همشهری آنلاین: توئیتر،‌ این روزها یکی از مهم‌ترین ابرازهای خبررسانی بویژه در کشمکش‌های بین‌المللی است. برای ما که این روزها درگیر طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ دیپلماسی جهانیم، مهم‌ترین فعال توئیتری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، است.

به گزارش ايسنا، محمدجواد ظریف،‌ از همان روزهای اول کارش،‌ به شخصیت شبکه‎های اجتماعی معروف شده است؛ اول فیس‌بوک و حالا توئیتر او که بیش از 286 هزار دنبال‌کننده دارد و علاوه بر اینکه جنبه رسمی یافته، ‌مانند توئیت‌های دیگر وزرای خارجه دنیا، مرجع اخبار هم هست و البته روزنه‌ای است به درون اتاق مذاکره و پی بردن به این‌که آقای وزیر «در لحظه» به چه چیزی فکر می‌کند یا اینکه بیان چه نکته‌ای را در قالب یک پیام توئیتری برای پیشبرد روند مذاکرات مؤثر می‌داند.

در این روزها تمام رسانه‌های دنیا بصورت مداوم در حال دنبال کردن صفحه توئیتری محمدجواد ظریف هستند تا از بمب‌های خبری که از سوی این صفحه در فضای رسانه‌ای دنیا منفجر می‌شود، جا نمانند.

در زیر، آنچه را وزیر پرکار امور خارجه کشورمان از 8 فروردین - یعنی زمان اوج مذاکرات لوزان - در صفحه شخصی خود توئیت کرده است، آورده‌ایم تا کمی با این «در لحظه» بودن آقای وزیر همراه شویم.

پیام‌های جدید آقای ظریف در توئیتر در ساعات و روزهای آتی، به این گزارش اضافه خواهد شد.

  • 22 تیر

اگر توافق هسته‌ای به دست بیاید، پیروزی دیپلماسی به این معنی خواهد بود که همه در زمانی که می‌توانستیم بازنده باشیم، برنده بودیم. ساده و واضح: نیازی به پیچیده کردن موضوع نیست.

  • 18 تیر:

ما به شدت در حال کار هستیم، اما نه با عجله! تا کار به خوبی انجام شود. خوب به این حرفم توجه کنید: شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.

  • 15 تیر:

پیام ایران به غرب: بین فشار و توافق یکی را انتخاب کنید (لینک صحبت‌های ظریف در یوتیوب نیز در توئیتر قرار گرفته)

  • 4 تیر:

همانطور که رهبری اشاره کردند، ایرانی‌ها یک توافق قابل قبول می‌خواهند و تقاضاهای بیش از اندازه را رد می‌کنند. رفتن به وین، برای دستیابی به توافق امن، عادلانه و ماندگار است.

  • 27 خرداد:

رمضان مبارک. به امید اینکه برکت و آرامش این ماه مقدس، صلح، شفقت و یک‌دلی را برای منطقه ما و جهان آورد.

  • 15 اردیبهشت:

رسیدن به خانه بعد از یک هفته شلوغ، هنوز کار بسیاری باقی مانده، اما همیشه کار کردن برای این سرزمین زیبای شجاعان با لذت و افتخار همراه است.

  • 13 اردیبهشت:

پیش‌نویس توافق ایران رو به پیشرفت است. کار سخت است و بسیاری از پرانتزها باقی است. برای پایان دادن به این بحران ساختگی و باز کردن یک دریچه جدید مصمم هستیم.

  • 10 اردیبهشت:

دیپلماسی جدی، گردن‌کشی شخصی نیست. قدم نو رسیده مبارک شما و خانواده‌تان از حضورش در آرامش لذت ببرید.

(این پیام دکتر ظریف در پاسخ به توئیتی از سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، تام کاتن، است که در توئیتر خود ظریف را به بزدل بودن در جریان جنگ ایران و عراق و پنهان شدن در آمریکا متهم کرده بود. ظریف با لحنی دیپلماتیک به او پاسخ داده و البته تولد فرزندش را نیز تبریک گفته است.)

باعث خوشبختی بود که با دیوید ایگنتوس در دانشگاه نیویورک در مورد توافق ایران،‌ موضوعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صحبت کردیم.

  • 1 اردیبهشت:

ما آماده کمک هستیم. تحولات مثبت در یمن، باید توسط کمک‌های بشردوستانه فوری، ‌گفت‌وگو داخل یمن و دولت آن کشور گسترش پیدا کند.

  • 31 فروردین:

در پاسخ من به نتانیاهو، ‌رونمای همکاری‌های سازنده ما (با دولت‌های خارجی) بسیار گسترده‌تر از صحبت در مورد مذاکرات هسته‌ای است.

  • 21 فروردین:

جنگ یمن باید متوقف شود. ما خواهان برقراری آتش‌بس، ‌رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه، ‌حل مشکل یمن از طریق گفت‌وگو و استقرار یک دولت فراگیر هستیم.

  • 13 فرودین:

راه حل پیدا شد؛ آماده شروع تهیه پیش‌نویس‌ها هستیم.

  • 13 فروردین:

همان‌طور که طرف دیگر هم تأیید کرده است،‌ راه حل‌ها برای همه خوب است، ‌نیازی به چرخش در جریان انتشار فکت‌شیت نیست؛ ‌آن هم به این زودی.

(در واکنش به انتشار فکت‌شیت از طرف وزارت امور خارجه آمریکا که در آن ادعا شده بود تحریم‌ها قرار است به صورت گام به گام برداشته شود،‌ آقای ظریف،‌ در توئیتر خود در این مورد توضیح داد)

  • 13 فروردین:

بیانیه ایران و 1+5: «آمریکا استفاده از تمام تحریم‌های ثانویه مالی و اقتصادی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را متوقف خواهد کرد». آیا این به معنی تدریجی بودن است؟

  • 13 فروردین:

بیانیه ایران و 1+5: «اتحادیه اروپا اجرای تمام تحریم‌های مالی و اقتصادی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را متوقف خواهد کرد». این یکی چه طور؟

  • 13 فروردین:

آماده آغاز بلافاصله تهیه پیش‌نویس توافق هسته‌ای هستیم، که یک توافق جدی بر اساس احترام متقابل خواهد بود.

  • 8 فروردین:

در مذاکرات، دو طرف باید انعطاف نشان بدهند. ‌ما آمده‌ایم که یک توافق خوب برای هر دو طرف بسازیم و منتظر می‌مانیم تا همتایان ما هم به این آمادگی برسند.

کد خبر 301023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha