مجتبی رحماندوست: در کنار مدد‌جویان نهاد‌های حمایتی، هستند کسانی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نبوده و حقوق‌بگیر دولت و مستمری‌بگیر نهادهای حمایتی نیز نیستند.

به‌عبارت بهتر شناسنامه فقر اين افراد در هيچ جايي ثبت نشده است. اين افراد در خوش‌بينانه‌ترين حالت فقط از پول يارانه ارتزاق كرده و در واقع با گرسنگي دست و پنجه نرم مي‌كنند و زندگي سختي دارند.

آنچه مسلم است اينكه بخش زيادي از منابع تأمين اعتبار و درآمدهاي دولت از طريق فروش نفت است .نفت سرمايه‌اي همگاني و متعلق به عموم مردم است اما در شرايط فعلي همچنان تعداد زيادي از افراد جامعه از منابع درآمدي كشور كاملا محروم هستند و هيچ درآمدي ندارند .اين يعني منابع درآمدي دولت ناعادلانه بين حقوق‌بگيران توزيع مي‌شود. البته اين حرف به اين معني نيست كه حقوق‌بگيرها هم وضع خوبي دارند. حتي درآمد دولت بين حقوق‌بگيران نيز ناعادلانه توزيع مي‌شود. در مورد فقرا اما مستمري‌بگيران نهاد‌هاي حمايتي هم هرچند كمك‌هايي را به‌صورت ناعادلانه دريافت مي‌كنند و با اين كمك‌هاي حداقلي نمي‌توانند زندگي‌شان را اداره كنند اما دست‌كم همان حداقل‌هاي بخور و نمير را دريافت مي‌كنند.

آنچه بايد الان به‌طور جدي مورد توجه قرار گيرد، اولويت دادن به اين افراد است. قطعا يكي از موارد اصلي و مورد توجه طرحي كه نمايندگان مجلس با هدف حمايت از افراد نيازمند از كارافتاده نوشته‌اند و اميدواريم به‌زودي نيز به نتيجه برسد، همين فقراي فاقد شناسنامه فقر هستند. در برآورد اوليه 6ميليون نفري از اين افراد، نيازمنداني كه تحت پوشش نهاد‌هاي حمايتي نيستند هم بايد ديده شده باشند.

با اعلام وصول اين طرح، كميسيون اجتماعي مجلس مسئول بررسي و اعلام نظردرباره آن خواهد شد. يكي از نكاتي كه در كميسيون بررسي مورد توجه خواهد گرفت، شيوه شناسايي مشمولان اين طرح است. در آيين‌نامه اجراي طرح حتما بايد در كنار شناسايي مددجويان نهادهاي حمايتي مشمول اين طرح، افراد خارج از پوشش اين نهاد‌ها نيز شناسايي شوند. بارها و بارها جلسات متعددي را درخصوص رسيدگي به وضعيت محرومان با مسئولان دولتي ازجمله آقايان نوبخت، نهاونديان و نماينده‌هاي اقتصاددان مجلس برگزار كرديم اما تا‌كنون خبري مبني بر اينكه چه اقداماتي درباره اين افراد انجام شده است نشنيده‌ايم. البته اين موضوع مربوط به يكي‌دو سال گذشته نيست و از سال‌هاي قبل وجود داشته است. هر روز بر تعداد زباله‌گردها و افرادي كه در برآورده كردن حداقل‌هاي زندگي خود مانده‌اند و حقوق بازنشستگي و مستمري و... ندارند افزوده مي‌شود. دولت بايد به سرعت رسيدگي به اين فقرا را در دستور كار و اولويت‌هاي خود قرار دهد. شايد بتوانيم حداقل‌هاي زندگي را براي اين افراد فراهم كنيم.

کد خبر 301413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha