همشهری آنلاین: قرآن خطی شریف منسوب به دست خط امام حسن مجتبی (ع) در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک خراسان رضوی نگهداری می‌شود.

قرآن منسوب به خط مبارک امام حسن (ع)

محل نگهداری: کتابخانه و موزه ملک مشهد

این مصحف نفیس و ارزشمند به خط کوفی و بر روی پوست آهوی نخودی رنگ مکتوب شده و دارای ابعادی به طول ۲۰ سانتی‌متر و ۸ میلی‌متر و عرض ۱۵ سانتی‌متر است.

این قرآن بی‌بدیل از جمله آثار قرآنی وقف شده حاج حسین آقا ملک است. یک برگ از قرآن شریف منسوب به دست خط امام حسن مجتبی (ع) در قاب مخصوص در تالار خوشنویسی کتابخانه و موزه ملی ملک در معرض نمایش دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی قرار دارد.

در انتهای یکی از برگه‌های این قرآن فاخر، تسجیل شاه اسماعیل صفوی به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد این قرآن در گذشته در دربار صفوی نگهداری می‌شده است.

جزوات و نسخ‌های قرآنی منسوب به دست خط ائمه اطهار (ع) که به خط کوفی بر روی پوست آهو نگاشته شده‌اند، نخستین قرآن‌های موجود در تاریخ به شمار می‌روند که با تحقیق و پژوهش بر روی آن‌ها می‌توان اطلاعات جامع ارزشمندی در زمینه سیر تحول خط کوفی بدست آورد.

اطلاعات مورد اشاره درباره قرآن منسوب به خط مبارک امام دوم شیعیان از سوي مهدی یساولی، مسئول روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در خبرگزاری اهل‌ بیت (ع) منتشر شده است.

کد خبر 316362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha