یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

عباس سلیمی نمین: عملکرد گزینشی دولت‌ها در مواجهه با جنبش‌ دانشجویی، این جنبش را با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو کرده است

جریانات دانشجویی در سال‌های اخیر قربانی برخوردهای قهر و آشتی دولت‌ها شده‌اند، رویه، اینگونه شده است که یک جریان دانشجویی در یک دولت تحت لوای آزادی مورد حمایت قرار می‌گیرد و همان جریان در دولت بعدی با بی‌مهری مواجه می‌شود.

اين فراز و نشيب‌هاي زياد، مي‌تواند تأثيرات سوئي بر روند رو به رشد و عدالت‌خواهي جريانات دانشجويي داشته باشد از جمله:

الف) عملكرد گزينشي دولت‌ها، جنبش دانشجويي را مجاب مي‌كند، تنها در هر زماني كه مورد حمايت و كمك قرار گرفت فعاليت خودش را به‌صورت جدي دنبال كند. اين برداشت و اين احساس نهايتا به ضرر و افول جنبش دانشجويي تمام خواهد شد. لذا دولت‌هايي كه خود را طرفدار آزاد‌انديشي معرفي مي‌كنند و داعيه حمايت از آزادي انديشه دارند بايد همه سلايق دانشجويي را مورد حمايت قرار دهند. در چنين بستري است كه تبعيضي بين سلايق مختلف دانشجويي احساس نخواهد شد و جريانات دانشجويي تنومندتر و پربارتر خواهند شد.

ب) حمايت خاص دولت‌ها از يك جريان دانشجويي، نه‌تنها به قدرت گرفتن آن جريان منجر نمي‌شود بلكه در بلندمدت بذر كينه ورزي را در بين ساير جريانات دانشجويي نسبت به آن جريان بارور مي‌كند. در چنين حالتي تعارض‌هاي كاذب به محيط دانشگاه تزريق مي‌شود كه اين اصلا به نفع دانشجو و دانشگاه نيست.

متأسفانه امروز جنبش دانشجويي دچار يك ركود سخت شده است. براي خروج از اين ركود، دانشگاه، اهل فكر و نخبگان وظايف و مسئوليت‌هايي را عهده دار هستند. وظيفه جنبش دانشجويي براي برون رفت از اين ركود پرداختن بيشتر به مسائل فرهنگي و اجتماعي است. بايد اعتراف كرد و پذيرفت جنبش دانشجويي در حال حاضر در شناخت مشكلات و معضلات جامعه داراي اشراف لازم نيست و مهم‌ترين عامل براي خروج جنبش‌هاي دانشجويي از ركود، اشراف بر مسائل كشور است.

اما در اين ميان و براي تقويت و تحريك جنبش دانشجويي ذكر و يادآوري چند نكته خالي از لطف نيست:

1-هرچه دولت‌ها به جنبش‌هاي دانشجويي براي پيدا كردن راه‌حل‌ها براي خروج از ركود كمك كنند جنبش‌هاي دانشجويي مي‌توانند نقش بسزايي در جامعه ايفا كنند.
2-دولت‌ها نبايد آزاد‌انديشي را در حمايت جنبش‌هاي دانشجويي از يك دولت تعريف و بر اين اساس از يك جريان دانشجويي حمايت و يك جريان دانشجويي ديگر را طرد كنند. اين رفتار شاخصي براي آزاد‌انديشي نيست و بيشتر شبيه ايجاد پايگاهي براي حمايت از دولت‌ها در دانشگاه است.
3-وجود جنبش دانشجويي در شرايط كنوني يك نعمت است كما اينكه دانشجو و جوان براي جامعه ما نعمتي جدي به‌حساب مي‌آيد. اگر مي‌خواهيم از اين نعمت پاسداري كرده و قدر آن را بدانيم بايد شرايطي ايجاد كنيم كه جنبش دانشجويي به بلوغ و رشد مورد نياز خودش برسد. جامعه ما بايد قدردان زحماتي باشد كه جنبش دانشجويي در گذشته كشيده و توانسته خدمات شايسته‌اي را براي استقلال كشور از خودش بروز دهد و طبيعتا درآيند نيز يك جنبش دانشجويي مستقل و پويا مي‌تواند همين تأثيرات را براي حفظ استقلال و سلامت كشور ايفا كند.

  • رئيس مركز مطالعات تاريخ معاصر
کد خبر 316244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha