شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیسیون برجام(همان برنامه جامع اقدام مشترک مصوب ایران و ۱+۵ )، یکی از کمیسیون‌های ویژه و موقت مجلس است که برای بررسی برجام از سوی نمایندگان مجلس ایجاد شد.

کمیسیون برجام

براساس ماده 44 آيين نامه داخلي مجلس، در مسائل مهم و استثنایى که براى کشور پیش مى‌‏آید و در این خصوص تشکیل کمیسیون ویژه‏ اى براى رسیدگى و تهیه گزارش ضرورت پیدا مى‏ کند، به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، این کمیسیون تشکیل مى‏ شود.

اعضاى کمیسیون ویژه که پانزده نفر خواهند بود، مستقیما در جلسه علنى با رأى مخفى و اکثریت نسبى نمايندگان برگزيده مي‌شوند و همچنين هیئت رئیسه کمیسیون ویژه همانند دیگر کمیسیون‌ها انتخاب مي‌شوند.

در تبصره اين ماده نيز آمده است كه«هیأت رئیسه مجلس می‌تواند طرح‌ها و لوایحی را که در حوزه مسائل مربوط به کمیسیون ویژه تشخیص دهد به آن کمیسیون ارجاع نماید.»

بر همين اساس، در جلسه علنی سه شنبه-30 تير سال 94- مجلس كه با حضور محمدجواد ظريف وزير امورخارجه دولت روحاني و علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي به منظور ارائه گزارش روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و همچنين پاسخ به سئوالات نمايندگان همراه بود، پيشنهاد تشكيل كميسيون ويژه مطرح شد.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس به نمایندگی از ۲۴ نفر از نمایندگان مجلس پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به برنامه جامع اقدام مشترک را ارائه کرد.

سرانجام در جلسه 28 مرداد سال 1394 نمايندگان به رأي گيري پرداختند و ترکیب نهایی پانزده نفره کمیسیون ویژه برجام را مشخص كردند.

اعضاي كميسيون برجام يا همان برنامه جامع اقدام مشترک مصوب ایران و 1+5 در وین به شرح زير انتخاب شدند:

نقوی حسینی نماینده ورامین (اصول‌گرایان رهروان ولایت و سخنگوي كميسيون برجام)

کوثری نماینده تهران (اصول‌گرایان روهروان ولایت)

محمدحسن ابوترابی‌فرد نماینده تهران (اصول‌گرایان رهروان ولایت)

کارخانه‌ای، نماینده همدان (اصول‌گرایان رهروان ولایت)

حسین نجابت، نماینده تهران (اصول‌گرایان رهروان ولایت)

زاهدی نماینده کرمان (اصول‌گرایان رهروان ولایت)

زاکانی نماینده تهران (اصول‌گرایان رهروان ولایت و رئيس كميسيون برجام)

 بذرپاش، نماینده تهران (اصول‌گرایان رهروان ولایت)

علاء‌الدین بروجردی نماینده بروجرد (اصول‌گرایان رهروان ولایت و رییس کمیسیون امنیت ملی)

سیدمحمود نبویان، نماینده تهران(اصول‌گرایان جبهه پایداری)

مسعود پزشکیان نماینده تبریز(اصلاح‌طلب)

حقیقت‌پور نماینده اردبیل(اصول‌گرایان رهروان ولایت)

تاجگردون نماینده گچساران (اصلاح‌طلب)

منصوری آرانی نماینده آران و بیدگل (اصول‌گرایان رهروان ولایت)

وحید احمدی نماینده کنگاور (اصول‌گرایان رهروان ولایت)

افرادي همچون ظريف وزير امورخارجه دولت روحاني با همراهي عباس عراقچي و تخت روانچي اعضاي تيم مذاكره‌كننده‌اش، سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رییس تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای و برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده وی از جمله علی باقری معاون سابق جلیلی و فریدون عباسی رییس سابق سازمان انرژی اتمی در زمان احمدي نژاد، علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، علي شمخاني در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی، علي اكبر ولايتي مشاور اموربين الملل رهبري و همچنين برخي از وزراي دولت روحاني در جلسه‌هاي اين كميسيون حضور يافتند تا به بررسي ابعاد فني، حقوقي، سياسي، اقتصادي و امنيتي بپردازند.

کد خبر 307199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha