مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

گروه سلامت: این که خانم‌های باردار بیشتر از سایر زنان خواب می‌بینند، موضوعی است که اکثر کارشناسان خواب از آن خبر داده بودند.

آنها می‌گویند در دوران بارداری، خواب‌ها شفاف‌تر است و در موقعیت‌های واقعی‌تری روی می‌دهد. اما به تازگی نتایج مطالعه‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد زنانی که تازه بچه‌دار شده‌اند هم در معرض انواع و اقسام خواب‌ها، و بیش از همه، خواب‌های پریشان هستند.

به گزارش رویترز، در این بررسی که در دانشگاه کبک کانادا انجام شده، مشخص شده که اکثر زنانی که یک نوزاد کوچولو دارند، در بیشتر شب‌ها، خواب‌های دلهره‌آور می‌بینند.

زنانی که در این بررسی شرکت کرده بودند، از دیدن خواب‌های ترسناکی درباره نوزادشان می‌گفتند؛ این که خواب می‌بینند نوزاد از تخت پایین افتاده‌، ملحفه دور سرش پیچیده، حالش بد شده و خلاصه از این جور خواب‌های عجیب و غریب.

کارشناسان معتقدند علت این خواب‌ها، نگرانی بیش از حد این مادران است که در هر شرایطی، به فکر نوزادشان هستند که دارد چه بلایی به سرش می‌آید.

در این گزارش‌ها مشخص شده این زنان خواب‌هایی کاملا شفاف و واقعی می‌بینند، آن چنان که حتی همسرشان هم در این خواب‌ها حضور دارد و بلاهایی هم به سر او می‌آید!

بررسی‌های بعدی نشان داد گروه کوچکی از مردان هم وقتی تازه بچه‌دار می‌شوند، از این جور خواب‌های پریشان می‌بینند که نشان‌دهنده این است که در این نوع نگرانی‌های بیش از حد، با همسرشان شریک‌اند.

به گفته کارشناسان، اختلالات خواب در زنان باردار و زنانی که تازه زایمان کرده‌اند، می‌تواند تبعات ناگواری را هم برای مادر و هم برای نوزاد او به همراه داشته باشد.

 این گونه زنان خوابی با کیفیت مطلوب ندارند و همین باعث می‌شود که در معرض فرسودگی، خستگی، کاهش تمرکز و تشدید اضطراب قرار بگیرند. به این ترتیب نه تنها خودشان از لحاظ روانی بیمار می‌شوند، بلکه نوزادشان هم در درازمدت، از یک مراقبت خوب و کافی محروم می‌شود.

این، یک سیکل معیوب به وجود می‌آورد و باعث می‌شود آنها خود را در مورد مراقبت از فرزندشان مقصر  بدانند و دائم خود را سرزنش کنند و باز هم احتمال اضطراب یا افسردگی آنها بالاتر برود. به ویژه که به طور معمول، حدود 10 درصد از زنان در معرض خطر افسردگی پس از زایمان، به دلیل افت هورمون‌های زنانه هستند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد نتایج مطالعاتی از این دست، که در نشریه علمی "خواب" منتشر شده است، هشداری است برای زنانی که تازه مادری را تجربه کرده‌اند و نیاز به خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های ویژه از طرف اجتماع و خانواده دارند.

کد خبر 30729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز