همشهری‌آنلاین: نخستین مدال یونسکو به افتخار مولانا به احمد جلالی اهدا شد.

به گزارش بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نشان از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو به جلالی - رییس سی و یکمین کنفرانس عمومی یونسکو - اهدا شده است، که هم‌اکنون مشاور فرهنگی رییس مجلس شورای اسلامی و رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس است.

در متن حکم کوئیچیرو ماتسو او را - دبیرکل یونسکو - که جلالی ترجمه‌ آن را در اختیار ایسنا قرار داده، آمده است:

«بسیار خرسندم که مدال مولانا جلال‌الدین بلخی رومی یونسکو را به شما تقدیم کنم. دوران زندگی کاری شما، طی سالیان متمادی، با دانش و بصیرت از یک‌سو و خدمات برجسته‌ی رسمی از سوی دیگر در سطح بین‌المللی عجین شده است. شما در هر دو زمینه سهمی به‌یادماندنی برای تحقق آرمان‌های یونسکو، و بالاتر از همه‌ی آن‌ها، تحقق وظیفه‌ی اصلی معنوی و روحانی این سازمان در تحکیم "بنیان‌های صلح در اذهان بشر" و "همبستگی نظری و اخلاقی میان آدمیان" ایفا کرده‌اید.

در نهادهای حاکم در یونسکو، بویژه با ریاست بر سی ‌و یکمین کنفرانس عمومی این سازمان، نقش فوق‌العاده مؤثری در تکوین و تدوین قطعنامه‌ها و کنوانسیون‌هایی در یونسکو داشته‌اید که همه‌ی ما امیدواریم قرن بیست ‌و یکم را متحول کند.

به علاوه، در ده سالی که وجود شما فضای یونسکو را مزین کرده بود، جنابعالی در معرفی آرمان‌های مولانا جلال‌الدین بلخی رومی به یونسکو کار بزرگی انجام دادید؛ شخصیتی که به راستی جهانی است و قطعاً آرمان‌های او در نزدیک کردن ملل دنیا به یکدیگر و برداشتن دیوارهای موهوم و ساختگی میان آنان فوق‌العاده مؤثر خواهد بود.

شایستگی شما برای دریافت مدال مولانا جلال‌الدین بلخی رومی به این دلایل است. مدالی که به افتخار وی و بر اساس قطعنامه‌ی شماره‌ی 56 مورخ سپتامبر 2006 مصوب یکصد و هفتاد و پنجمین اجلاس شورای اجرایی یونسکو ضرب شده است. بسیار خوشوقتم که این مدال را در مناسبت بزرگداشت هشتصدمین سالگرد تولد این شخصیت بزرگ انسان‌گرا از سوی یونسکو به جنابعالی اهدا کنم.»

پیشنهاد ساخت این مدال در سال گذشته، در زمانی که جلالی، سفیر و نماینده‌ی کشورمان در یونسکو بود، مشترکا از سوی ایران، افغانستان و ترکیه انجام شد و با حمایت بسیاری از دیگر کشورها در دستور کار اجلاس یکصد و هفتاد و پنجم شورای اجرایی یونسکو قرار گرفت و در تاریخ سپتامبر 2006 طی قطعنامه‌ی شماره‌ی 56 این شورا به تصویب رسید.

در سند توضیحی درباره‌ی این مدال آمده‌ است: با ضرب مدال یونسکو به نام مولانا جلال‌الدین بلخی رومی، یکی از بزرگ‌ترین شاعران، فیلسوفان و بشردوستان را که متعلق به کل بشریت بوده، ارج می‌نهیم. به امید آن‌که این مدال در ارتباط با هشتصدمین سالگرد سال‌روز تولدش در سال 2007 تشویقی باشد برای آن‌هایی که به انتشار اندیشه‌ها و آرمان‌های مولوی می‌پردازند که درواقع خود به نوعی انتشار ایده‌های یونسکو خواهد بود.

سند یونسکو می‌افزاید: پیشوای معنوی، متفکر و شاعر نامی زبان فارسی، مولانا جلال‌الدین بلخی رومی یکی از بزرگ‌ترین اندیشوران و دانشمندان تمدن اسلامی به شمار می‌آید که بشریت را به مثابه‌ی یک کل مورد خطاب قرار می‌دهد. همه‌ی آثار او به فارسی است و از این زبان به بسیاری دیگر زبان‌ها ترجمه شده است.

سند یونسکو اضافه می‌کند: به دلیل جذابیت صداقت و بیان عالی، مکتوبات مولانا به شعاع مسیر مستقیم به سوی خداوند تبدیل شد و آثار، تفکر و تعالیمش از تمامی مرزهای ملی، فرهنگی و تمدنی فراتر رفت و شاخص عالی اسرار لطیف حقیقت الهی قلمداد شد.

این سند تأکید دارد که جهان مولانا دنیای انحصاری نیست؛ بلکه درک حالت برتر انسان است؛ نوع بشری که تماما به مرحله‌ی کمال رسیده ‌است. او هیچ فردی را مورد تهاجم قرار نمی‌دهد و به عنوان انسان کامل و جویای عشق، حقیقت و وحدت روح بشری، خود را در معرض همگان قرار می‌دهد.

کد خبر 31646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز