دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

بالا گرفتن انتقادها نسبت به کیفیت خودروهای داخلی، تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو و کمبود نقدینگی شرکت‌های خودروسازی موجب شد که دیروز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت راهی ایران‌خودرو شوند.

خودرو

جلسه روز گذشته در حالي برپا شد كه به‌دليل مشكلات مالي ايران‌خودرو، برخي شركت‌هاي قطعه‌ساز اعلام كرده‌اند ديگر حاضر به ارائه قطعات به اين شركت نيستند و در اين صورت احتمال توقف توليد برخي محصولات ايران‌خودرو وجود خواهد داشت.

  • وعده‌هاي خودرويي وزير صنعت به نمايندگان

در همين رابطه عضو هيأت رئيسه فراكسيون كارگري مجلس با اشاره به حضور وزير صنعت در اين فراكسيون از قول‌ها و وعده‌هاي محمدرضا نعمت‌زاده درباره كاهش قيمت، افزايش كيفيت خودرو و اخراج‌نكردن كارگران صنايع خودرو‌سازي‌ و قطعه‌سازان خبر داده است.

نادر قاضي‌پور افزود: محور بحث در اين جلسه كه روز يكشنبه برگزار شد، افزايش كيفيت، كاهش قيمت و مسائل مرتبط با صنعت خودرو بود و نمايندگان خواستار اقدام سريع و قاطع وزير در اين زمينه شدند و اعلام كردند كه وزارت صنعت علاوه بر كاهش قيمت خودروها بايد اقدامات لازم براي ارتقاي كيفيت خودرو را به عمل آورد. بر اين اساس آقاي نعمت‌زاده قول داده كه براي ارتقاي كيفيت خودروهاي داخل برنامه و سياست مناسبي طراحي و اجرا كند و قيمت خودرو را كاهش دهد.

  • انتقاد وزارت نفت ازخودروهاي داخلي

پايگاه خبري وزارت نفت در گزارشي با عنوان «سرمايه‌هايي كه در خيابان‌ها هدر مي‌روند آمار مصرف بنزين در كشور را اعلام كرد. بر اين اساس تقريبا ١٠٠درصد مصرف بنزين كشور در بخش حمل‌ونقل است.2 خودروساز اصلي كشور يعني ايران‌خودرو و سايپا در توليد خودروهايي با گريد بالاي انرژي موفق عمل نكرده و رتبه انرژي بسياري از توليدات آنها فراتر از G نيست.

  • خودروي قسطي براي كارمندان دولت

در پايان جلسه ديروز نوبخت و نعمت‌زاده در ايران خودرو، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي از تخصيص ۲۰۰ ميليارد تومان يارانه بخش توليد به‌خودروسازان تا پايان امسال خبر داد و افزود: در نيمه نخست امسال 50ميليارد تومان يارانه پرداخت شده و طي توافقنامه‌اي كه ديروز بين سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسيد، براي افزايش توليد خودرو، معادل 200ميليارد تومان از يارانه توليد در اختيار خودروسازان قرار مي‌گيرد.

وي افزود: ميزان تسهيلات بانكي امسال 700هزار ميليارد تومان است كه مقرر شده 20درصد اين منابع معادل 140 هزار ميليارد تومان براي خريد محصولات داخلي اختصاص يابد. اين منابع مالي در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار مي‌گيرد تا از مهرماه سال‌جاري به‌خودروسازان پرداخت شود. نوبخت در عين حال از توافق براي تحويل خودروي قسطي به كارمندان دولت در قالب قانون بودجه سال 94 خبر داد.

نمودار

کد خبر 308785

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha