دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: احسان ذبیحی‌فر در سال ۱۳۵۸ در تهران متولد شد و موسیقی را از سن ده‌سالگی با نوازندگی پیانو آغاز کرد.

۳۱۴۳۹۸

چندی بعد با ورود به هنرستان موسیقی و انتخاب ساز کمانچه به عنوان ساز تخصصی به شکل ویژه‌ای تحصیلات موسیقی را دنبال کرد. در سال ١٣٧٦ از هنرستان فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد، برای ادامه‪‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی موسیقی وارد دانشکده‏ موسیقی دانشگاه هنر شد و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشدِ نوازندگی ایرانی ادامه داد و در سال ۱۳۸۷ از همین دانشکده فارغ التحصیل شد.

او در زمینه‌ی علوم نظری موسیقی و آهنگسازی دانش‌آموخته‌ی آقایان شریف لطفی، هوشنگ کامکار، محسن الهامیان، وارطان ساهاکیان، ساسان فاطمی و هومان اسعدی بوده و نوازندگی کمانچه را - ضمن بهره مندی از محضر آقایان درویش‌رضا منظمی و هادی منتظری - به‌صورت تخصصی نزد آقای اردشیر کامکار آموخته است.

وی از سال ١٣٧٥ به عنوان سرپرست، آهنگساز و نوازنده کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از ایران با گروه موسیقی ایرانی "مهتاب"و کوارتت زهی ایرانی"چهارگان"داشته است. آلبوم سایه‌روشن مهتاب نخستین کار آهنگسازی او بود که با صدای بیژن کامکار به بازار موسیقی عرضه شد.

همچنین با گروه‌های زیادی از جمله عبدالقادر، رهاوی، چاوش و مسیحا همکاری داشته و شرکت در فستیوال‌های مختلف و هم‌چنین کسب مقام نخست فستیوال "موقام ٢٠١٣" (در بخش مسابقه‌ی سازی و آوازی با گروه نسیم طرب) را نیز در کارنامه‌اش دارد.

آثاری که در قالب سی‌دی تا کنون از او منتشر شده‌اند عبارتند‌از مجموعه‌ی"هیچ مگو"به خوانندگی مجتبی عسگری، مجموعه‌ی "شیرین" به خوانندگی فریدون پوررضا، بهرام باجلان، مجتبی عسگری و وحید تاج، مجموعه‌ی"سرخانه"(اساس ایده‌ای از ساسان فاطمی)، مجموعه‌ی"شوق‌نامه"(به سرپرستی محمدرضا درویشی و خوانندگی همایون شجریان)، مجموعه‌ی"رهاوی"(کاری از ساناز نخجوانی) و همکاری در ضبط بسیاری آثار منتشر شده‌‌ی دیگر.

از او کتاب‌های مجموعه قطعات برای گروه سازهای ایرانی در دو جلد با عنوان‌های «دلدار» و «شوق» و کتاب ده قطعه برای کمانچه (آثاری از موسیقی کلاسیک ایران) تا کنون انتشار یافته‌اند.

احسان ذبیحی فر اکنون علاوه بر تدریس در دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه آزاد و هنرستان موسیقی، عضو هیئت علمی دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر و مدیر گروه نوازندگی موسیقی ایرانی این دانشکده نیز می‌باشد.

کد خبر 314398

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha