همشهری آنلاین: دادگاه عالی اتحادیه اروپا قانون انتقال اطلاعات اینترنتی از اروپا به آمریکا (Safe Harbor) را لغو کرد. با این حساب هزاران شرکت از جمله فیسبوک و گوگل باید آیین‌نامه‌های عملیاتی خود را اصلاح کنند.

سرور

 آمریکا هم به این حکم واكنش نشان داده است.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ توافق موسوم به "Safe Harbor" را در حالي  لغو کرد كه کمیسیون اروپا در سال ۲۰۰۰ این توافق را تصویب کرده بود. بر این اساس، شرکت‌ها تا کنون می‌توانستند اطلاعات شخصی افراد را مطابق قانون حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا، از یک کشور اروپایی به آمریکا منتقل کنند.

به گزارش خبرگزاري دولتي آلمان، دادگاه اتحادیه اروپا تشخیص داد که در این توافق حریم خصوصی افراد به‌طور کامل رعایت نمی‌شود. این دادگاه می‌گوید از اطلاعات شخصی کاربران در آمریکا به اندازه کافی در برابر دست‌اندازی دستگاه‌های امنیتی-اطلاعاتی حفاظت نمی‌شود.

بر اساس حکم دادگاه اتحادیه اروپا، حتی ممکن است انتقال اطلاعات شهروندان اروپا به سرور شرکت‌ها در آمریکا فعلا متوقف شود.

  • واكنش آمريكا

وزیر بازرگانی آمريكا به حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا علیه انتقال اطلاعات اینترنتی به آمریکا واکنش نشان داد. پنی پریتزکر گفت: «حکمی که صادر شد به غایت ناامیدکننده است».

به اعتقاد پریتزکر، حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا باعث بی‌اعتمادی بسیاری از شرکت‌های آمریکا و اروپایی و همچنین مصرف‌کنندگان می‌شود و "رونق اقتصاد دیجیتال فراآتلانتیک" را به خطر می‌اندازد.

  • واکنش فیسبوک

حال باید حدود ۴ هزار شرکت، از جمله فیسبوک و گوگل، در آیین‌های خود برای انتقال اطلاعات از اروپا به آمریکا تجدید نظر کنند.

فیسبوک هم خواستار تصویب قوانین حقوقی محکم و قابل اعتماد برای انتقال داده‌های شخصی از اروپا به آمریکا شد. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی فیسبوک نوشت که اتخاذ این تدابیر برای ادامه فعالیت هزاران شرکت اروپایی هم "به شدت ضروری" است.

وزیر دادگستری آلمان رأی دادگاه عالی اروپا را "پیامی روشن در جهت محافظت از حقوق پایه‌ای" شهروندان اروپا برشمرد. به نظر هایکو ماس، از اطلاعات شخصی مصرف‌کنندگان اروپایی "باید در آمریکا هم به صورت مؤثر حفاظت شود". او خواستار گفت‌وگوی "فوری" با آمریکا در مورد پیامدهای لغو قانون انتقال اطلاعات شد.

وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد که این کشور در همکاری با کمیسیون اروپا تردیدها را برطرف خواهد کرد.

  • سابقه ماجرا

آژانس امنیت ملی آمریکا سال‌ها داده‌های شهروندان آلمانی را از شاهراه مرکزی انتقال داده‌های اینترنتی در فرانکفورت دریافت می‌کرده است.

بر اساس گزارش کانال‌های تلویزیونی NDR، WDR و روزنامه‌ی "زود دویچه" آلمان که روز جمعه ( ۳ اکتبر) منتشر شده بود، "سازمان اطلاعاتی آلمان" از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ داده‌های شهروندان آلمانی را به "آژانس امنیت ملی آمریکا" منتقل می‌کرده است.

فرانک والتر اشتاین‌مایر که در زمان گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان، معاونت او را در دولت ائتلافی احزاب سوسیال دموکرات و سبزها به عهده داشت، اجازه‌ی انجام این عملیات را امضا کرده است.

"سازمان اطلاعاتی آلمان"، تا کنون از موضع‌گیری در قبال انتشار این خبر خودداری کرده است.

ياد آوري مي‌شود كه شاهراه مرکزی انتقال داده‌های اینترنتی در فرانکفورت De-Cix، یکی از بزرگترین مراکز تردد اطلاعاتی در جهان است. در این مرکز کل داده‌های شبکه‌های شرکت‌های بزرگ اینترنتی گردآوری، تقسیم و به کشورها و بخش‌های مربوطه منتقل می‌شوند. به گفته‌ی مسئولان این مرکز، سازمان‌های اطلاعاتی، به این کلان شاهراه جهانی دسترسی ندارند. "سازمان اطلاعاتی آلمان"، ولی از "حق نظارت" بر این داد و ستد اطلاعاتی برخوردار است.

کد خبر 309770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha