سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

حذف یارانه نقدی برخی شهروندان باعث اعتراض به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و انتقاد از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده و خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) از برقرار شدن یارانه برخی معترضان محروم شده خبر داده است.

برخی از شهروندان با مراجعه به عابربانک‌ها فهمیدند یارانه‌شان  واریز نشده است.

در همين حال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي درباره شاخص‌هاي حذف يارانه‌هاي نقدي پاسخگو نيست و علي ربيعي، سكاندار اين وزارتخانه‌ هم فعلا سكوت كرده است. به گزارش ايرنا، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پس از بررسی اعتراض حذف شدگان، یارانه نقدی برخی از این خانوارها را از تیرماه سال جاری دوباره برقرار کرد. دولت نیز از پنجم خرداد ماه سال جاری در فراخوانی اعلام کرد که معترضان می توانند از تاریخ مذکور شکایت خود را در سامانه به نشانی (yaraneh10.ir) ثبت کنند.

در این سامانه تمهیدات لازم برای رسیدگی به شکایات حذف شدگان از دریافت یارانه درنظر گرفته شده و قرار شد شهروندان حداکثر 15 روز پس از ثبت اعتراض، پاسخ خود را از طریق پیامک دریافت کنند. اين گزارش مي‌افزايد: در حالی که دولت وعده ارسال پیامک به معترضان و تعیین وضعیت آنها را داده بود و شاکیان منتظر دریافت پیامک از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها بودند اما برخی از معترضان در ماه اخیر بدون اینکه پیامکی دریافت کنند یارانه تیرماه را دریافت کردند.

خبرگزاري فارس هم گزارش داد: حذف اشتباهی یارانه برخی کارمندان، کارگران و بازنشستگان نیازمند و حقوق‌بگیران در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر، علاوه بر شفاف نبودن معیار، مشکلاتی را نیز برای بسیاری از خانواده‌ها ایجاد کرده است.
در همين حال، فردی که خود را کارمند معرفی می‌کند، گفت: قبلا گفته بودند حقوق کمتر از 2.5 میلیون حذف نمی‌شوند، معیار حذف در حال حاضر چیست، چرا شفاف آن را اعلام نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه برای گذران زندگی متاهلی با 5 سر عائله دوشغله محسوب می‌شود، عنوان می‌کند:‌ در خانواده ما 4 نفر دانشجو هستند و معلوم نیست ملاک‌ها چگونه بوده است. وي افزود: آيا صرف داشتن خانه در بالاشهر ملاک حذف یارانه است؟ افرادی را می‌شناسم که ماشین‌های متعددی داشته، اما یارانه آنها قطع نشده است به ويژه اينكه اکنون کارمندانی حذف شدند که حقوق آنها ثابت و مشخص است و اطلاعاتی برای پنهان کردن ندارند.

فرد دیگری که به تازگی صاحب فرزند شده است، با اعتراض به حذف یارانه خود از تیرماه سال جاری گفت: در ورامین زندگی می‌کنم و یک خانه و ماشین دارم که حق همه افراد است و نمی دانم به چه علت یارانه‌‌ام حذف شده است. وي افزود: حتی اطلاع رسانی نیز نسبت به حذف یارانه صورت نگرفته، در حالی که گفته بودند، خبر می دهند. پس از چندین سال مستاجری با وام و قرض خانه دار شدیم، اما اکنون یارانه ما قطع شده است. آقای وزیر کار و رفاه پاسخگو باشد. وی اظهارداشت: اعتراض خود را در سامانه یارانه 10 مربوط به ثبت و اطلاعات مربوط به ماشین و خانه به همراه قیمت آنها را داده است. در سایت پیامی داده بود که یارانه شما به دلیل مغایرت اطلاعات قبلی اعلامی حذف شده است.

يك بازنشسته تامين اجتماعي هم گفت: من ماهانه رقم ناچیز یک میلیون تومان از تامین اجتماعی مستمری می گیرم و شغل دیگری هم ندارم و با کمک فرزندانم زندگی می کنم و حتی به اسم خودم هم زمین و خانه‌ای ندارم و سفر خارجی هم نداشته، با این وضعیت وزارت کار و رفاه که مدام شعار حمایت از قشر بازنشستگان را می دهد، یارانه من و خانواده ام را از خرداد حذف کرده و به رغم اینکه کتبا اعتراض کرده و در سایت هم ثبت کرده ایم دوباره یارانه تیر را هم واریز نکرده‌اند که دچار مشکلات زیادی شده‌ایم. وي افزود: خوب است وزارت رفاه اگر قبول دارد اشتباهی کرده است آن را در اسرع وقت اصلاح کند.

  • اعتراض‌ها پاسخ داده نمي‌شود

به رغم راه‌اندازي سامانه اعتراض به نشاني اينترنتي www.yaraneh10.ir از پنجم خردادماه براي رسيدگي به اعتراض‌ها برخي شهروندان مي‌گويند با وجود گذشت یک تا چند ماه هنوز خبری از پاسخ رسمی توسط وزارت رفاه نیست و توصیه می‌شود مسئولان نسبت به این موضوع و شفاف شدن دقیق معیارها اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.

  • ملاك‌هاي اعلام نشده و يارانه‌هاي حذف شده

به گزارش همشهري، مجلس در قالب قانون بودجه امسال اجازه حذف يارانه نقدي خانوارهاي پردرآمد را به دولت داده و دولت هم به جاي اعلام شفاف ملاك‌هاي حذف يارانه نقدي، اختيار قانوني‌اش را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي سپرده است. با گذشت 2 هفته و برخلاف وعده وزير وزارتخانه يادشده، هيچ مقامي حاضر به اعلام شاخص‌هاي تعيين شده براي حذف يارانه نقدي نيست اما يارانه برخي شهروندان را به اشتباه حذف كرده‌اند.

پيش‌تر علي ربيعي گفته بود: سفرهای خارج از کشور به غیر از سفرهای زیارتی و ماشین‌های خارجی معیارهای حذف هستند، وليكن اساسا بنای حذف يارانه هیچ بازنشسته‌ای را نداریم و ممکن است در شاخصه‌های دیگر ما قرار گرفته باشند. همچنین علیرضا صالح معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار کرده بود: یک سوم میلیاردرهای تهران که یارانه آنها قطع شده با مراجعه به سازمان هدفمندی یارانه ها خواستار دریافت مجدد یارانه شدند.

احمد ميدري معاون رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت مستقیم حذف يارانه غیر نیازمندان را برعهده دارد، به تکلیف مجلس در قانون بودجه مبنی بر کاهش 6 میلیون نفر از غیر نیازمندان یارانه‌بگیر اشاره و تاكيد كرده بود:‌ چیزی که رئیس جمهور از ما خواسته این است که در این باره «خطای تشخیص» نداشته باشیم و کسی را به اشتباه از دریافت یارانه محروم نکنیم.

کد خبر 301658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha