یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

ابتلای ۵۰۰هزار نفر به شپش سر در کشور خبری است که محمود نبوی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت آن را اعلام کرده و گفته است، شپش سر در هیچ کشوری قابل ریشه کنی نیست.

شپش

 به گفته وي سالانه 500هزار نفر در كشور به شپش سر مبتلا مي‌شوند كه همين تعداد شامپوي «پرمترين» در كشور به‌خصوص در مدارس به‌صورت رايگان توزيع مي‌شود. به گفته نبوي، در حالت عمومي شپش بدن در ايران نداريم ولي گاهي در مرزهاي شرقي كه بهداشت عمومي كمتر رعايت مي‌شود گزارش شده است، همچنين در ميان كارتن‌خواب‌ها احتمال ابتلا به شپش بدن وجود دارد. اين توضيحات نبوي در حالي است كه گاهي گفته مي‌شود در مكان‌هايي كه سطح بهداشت عمومي بالاست اين حشره كمتر ديده مي‌شود اما در شهر بزرگي مثل تهران هم ابتلاي به شپش خصوصا در بين دانش‌آموزان بسيار ديده مي‌شود.

چند سال قبل بود كه در منطقه 4تهران همه‌گيري شپش در بين دانش‌آموزان ديده شد اما برخي معتقدند كه وقتي بچه‌ها از مسافرت‌هاي تابستاني يا گروهي از اردوگاه‌ها برمي‌گردند ممكن است اين حشره را به همراه بياورند. بچه‌ها دوست دارند هميشه دست در گردن هم بيندازند يا در گوشي باهم حرف بزنند يا روي چمن در فضاي باز غلت بزنند وگاهي هم دخترها مقنعه‌هاي يكديگر را سر مي‌كنند. بنابر اين شپش‌ها چون امكان جهيدن يا پرواز ندارند درچنين شرايطي ازيك فرد به فرد ديگر منتقل مي‌شوند. برخي كارشناسان اعتقاد دارند دانش‌آموزاني كه وضعيت مالي خوبي دارند و به باشگاه‌هاي سواركاري مي‌روند يا به دلايلي در منزل سگ نگه مي‌دارند در معرض شپش هستند و بايد تمام موارد بهداشتي را رعايت كنند.

معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت هم در توضيح اين موضوع گفت: «هر چند در مناطقي كه سطح بهداشتي بالاتر است احتمال ابتلا به شپش كمتر است ولي نمي‌توان گفت كه به صفر مي‌رسد. شپش سر خطر ابتلا به بيماري خاصي را به همراه ندارد ولي با وجود اين بايد به حداقل رسيده و اگر مواردي گزارش شد جهت درمان آن اقدام شود.»

  • پنهانكاري شپش

اعلام اين آمار از سوي وي در حالي است كه يكي از دلايل شيوع و گسترش شپش، خانواده‌ها و مسئولاني هستند كه از علني كردن قضيه وحشت دارند و معمولا ترجيح مي‌دهد اين موضوع مسكوت بماند، خصوصا زماني كه در يك مدرسه شپش به‌صورت همه گير ديده شود. تا زماني كه اوليا به مسئولان مدرسه اين موضوع را اعلام نكنند يا مسئول يك مدرسه از ترس بدنام شدن مدرسه‌اش پنهانكاري كند، انگل هم كار خودش را مي‌كند.
اما معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت در مورد روش‌هاي درمان شپش سر نيز توضيح داد:«استفاده از شامپوي پرمترين به‌صورتي كه كف آن 5دقيقه روي سر باشد 3بار در هفته براي درمان كفايت مي‌كند. همچنين شانه‌هاي دندانه‌ريزي كه آغشته به محلول سركه باشند جهت رفع اين بيماري توصيه مي‌شود. عمده ابتلاي شپش سر در مدارس كشور بوده همچنين اين موارد در پادگان و زندان نيز گزارش شده است.»
شپش مختص جامعه يا طبقه اجتماعي خاصي نيست و ممكن است تمام افراد جامعه را مخصوصا در فصول سرد سال درگير كند. شيوع اين بيماري در كودكان بسيار بيشتر است و در جنس مونث شايع‌تر از جنس مذكر است.

کد خبر 307847

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha