: 2 دليل مي‌توان گفت كه شهرداري تهران آمادگي كاملي براي اجراي قانون مديريت يكپارچه شهري دارد. اول توانمندي شخص شهردار تهران چه به لحاظ دانش آكادميك و چه به لحاظ سوابق مديريتي موفقي كه داشته و دوم هم سازمان اجرايي شهرداري تهران توانسته زمينه را براي شكل‌گيري چنين سازوكاري آماده كند.

  • راه‌هاي برطرف كردن چالش‌هاي شهري

از ديدگاه معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهردار تهران مهم‌ترين چالش‌هاي مديريت شهري كشور كه با استقرار مديريت يكپارچه شهري قابل رفع است عبارتند از:

مناسب و به‌روز نبودن قانون شوراها و شهرداري‌ها به‌ويژه براي اداره كلانشهرها و شهرهاي بزرگ
مشخص نبودن تعريف و تفكيك وظايف ملي از محلي و تناقضات و عدم‌هماهنگي موجود در آنها
عدم‌شفافيت و تعيين تكليف وظايف، حدود و اختيارات و مسئوليت‌ها بين اركان اداره امور ملي و محلي
تمركز‌گرايي و بزرگ شدن ساختار دولت و كم‌توجهي به رفع مسائل و مشكلات مديريتي شهرها
افزايش مسائل اجتماعي و عدم‌شفافيت مسئوليت و وظايف دستگاه‌ها به‌ويژه در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي.

 

کد خبر 300332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha