رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک بورس کالای ایران از تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات خبر داد و اعلام کرد:بورس کالای ایران در ۲ حوزه تأمین مالی و ارتقای شفافیت می‌تواند در خدمت توسعه شهری قرار گیرد.

بورس

جواد فلاح با بيان اينكه با توجه به اينكه در حال حاضر بازار مسكن با ركود مواجه است و كمبود تقاضا باعث شده فروش املاك و مستغلات با مشكل مواجه شود، گفت: بورس كالا با الگو گرفتن از كشورهاي توسعه يافته به‌دنبال زمينه‌سازي براي تشكيل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مستغلات است. اين صندوق‌ها با استفاده از سرمايه مردم اقدام به خريد مستغلات كرده و املاك خريداري شده را اجاره مي‌دهند. درآمد حاصل از اجاره به‌عنوان سود به سرمايه‌گذاران پرداخت مي‌شود. او افزود:البته اين صندوق‌ها مي‌توانند روي اوراق رهني نيز سرمايه‌گذاري كنند اما با توجه به اينكه هنوز اين اوراق در كشور ما راه‌اندازي نشده‌اند چندان مورد بحث نيستند.

  • تأمين مالي شهرداري‌ها با اوراق دين

او اضافه كرد: راهكاري ديگري كه بورس كالاي ايران از طريق آن به‌دنبال ايجاد زمينه براي تأمين مالي شهرداري‌ها و نهادهاي وابسته به آن است انتشار اوراق خريد دين است. در اين روش شهرداري با همكاري شركت تأمين سرمايه و عرضه‌كننده كالا، اقدام به خريد نسيه كالا از بورس كالاي ايران خواهد كرد.

او ادامه داد:تعهد شهرداري نسبت به فروشنده تبديل به اوراق خريد دين شده در بازار به سرمايه‌گذاران به كمتر از قيمت اسمي فروخته خواهد شد و شركت تأمين سرمايه براي تضمين نقدشوندگي اين اوراق در بازار ثانويه اقدام به بازار گرداني خواهد كرد تا در سررسيد، شهرداري مبلغ اسمي اوراق را به دارندگان اوراق پرداخت كند. اين روش اين امكان را فراهم خواهد كرد تا خريد محصولاتي نظير قير و فولاد كه مورد استفاده در طرح‌هاي عمراني شهري است از طريق بورس كالاي ايران تأمين مالي شوند.

فلاح در حوزه ارتقاي شفافيت نيز گفت: بورس كالاي ايران با راه‌اندازي بازار فرعي آماده برگزاري مزايده انواع كالا و اموال غيرمنقول شهرداري به روش حراج است.رئيس اداره مطالعات و سنجش ريسك شركت بورس كالاي ايران تصريح كرد:به‌دليل شفافيت موجود در معاملات بورس كالا اجراي مقررات و استاندار‌هاي خاص، خريد و فروش كالاهاي پذيرفته شده توسط وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌هاي دولتي و عمومي و دستگاه‌هاي اجرايي نياز به برگزاري مناقصه يا مزايده و تشريفات مربوط به آنها ندارد.

به گفته او معاملات بورس كالاي ايران جايگزين مناسبي براي روش مناقصه و مزايده است. او توضيح داد:در اين روش بورس با ايجاد شفافيت و كاهش فساد، امكان بازاريابي براي فروش از طريق شبكه گسترده كارگزاران عضو بورس (80شركت كارگزاري) و تضمين تعهدات خريدار با استفاده از مكانيسم اخذ تضامين و كنترل ريسك نكول توسط اتاق پاياپاي بورس را فراهم مي‌شود. او درباره غيرهمگن بودن معاملات املاك و مستغلات گفت:

بورس كالاي ايران با تاسيس بازار فرعي سازوكار جايگزيني براي مزايده‌هاي عمومي در كشورمان فراهم كرده است كه اين روش مي‌تواند با افزايش شفافيت به كاهش فساد و هزينه‌هاي جست‌وجو در اقتصاد كمك كند.فلاح تأكيد كرد: در اين معاملات براي حل مشكل استاندارد نبودن مشخصات كالاها، شرط بازديد اضافه شده است. به اين صورت كه متقاضي خريد مي‌تواند در فرصت تعيين شده در اطلاعيه عرضه به محل كالا يا ملك عرضه شده مراجعه كرده و اقدام به بازديد كند و براساس ارزيابي خود از كالاي عرضه شده قيمت پيشنهادي خود را از طريق كارگزار در فرايند حراج اعلام كند.

کد خبر 315401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha