چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

صبر دولت ایران به سرآمد و به‌دلیل ناامن شدن راه‌های زمینی ترکیه، قرار است از این پس اتوبوس‌ها و کامیون‌های ایران به‌جای عبور از خاک ترکیه برای رفتن به اروپا از خاک کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان تردد کنند.

ترانزیت

به گزارش همشهري، تنش در خطوط ترانزيت جاده‌اي و اختلافات گمرك و سوخت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي تهران و آنكارا در ماه‌هاي اخير باعث شده تا شوراي‌عالي هماهنگي ترابري ايران تدبيري تازه بينديشد؛ به‌ويژه اينكه بروز حادثه براي قطار مسافري ايران در تركيه طي چند هفته اخير، بي‌اعتمادي نسبت به امن‌بودن مسير تركيه را افزايش داده‌ است. ديروز شوراي‌عالي هماهنگي ترابري كشور با توجه به حوادث اخير براي ناوگان مسافري و باري در داخل خاك تركيه به سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي دستور داد تا براي مسيرهاي جايگزين از طريق ارمنستان و جمهوري آذربايجان براي تردد به اروپا و بالعكس اقدام كند.

مديركل دفتر تعرفه و ترانزيت سازمان راهداري با اشاره به افزايش كرايه حمل بار كاميون‌هاي ايراني براي عبور از مرز تركيه، گفت: ايران در حال هماهنگي براي عبور كاميون‌هاي ايراني از مسيرهاي جايگزين است. به گزارش مهر، محمدجواد عطرچيان با اشاره به بسته شدن 2مرز رازي و سرو بين ايران و تركيه، گفت: مرز بازرگان همچنان باز است و تردد در اين مسير بين كاميون‌هاي تركيه‌اي و ايراني برقرار است اما دروازه‌هاي مرزي كاپي كوي (رازي) و اسن دره (سرو) به‌دليل ناامني توسط مسئولين تركيه بسته شده است.

وي با اشاره به اينكه كرايه حمل كالا به تركيه يا ترانزيت از مسير بالا رفته است، افزود: طبيعي است كه وقتي يك منطقه ناامن مي‌شود و رانندگان با اين مشكلات از اين مرز عبور مي‌كنند، كرايه حمل هم بالا مي‌رود و صاحبان كالا بايد مابه‌التفاوت اين زيان را بپردازند ضمن آنكه بيمه هم خسارت اين كاميون‌ها را نمي‌پردازد.

مديركل تعرفه و ترانزيت سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي درباره رايزني براي سهل‌تر شدن عبور كاميون‌هاي ايراني از ساير مسيرها، گفت: سازمان راهداري از طريق وزارت امور خارجه در حال پيگيري صدور رواديد براي كاميون‌داران ايراني است تا مسيرهاي جايگزين هم جذابيت بيشتري براي صاحبان كالا پيدا كنند.

عطرچيان با اشاره به اينكه 3مسير جايگزين براي عبور كاميون‌هاي ايراني به مقصد تركيه وجود دارد، ادامه داد: مسير جمهوري آذربايجان-روسيه - بلاروس - بلغارستان، مسير جمهوري آذربايجان - گرجستان - درياي سياه - بلغارستان و مسير ارمنستان - درياي سياه - بلغارستان هم از ديگر مسيرهايي است كه براي كاميون‌هاي ايراني وجود دارد اما اين مسيرها جذابيت مسير تركيه را ندارد. وي با اشاره به اينكه به‌دليل ناامني مسير تركيه، تقاضا براي ساير مسيرها افزايش يافته است، گفت: ايران با ديگر كشورهاي اين مسير در حال هماهنگي است تا شرايط را براي عبور كاميون از اين مرزها آسان‌تر كند.

کد خبر 305192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha