شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری دو -زهرا تالانی: شاید شما هم از پدرانتان شنیده باشید که فلان مسجد را خودمان ساختیم؛ همه اهالی محله دور هم جمع شدیم و با کمک هم مسجد را بنا کردیم.

ذره ذره تا ساخت  خانه خدا

ساخت مسجد به كمك عموم مردم در گذشته‌اي نه‌چندان دور امري غير‌عادي نبود و در بسياري از محلات و شهرها انجام مي‌شد. هنوز هم خيريني پيدا مي‌شوند كه اين كار نيك را انجام مي‌دهند.

حدود يك سال پيش، اصغر امامي وقتي يك پاسدار بازنشسته شد با تعدادي از همكارانش تصميم گرفت در مسيري كه هر روز از آنجا رفت‌وآمد داشت مسجدي بسازد. مسافران كربلا شايد از بزرگراهي كه تهران را به قصرشيرين و مرز خسروي و نهايتا به كربلاي معلي وصل مي‌كند عبور كرده باشند؛ مسيري كه سال‌هاست قرار است تكميل شود تا راه رسيدن به كربلا را نزديك‌تر كند. در ابتداي بزرگراه كربلا، يعني مابين ساوه و همدان، جايي كه مسافران براي رفتن به كربلا يا رسيدن به مسجد جمكران از آنجا عبور مي‌كنند تا يك سال پيش مسجدي وجود نداشت. اما حالا به همت اين خير مسجدساز، مسجدي در حال تكميل شدن است.

امامي خودش در اين‌باره مي‌گويد: من ساكن قم هستم و سال‌ها از اين مسير عبور كرده‌ام اما هم خودم و هم مسافران، هميشه براي نماز خواندن يا استراحت مشكل داشتيم چون تنها مسجدي كه به اين محدوده نزديك است حدود 60كيلومتر با آن فاصله دارد و سرويس بهداشتي هم ندارد.

او ادامه مي‌دهد: روزهاي سه‌شنبه و پنجشنبه هم كه مسافران بيشتري به جمكران مي‌روند فقط مسجد منطقه شلوغ‌تر مي‌شود اما امكانات كافي ندارد و كاملا محروم و خاموش است، براي همين با مشورت چند نفر از دوستانم تصميم به ساخت مسجد گرفتيم.

  • چشم ‌پوشي از مال دنيا

خوشبختانه در يك سال گذشته امامي و دوستانش توانستند اسكلت مسجد را تمام كنند و اكنون مسجد در مرحله گچكاري، سراميك و سيم‌كشي ساختمان است و روزهاي آخر را براي تمام شدن مي‌گذراند اما براي تأمين هزينه‌هاي آن نياز به كمك شهروندان دارند.

اين خير مسجدساز با توجه به اينكه در ايام‌ ماه صفر قرار داريم مي‌گويد: ‌ماه محرم و صفر، ‌ماه‌هاي ايثار و گذشت هستند و اين حس را در دل هر مؤمن خداجويي به‌وجود مي‌آورند كه اين ايام دَرِ خزانه غيب باز است و هركه بيشتر بكوشد، حاصل بيشتري عايدش مي‌شود. از نيكوترين خلقيات اسلامي كه جايگاه رفيعي هم در بارگاه الهي دارد، چشم‌پوشي از مال و داشته‌هاي دنيوي است كه بدون شك اقدام به چنين امري نيازمند داشتن روحي بلند و نگاهي آسماني است.

  • مشخصات بنا

امامي در مورد كار ساخت مسجد مي‌گويد: خوشبختانه زمين مسجد وقفي است كه حدود 1000متر مساحت و 480متر زيربنا براي نمازخانه و سرويس بهداشتي دارد.

او با بيان اينكه تنها به نيت خير و رضايت الهي وارد امر مسجد‌سازي‌ شده ادامه مي‌دهد: وقتي كار را شروع كرديم تنها زمين داشتيم اما در اين يك سال خدا همه‌‌چيز را مهيا كرد. به‌نظر من هيچ كاري برتر از ساخت مسجد نيست؛ عبادتي بزرگ و فرهنگي كه سال‌ها اجر آن باقي مي‌ماند.

او در ادامه مي‌افزايد: نه من و نه دوستاني كه در اين كار مشاركت كردند ثروت چنداني نداشتيم اما مي‌دانستيم كه لازم نيست ثروت كلاني داشته باشيم تا عمل خيري انجام دهيم بلكه نيت خالص و قرب الي‌الله مهم است.

  • اولين تجربه

او و دوستانش در اين مدت دست تنها بودند و تنها يك خانم خير مقداري كمك كرد. امامي مي‌گويد: اين خانم خير كه توسط دوستان به ما معرفي شدند با حضور و فعاليتش مايه دلگرمي ما شد. معمولا كار خير دل بزرگ مي‌خواهد و خيرين، افرادي هستند كه دل‌هايشان به وسعت درياست.

او مي‌گويد: اين كار نخستين تجربه من است اما تجربه بسيار شيريني است و معتقدم كه مردم در ساخت مسجد مي‌توانند حتي با كمك هزينه تهيه يك آجر شركت كنند چون وقتي به اين سمت بيايند لذت كار را چشيده و در ادامه آن مصمم مي‌شوند.

امامي در مورد اينكه دوست دارد دوباره اين كار را انجام دهد يا نه؟ مي‌گويد: هنوز نمي‌دانم چون تمام تلاشم اين است كه هرچه زودتر كار اين مسجد تمام شود اما اگر شرايطي فراهم شود شايد انجام دهم چون اصلا از اين كار خسته نيستم.

  • پايان كار

او با عشق از كارش حرف مي‌زند و معتقد است كه خدا به هركسي اين لياقت را نمي‌دهد. مي‌گويد: وقتي زمين را تحويل گرفتم يك روز تنهايي آمدم تا موقعيت آن را ببينم. همان موقع متوجه شدم كار بزرگي قرار است انجام دهم و به خدا توكل كردم. او روز‌هاي اول كارش را به ياد مي‌آورد و مي‌گويد: از صفر شروع كرديم و به اينجا رسيديم و تصور مي‌كنم دست خدا با ما بود تا كارها به خوبي پيش برود.

حالا او در ميانه راه است؛ ساختمان تمام شده، گچكاري انجام شده و بايد به فكر نما و زيبا‌سازي‌ مسجد باشند اما براي خريد سراميك، لوله‌كشي و تجهيز مسجد نياز به كمك مردم خير دارد تا خانه خدا را تكميل كند. امامي مي‌گويد: ما از كمك كساني كه در كار تجهيز كردن ساختمان مانند لوله‌كشي، سيم‌كشي، نماي مسجد، نصب كولر و كارهاي دروني مسجد هم مهارتي دارند استقبال مي‌كنيم تا هرچه زودتر كار را تمام كنيم و بتوانيم در اختيار زوار و مسافران قرار دهيم.

او در و پنجره مسجد را هم سفارش داده و بايد هرچه زودتر آنها را تحويل بگيرد تا مسجد به قول خودش در و پيكر داشته باشد. او مي‌افزايد: هنوز براي نماي مسجد فكري نكرده‌ايم كه چگونه كار كنيم و براي همين به كساني كه بتوانند كمك كنند نياز داريم تا در نخستين تجربه ما شريك باشند.

امامي در مورد نام مسجد مي‌گويد: راستش اصلا نمي‌دانم، دوستان پيشنهادهايي داده‌اند مثل حبيب‌الله، خانه زوار كربلا و... اما هنوز نامي انتخابي نكرده‌ايم و احتمالا در زمان ساخت نما بايد نام را هم سفارش بدهيم.

نيم ساعتي از گفت‌وگوي ما گذشته كه او مي‌گويد بايد برود تا كار سراميك مسجد را با دوستانش تمام كند و براي همين عذرخواهي مي‌كند.

  • مسجد‌سازي‌ در اسلام

واژه‎ مسجد، جمعا 28بار در قرآن‌كريم ذكر شده كه در 22مورد به‌صورت مفرد و در 6مورد ديگر به‌صورت جمع آمده است. همچنين وقتي پيامبر اكرم(ص) وارد مدينه شدند مسجد به‌عنوان اصلي‌ترين پايگاه و محل فعاليت‌هاي گوناگون در حكومت نوپاي اسلامي قرار گرفت و از همين مكان مقدس بود كه دين اسلام گسترش يافت؛ از اين‌رو مسجد در ميان مسلمانان جايگاه مهمي دارد. ساخت مسجد هم توسط علماي دين هميشه توصيه شده است چون پيامبر اكرم فرمودند: هر كس مسجدي بسازد، اگرچه به قدرِ آشيانه مرغ سنگخواره باشد، خداوند براي او خانه‌اي در بهشت خواهد ساخت. از اين‌رو در شهرها و جاده‌ها خيرين زيادي هستند كه مسجدهايي بنا كرده‌اند تا اين خانه خدا جايي براي نماز خواندن و آرميدن مسافران در جاده مانده و خسته باشد.

  • شما چه مي‌كنيد؟

اين مسجد بين‌راهي كه قرار است ميزبان زائران كربلا باشد نياز به همكاري و همراهي براي ساختن و كامل شدن دارد. شما براي كمك به ساخت اين مسجد چه مي‌كنيد؟
پيشنهادهاي خودرا به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 315313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha