همشهری آنلاین: یکی از سخنگویان طالبان افغانستان اعلام کرد، انتصاب ملا اختر منصور که پنجشنبه (۸ مرداد) صورت گرفت با اولویت‌های سنتی انتخاب رهبر جدید طالبان مغایرت دارد.

طالبان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی طالبان افغانستان امروز (شنبه 10 مرداد) اعلام کرد، جنبش طالبان که در افغانستان فعالیت می‌کند نشستی را برای انتخاب جانشین جدید برای ملا عمر، رهبر سابق این گروه برگزار می‌کند.

ملاعبدالمنان نیازی، سخنگوی طالبان به بی بی سی گفت ملا منصور که روز پنج شنبه به عنوان جانشین ملا عمر منصوب شده بود توسط تمامی اعضای طالبان انتخاب نشده است.

وی ادامه داد: برطبق قوانین و اولویت‌های اسلامی و زمانی که یک رهبر می‌میرد شورایی تشکیل می‌شود و سپس رهبر جدید منصوب می‌شود اما این شورا تشکیل نشده و برخلاف قانون شریعت است.

ملاعمر، موسس و رهبر معنوی جنبش طالبان در دهه 90 میلادی بر افغانستان حکومت می‌کرد تا اینکه این جنبش در پی حمله نیروهای تحت رهبری ناتو منحل شد. اخیرا تایید شده که ملا عمر دو سال قبل کشته شده است. دولت افغانستان مدعی است که ملا عمر در آوریل 2013 در کراچی پاکستان کشته شده در حالی که مقامات پاکستانی مکررا این مساله را رد می‌کنند.

ملاعمر از اوایل 2000 در انظار عمومی ظاهر نشد و شایع شده بود ملا یعقوب پسر وی حمایت دست کم یکی از گروه‌های طالبان را برای رهبری این جنبش دارد. شبکه بی بی سی همچنین اعلام کرد برخی از اعضای طالبان گروه‌های حامی پاکستانی را برای انتصاب ملا منصور متهم کرده‌اند؛ فردی که از مذاکرات صلح با دولت کابل حمایت می‌کند.

کد خبر 302765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha