امسال آتش‌سوزی‌های گســـــــترده‌ای در جنگل‌های استان ایلام رخ‌ داد به‌طوری‌که تاکنون در ۴۱ مورد آتش‌سوزی هزار و ۲۱۱ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی عروس زاگرس سوخته است.

آتش سوزی-جنگل

  از جنگل‌هاي شلم گرفته تا جنگل‌هاي مانشت و قلارنگ در شهرستان سيروان، ديناركوه آبدانان، دهلران، چوار، بدره و ايوان از نقاطي بود كه امسال دچار آتش‌سوزي شد. آنطور كه در گزارش خبرگزاري مهر آمده‌است، و بررسي‌ها نشان مي‌دهد بعضي آتش‌سوزي‌ها در جنگل‌هاي استان ايلام ناشي از عوامل انساني بوده و در مواردي اختلافات خانوادگي، قومي و قبيله‌اي منجر به آتش‌سوزي در جنگل شده است. در اين بين ضعف‌هاي زيرساختي استان ايلام ازجمله نبود امكاناتي نظير هواپيما و بالگرد آبپاش به گستره آتش‌سوزي‌ها دامن زده است.

براساس اين گزارش، مسئولان هم توجه چنداني به اين مشكل جدي استان نكرده و باز هم شاهد ادامه آتش‌سوزي‌ها در بلوطستان‌هاي ايلام بوديم. در جريان آتش‌سوزي‌هاي اخير ستاد بحران استان براي بالگرد آبپاش تقاضا داد و تا اين بالگرد از تهران به ايلام اعزام شود كلي وقت تلف شد و آتش‌سوزي بخش زيادي از جنگل‌هاي استان را بلعيد.

  • ۴۱ مورد آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استان ايلام

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام در گفت‌وگو با مهر از وقوع ۱۱فقره آتش‌سوزي در ارديبهشت‌ماه سال‌جاري خبر داد و گفت: در اين راستا 8 فقره آتش‌سوزي در جنگل‌هاي طبيعي استان بوده كه ۱۲هكتار از اين عرصه‌ها را طعمه حريق كرده و 3فقره مرتع بوده كه ۴.۵هكتار طعمه حريق شده است. رضا احمدي افزود: در خردادماه سال‌جاري ۲۷ فقره آتش‌سوزي در مناطق مختلف استان به وقوع پيوست كه از اين تعداد جنگل طبيعي 4 فقره با ۱۵.۴ هكتار، جنگل دست كاشت يك فقره با ۴۶ هكتار، مرتع 3 فقره با ۱۲ هكتار و مرتع مشجر ۱۹ فقره با ۱۵۷.۵ هكتار دچار حريق شد.

وي اظهار داشت: در تيرماه سال‌جاري 2 فقره آتش‌سوزي به وقوع پيوسته كه از اين تعداد جنگل طبيعي يك فقره با ۲.۶ هكتار، مرتع 3 فقره با ۵.۲ هكتار و مرتع مشجر 4 فقره با ۵۶.۲ هكتار طعمه حريق شده است. مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام با اشاره به اينكه در مجموع امسال ۴۱مورد آتش‌سوزي در مناطق مختلف استان به وقوع پيوسته است، تصريح كرد: از اين تعداد آتش‌سوزي نزديك ۱۰ درصد جنگل‌هاي بلوط استان دچار آتش‌سوزي شده است.

  • ۱۲ نفر دستگير شده‌اند

احمدي با اشاره به اينكه مجموع آتش‌سوزي در جنگل حداكثر ۱۰درصد بوده است، تصريح كرد: در اين رابطه بيش از ۱۲ نفر دستگير شده‌اند كه آتش‌سوزي‌ها را سهوي عنوان كرده‌اند.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام از مردم استان، سپاه پاسداران، هلال احمر، نيروي انتظامي، محيط‌زيست، مديريت بحران، فرمانداري و نيروهاي خدوم منابع طبيعي به‌خاطر مهار آتش‌سوزي‌هاي استان تقدير و تشكر كرد.

احمدي استفاده از بالگرد به‌مدت 6روز در استان و يك دستگاه هواپيماي ايلوشين با هدف مهار حريق را ازجمله اقدامات انجام شده براي مهار آتش‌سوزي‌هاي اخير عنوان كرد.

وي اظهار داشت: استقرار گشت در عرصه‌هاي طبيعي استان، به كارگيري موتورسواران در مناطق حساس استان و به‌كارگيري ديده بان از اقدامات انجام شده براي جلوگيري از مهار آتش‌سوزي در مناطق مختلف استان بوده است.

  • احتمال آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استان ايلام بازهم وجود دارد

با توجه به اتفاقات ماه‌هاي گذشته احتمال آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استان وجود دارد و به همين دليل انتظار مي‌رود مسئولان كشوري حداقل براي اين چندماه يك بالگرد آبپاش به‌صورت دائم در استان مستقر كنند. جنگل‌هاي استان ايلام بر اثر خشكسالي و خشك شدن طي چند سال اخير خسارت‌هاي فراواني ديده و اكنون آتش‌سوزي اين جنگل‌ها را تهديد مي‌كند. بنا بر اين گزارش، وسعت جنگل‌هاي استان ايلام ۶۴۰ هزار هكتار است و حدود ۹۰درصد آن را جنگل‌هاي بلوط تشكيل مي‌دهد كه ۱۷۰هزار هكتار آن در وضعيت بحراني قرار دارد.

کد خبر 303132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha