سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

بررسی‌های آماری در بورس بیانگر نکات اعجاب‌آوری است. اطلاعات آماری نشان می‌دهد که صنایع ایران در آینده دستخوش تحول خواهند شد و برخی صنایع ورشکسته با رشد سودآوری مواجه خواهند شد اما در مقابل هزینه صادرات مواد خام افزایش خواهد یافت.

بورس

به گزارش همشهري، جداول بورس به خوبي تغييراتي كه در تصميم‌گيري درعرصه كلان اقتصاد ايجاد شده است را نشان مي‌دهد.تغيير در استراتژي‌هاي كلان اقتصادي اثرش را از هم‌اكنون بر عملكرد شركت‌هاي بورس نشان داده است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد در آينده‌اي نزديك تحولات جدي در ساختار صنعتي ايران به وقوع خواهد پيوست كه بخشي از اين تحولات توسعه صنايعي است كه در گذشته كمتر به آنها بها داده شده بود.

اين اطلاعات نشان مي‌دهد صنايع نساجي، خودروسازي، ساخت راديو و تلويزيون، وسايل ارتباطي، هتلداري و جهانگردي در سال‌هاي آينده با افزايش سودآوري مواجه خواهند شد و سرمايه‌گذاران اين حوزه سود مناسبي به‌دست خواهند آورد.اما در مقابل هزينه فعاليت در بخش‌هايي كه سودشان از طريق استحصال مواد خام اوليه و صادرات آن به كشور‌هاي ديگر به‌دست مي‌آيد افزايش مي‌يابد.

  • فعاليت‌هاي سودآور

اين نتايج آماري نشان مي‌دهد صنعت نساجي و خودرو‌سازي‌ در صدر صنايعي هستند كه با بيشترين تحول روبه‌رو خواهند شد. سود خالص صنعت نساجي پس از سال‌ها در سال94 با رشد 537درصدي مواجه خواهد شد و صنعت خودرو‌سازي‌ نيز در سال‌جاري سودش 230درصد جهش خواهد كرد. شركت‌هاي خودروساز در طول چند سال گذشته به‌دليل بدهي‌هاي سنگين مالي به بانك‌ها، كاهش حجم توليد ناشي از تحريم، قيمت‌گذاري دستوري و برخي عوامل ديگر با زيان‌هاي بسيار سنگيني مواجه شدند و تا مرز ورشكستگي نيز رفتند.

اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد شركت‌هايي كه در صنايعي مانندساخت راديو و تلويزيون و وسايل ارتباط جمعي فعاليت مي‌كنند سود‌شان نسبت به سال مالي گذشته 213درصد رشد خواهد كرد. سهامداران و فعالان صنايع هتلداري، رستوران و گردشگري نيز با افزايش سودآوري 178درصدي در سال مالي94 مواجه خواهند شد. از ديگر صنايعي كه با رشد مناسبي به لحاظ سودآوري مواجه خواهند شد مي‌توان به صنعت وسايل پزشكي و اپتيكي اشاره كرد.

  • بيشترين كاهش سود

اما در مقابل صنايعي كه سودشان رشد خواهد كرد از ميزان سودآوري برخي صنايع و شركت‌ها نيز كاسته خواهد شد. ازجمله اين صنايع مي‌توان به گروه فلزات اساسي، استخراج كانه‌هاي فلزي، شركت‌هاي چند رشته‌اي صنعتي، مواد غذايي و ماشين‌آلات و تجهيزات اشاره كرد. در گروه فلزات اساسي و استخراج كانه‌هاي فلزي كه فعاليت‌شان به يكديگر وابسته است شاهد نزول 39 و 21درصدي سودخالص خواهيم بود.

بخش زيادي از اين موضوع ناشي از قيمت‌گذاري جديد دولتي براي تعيين قيمت مواد خام معادن است اين موضوع منجر شده است كه هم سود شركت‌هاي گروه معادن و هم شركت‌هاي حاضر در گره فلزات اساسي دستخوش تغيير شود. از سوي ديگر اعمال سياست‌هاي كنترل تورم بيشترين اثرش را روي صنايع فعال در گروه محصولات غذايي و آشاميدني گذاشته است. شركت‌هاي اين گروه پيش‌بيني كرده‌اند امسال نسبت به سال گذشته 18درصد سود كمتري به‌دست خواهند آورد. سياست‌هاي ضد‌تورمي دولت براي كنترل و جلوگيري از افزايش قيمت كالاهاي اساسي يكي از دلايل روند نزولي سودآوري اين بخش در سال‌جاري است.

هلدينگ‌ها و شركت‌هاي فعال در بخش ماشين‌آلات و تجهيزات نيز به‌طور ميانگين در سال‌جاري به‌ترتيب با كاهش 31 و 20درصدي مواجه مي‌شوند.در عين حال سود عملياتي شركت‌هاي توليد‌كننده سيمان و گروه انتشار و چاپ و تكثير نيز با نزول مواجه خواهد شد.
به‌نظر مي‌رسد بخش زيادي از دلايل بروز چنين تغييراتي در نحوه سودآوري صنايع بورس كه در 2دهه گذشته در اقتصاد ايران بي‌سابقه بوده است ناشي از اعمال سياست‌هاي جديد اقتصادي و در ادامه برنامه‌هاي كنترل تورم و خروج از ركود است.

  • رشد سود مخابرات و بانك‌ها

آمار‌هاي بورس نكات جالب توجه ديگري نيز دارد. يكي ديگر از اين نكات جالب افزايش سود سهام شركت مخابرات در سال‌جاري است. سهامداران عمده شركت مخابرات كه نزديك به چند ‌ماه است درگير جنگ لفظي با دولت هستند چند‌ماه پيش مدعي شده بودند چشم‌انداز سودآوري مخابرات مساعد نيست. آنها حتي در واكنش به اين اظهارات كه سهام مخابرات چندان سودآور نيست مدعي شدند حاضرند سهام اين شركت را بفروشند اما اطلاعات جديد مالي نشان مي‌دهد سود عملياتي مخابرات براي سال مالي94 دست‌كم 17.5درصد و سود خالص اين شركت 14.5درصد رشد خواهد كرد.

اطلاعات ديگر مربوط به سهام بانك‌هاست. تازه‌ترين اطلاعات از روند سود و زيان بانك‌ها حكايت از آن دارد كه سود عملياتي بانك‌ها در سال‌جاري 13.2درصد و سود خالص آنها 29درصد رشد خواهد كرد. اين در حالي است كه ظرف ماه‌هاي گذشته نرخ سود بانكي با كاهش 2درصدي مواجه شد اما به‌نظر مي‌رسد كه ركود در ساير بازار‌ها منجر به مهاجرت نقدينگي به سمت بانك‌ها و افزايش منابع مالي در دست بانك‌ها شده است.

کد خبر 303660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha