علی ابراهیمی : شمارش معکوس برای بازگشت شرکای آلمانی و فرانسوی خودروسازان ایرانی در حالی آغاز شده که تازه‌ترین خبرها از پرداخت غرامت عهدشکنی این خودروسازان حکایت دارد.

با اعمال تحريم‌ها عليه صنايع خودروسازي كشورمان، برخي خودروسازان اروپايي با زير پا گذاشتن قراردادهاي توليد مشترك با شركاي ايراني موجب وارد آمدن خسارت و زمينگير شدن خودروسازان ايراني شدند، خودروسازاني كه اكنون با رفع احتمالي تحريم‌ها قادر به چشم‌پوشي از بازار ايران نبوده و براي همكاري اقتصادي با شركاي ايراني پيشگام شده‌اند.

شركت مرسدس بنز ازجمله خودروسازاني است كه خط توليد چند خودروي سنگين شامل كاميون و اتوبوس را در ايران‌خودرو داشت اما با اعمال تحريم‌ها يكباره توليد اين خودروها را متوقف و ايران را ترك كرد. بنز همچنين در حال ايجاد خط توليد يك خودروي لوكس در ايران بود كه با ترك ايران، اين خط توليد نيز متوقف شد. شركت مرسدس بنز آلمان به تازگي اعلام كرده است، براي جبران خسارت‌هاي ايران‌خودرو به‌علت ترك يكباره شراكت از سوي بنز مبلغ ۴۲ميليون يورو به ايران‌خودرو غرامت مي‌دهد. در گفت‌وگو با هاشم يكه‌زارع، مديرعامل ايران‌خودرو آخرين وضعيت قراردادهاي جديد اين شركت با مرسدس بنز آلمان و پژوي فرانسه و چگونگي تأمين قطعات را مطرح كرديم كه مي‌خوانيد.

  • آيا پرداخت غرامت بنز صحت دارد؟

هنوز نمي‌توانم چيزي در مورد صحت و سقم اين خبر اعلام كنم چرا كه اين خسارت بيشتر مربوط به ايران‌خودرو ديزل بوده است. اما اعلام پرداخت غرامت 42ميليون يورويي با ايران‌خودرو توسط مسئولان بنز نشان‌دهنده درستي خبري است كه قبلا در زمينه حضور شركت بنز در ايران اعلام كرديم.

  • اما بخشي از اين خسارت ناشي از نيمه‌كاره رها شدن خط توليد سواري بنز درايران بوده، آيا بحثي در اين زمينه مطرح نشده است؟

دريافت غرامت از همه خودروسازان خارجي كه نسبت به فسخ يكطرفه قرارداد خود با ايران‌خودرو در دوران تحريم اقدام كرده‌اند، پيش شرط همكاري‌هاي بعدي با اين خودروسازان است. با وجود اين شايد مباحثي مطرح باشد كه الان نمي‌خواهم مطرح كنم.

  • غرامت از پژو در چه مرحله‌اي است؟

درمورد دريافت غرامت از پژو نيز همان مباحث قبلي مطرح است و هنوز اتفاق خاصي نيفتاده است. هنوز برآوردي از ميزان دريافت غرامت از پژو مطرح نشده است، اما در دريافت غرامت از اين خودروسازان جدي بوده و اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم. اما طي شدن اين فرايند زمانبر است. نگفته‌ام كه با پژو همكاري نمي‌كنيم اما ممكن است از اين پس اين شركت فرانسوي شريك اصلي تجاري ما نباشد.

  • يعني دريافت غرامت بعد از اجراي قراردادهاي جديد صورت مي‌گيرد؟

دريافت غرامت موضوعي است كه بايد دوطرف مذاكره كنند اما همانطور كه گفتم آن را پيگيري مي‌كنيم. در اين مسئله جدي بوده و با كسي شوخي نداريم.

  • نشستي در اين زمينه داشته‌ايد؟

اينها مسائل درون‌سازماني است كه نمي‌توانم در مورد آن زياد صحبت كنم. اما مگر مي‌شود كه با پژو در اين زمينه صحبت نشده باشد، آنها نيز پرداخت خسارت را قبول دارند.

کد خبر 304014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha