جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
۰ نفر

مسکو شهری است ۱۲میلیون نفری با مساحتی ۲ تا ۳ برابر تهران که در هر خیابان و بزرگراه آن تا چشم کار می‌کند چراغ قرمز هست و خودرو اما نمایشگاه کتابش در فضایی کوچک در میانه یک بوستان بسیار بزرگ برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان برای ورود، باید بلیت در دست از درهایی شبیه درهای ورود به مترو تهران رد شوند.

همزمان با برپایی‌نمایشگاه کتاب مسکو ، هفته فرهنگی ایران در مسکو آغاز به‌کار کرد.
  • آسمان آبي، زمين پاك

به گزارش همشهري، هواي پايتخت روسيه چند روزي است باراني شده و شايد همين بهترين دليل باشد براي شلوغ‌تر شدن خيابان‌هايي كه در آن خبري از گره كور ترافيكي نيست اما يك خيابان بدون يك يا چند چراغ قرمز هم در آن به چشم نمي‌خورد. آن هم در شرايطي كه اثري از پليس سر چهارراه‌ها نيست. در مسكو،«آسمان آبي، زمين پاك» به بهترين شكل ممكن اجرا مي‌شود و همه رانندگان خود را موظف به عبور از ميان خط‌هاي سفيد مي‌دانند. تغيير خط هم صرفا با استفاده از چراغ راهنما و با احتياط تمام انجام مي‌شود.

  • شهر در دست تهران

ايران امسال مهمان ويژه بيست و هشتمين نمايشگاه كتاب مسكو است كه ساعت 12روز چهارشنبه به وقت محلي در بوستان آغاز به‌كار كرد و ويژگي مراسم افتتاح آن، برگزار شدن بسيار ساده در فضاي باز زير يك چادر و استفاده از موسيقي زنده در بخش‌هاي مختلف بود. علي جنتي وزير ارشاد در اين مراسم ساده يك متن نسبتا مفصل خواند درباره جايگاه كتاب و كتابخواني در ايران كه همزمان به روسي ترجمه مي‌شد و رئيس دوما و رئيس نمايشگاه هم كوتاه سخنراني كردند. در آن سو، عوامل اجرايي و مهمانان به راحتي با نشان دادن كارت وارد مي‌شدند و مردم عادي منتظر آغاز به‌كار رسمي بودند.

مدارس روسيه از نخستين روز سپتامبر (سه‌شنبه 10شهريور) باز شده‌اند و طبيعي است پيش از ظهر خبري از كودكان و نوجوانان در فضاي نمايشگاه كتاب نباشد. به تعداد جوانان و ميانسالان، پيرترها و حتي كهنسالان در سالن A نمايشگاه قدم مي‌زنند و كتاب‌ها را مي‌بينند. در گوشه‌اي از سالن چند غرفه به فروش لباس و هر آنچه غيركتاب است اختصاص دارد و كودكان هم در چند غرفه سرشان را با كشيدن نقاشي، رنگ كردن نقاشي‌هاي آماده و... سرگرم مي‌كنند. جز چند غرفه محدود، همه جا آنچه به چشم مي‌خورد، زبان و خط روسي است و چند كشور ديگر ازجمله چين، امارات و... هم غرفه دارند. بيرون سالن اصلي و بالاي پله‌هاي برقي، يك نمونه بسيار بزرگ از شهر مسكو آرميده كه تماشايش براي خود روس‌ها هم جالب است.

به واسطه حضور پررنگ ايران در نمايشگاه كتاب مسكو2015، هنرمندان، نويسندگان و چهره‌هاي علمي و فرهنگي ايران به پايتخت روسيه آمده‌اند و در برنامه‌هاي مختلف فرهنگي شركت مي‌كنند. يكي از اين برنامه‌ها «شب ايران» در محل اقامت سفير در مسكو بود كه شامگاه پنجشنبه با حضور ايراني‌ها و روس‌هاي علاقه‌مند به فرهنگ و هنر ايران برگزار و به ضيافت شام ختم شد. نكته اول پيش از اجراي اين برنامه فاصله تقريبا 90دقيقه‌اي هتل محل اقامت مهمانان با محل اقامت سفير در شب باراني مسكو بود كه البته در راه برگشت و با خيابان‌هاي خلوت، به 20دقيقه كاهش يافت!

جز سخنراني ميرجلال‌الدين كزازي و هوشنگ مرادي‌كرماني، آنچه بيشتر به دل حاضران به‌ويژه روس‌ها و ايرانيان مقيم نشست، اجراي گروه موسيقي وزيري به سرپرستي و نوازندگي كيوان ساكت و خوانندگي محمد معتمدي بود و البته اجراي هنرمندان خردسال از داستان ضحاك شاهنامه فردوسي. هر دو گروه به دعوت و حمايت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي حضور در «هفته فرهنگي تهران در مسكو» به روسيه رفته‌اند و گروه وزيري پس از اجراي شب گذشته در موزه موسيقي مسكو، شامگاه شنبه در كنسرواتوار چايكوفسكي يك برنامه فاخر خواهد داشت.

  • مسكو در انتظار ميزباني از قاليباف

بخشي از غرفه بزرگ ايران در نمايشگاه كتاب مسكو به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اختصاص دارد كه در تعامل با بخش فرهنگي شهرداري مسكو، برنامه «سيماي فرهنگي 2پايتخت» را اجرا مي‌كند. نخستين برنامه هفته فرهنگي تهران در مسكو عصر شعر تهران بود كه با حضور فاضل نظري، افشين يداللهي و گروس عبدالملكيان برگزار شد و ساعت 16جمعه هم عصر فرهنگ و هنر تهران در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفت.

امروز، عصر شاهنامه برگزار مي‌شود و فردا در آخرين روز نمايشگاه نوبت عصر داستان تهران است. در حاشيه نمايشگاه كتاب مسكو، محمود صلاحي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با ديميتري فيليپوف معاون فرهنگي شهرداري مسكو ديدار كرد و مقرر شد تفاهمنامه فرهنگي پايتخت‌هاي ايران و روسيه در سفر آينده محمدباقر قاليباف شهردار تهران به مسكو به امضاي طرفين برسد. مقام‌هاي رسمي شهر مسكو براي سفر شهردار تهران به پايتخت روسيه در‌ماه دسامبر برنامه‌ريزي كرده و اميدوارند زمستان امسال ميزبان قاليباف باشند.

کد خبر 306043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha