دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: برف و باران زمستانی در کنار تمام زیبایی‌ها، مشکلات فراوانی را برای رانندگان به‌وجود می‌آورد.

ناجیان روزهای برفی و یخی

 رانندگي در مسير‌هايي كه دچار يخ‌زدگي شده‌اند شما را با مشكلات فراواني روبه‌رو مي‌كند كه ممكن است گاهي اوقات به قيمت جان يك انسان تمام شود. رانندگي روي يخ‌زدگي‌ها به مهارت خاصي نياز دارد. علاوه بر مهارت راننده، بستن زنجيرچرخ هم از الزامات رانندگي روي اين مسيرهاي يخ‌زده است. همچنين رانندگان ممكن است با مشكلات ديگري مثل گير‌كردن چرخ ماشين در گل‌و‌لاي‌هاي حاصل از برف و باران شديد هم روبه‌رو شوند. اين صفحه به شما مهارت رانندگي روي يخ‌زدگي‌ها و در آوردن ماشين از گل‌و‌لاي را آموزش مي‌دهد. علاوه بر آن، اين صفحه تمامي اطلاعات لازم در مورد زنجيرچرخ و نحوه استفاده از آن را در اختيار شما قرار مي‌دهد.

  • گير كردن در گل‌و‌لاي

وقتي ماشين به گل مي‌نشيند

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه در فصل سرما و با بارش شديد برف و باران و عموما در جاده‌ها و سفر، ماشين‌تان در گل‌و‌لاي گير كند. در اين مواقع هل دادن و پدال گاز را فشار دادن اشتباه است. اين كار باعث مي‌شود چرخ گير كرده در گل، نفوذ بيشتري پيدا كند. اگر سطح زير چرخ سفتي كافي را براي خروج چرخ داشته باشد با گاز دادن مي‌شود ماشين را خارج كرد. در ضمن به هيچ‌وجه سعي نكنيد دنده عقب برويد، چون اين كار هم باعث بيشتر فرو رفتن در گل‌و‌لاي خواهد شد. اگر فرو رفتن در گل‌و‌لاي به حدي باشد كه شاسي اتومبيل هم فرو رفته است، اول بايد شاسي را خارج كنيد. چطوري؟ اين كار را مي‌توانيد با قرار دادن جك بادي زير خودرو انجام دهيد. همچنين جك‌هاي معمولي نيز در صورتي كه زير آنها يك صفحه چوبي يا فلزي قرار گيرد تا در گل فرو نروند مي‌توانند كارساز باشند. پس از بالا بردن خودرو، زير چرخ‌ها را با قلوه‌سنگ پر كنيد. همچنين در صورتي كه تخته چوبي همراه داريد مي‌توانيد زير چرخ‌ها قرار دهيد. بعد حركت كنيد تا از گل‌و‌لاي خارج شويد. روش ديگر هم بكسل كردن است البته خودروي بكسل‌كننده نبايد در زمين باتلاقي باشد وگرنه خودش در گل‌و‌لاي گير مي‌كند. يك روش ديگر هم استحكام بخشيدن به گل زير چرخ‌هاي خودرو است. چطوري؟ با قرار دادن خار و گياهان كويري در اطراف چرخ‌ها مي‌توانيد مقاومت و اصطكاك چرخ‌ها با گل را افزايش دهيد تا خودرو راحت‌تر از گل خارج شود. به ياد داشته باشيد هنگام گير كردن حتما از كمك سبك استفاده كنيد. استفاده از كمك سنگين باعث وارد شدن فشار بيشتري به زمين و در نتيجه فرو رفتن بيشتر خواهد شد.

  • ليز خوردن خودرو روي يخ‌زدگي‌ها

رانندگي روي يخ

براي رانندگي روي زمين يخ‌زده بايد از زنجيرچرخ و لاستيك‌هاي يخ‌شكن استفاده كنيد. داشتن ترمز ‌اي‌بي‌اس هم به شما تا حدودي در نگه‌داشتن ماشين كمك مي‌كند.

به هر حال اگر اتومبيل‌تان روي زمين ليز خورد ماشين را در حالت دنده سنگين نگه‌داريد و از خلاص كردن ماشين خودداري كنيد، ولي حواستان باشد هنگامي كه ماشين شما سرعت دارد از تغيير ناگهاني به دنده سنگين بپرهيزيد. سعي كنيد اعتماد‌به‌نفس خود را در اين مواقع حفظ كنيد و خونسرد باشيد. فرمان خودرو را محكم مهار كرده و به سمتي بگردانيد كه چرخ‌هاي عقب به آن سمت ليز مي‌خورند. سپس ترمز را نگه داريد تا چرخ‌ها حركتي نداشته باشند. براي بالا رفتن از سرازيري‌هاي يخ‌زده هم از دنده سنگين استفاده و از گاز دادن ناگهاني خودداري كنيد. اگر در صعود ناكام مانديد از ترمز كردن و نگه‌داشتن خودرو در آن مكان بپرهيزيد چرا كه اين عمل نتيجه عكس دارد. در اين مواقع ماشين را سريعا به حالت دنده عقب قرار دهيد و فرمان را صاف نگه‌داريد و بدون ترمز ماشين را به سمت پايين هدايت كنيد. اگر دچار ليز‌خوردگي شديد كمي گاز بدهيد و با تنظيم فرمان، ماشين را به حالت قبل برگردانيد و دوباره بدون ترمز به سمت پايين حركت كنيد. در سرازيري‌ها هم ماشين را روي دنده سنگين قرار دهيد و درصورت ليزخوردگي‌‌ همان اقداماتي را انجام دهيد كه در حالت اوليه به شما توضيح داده شد.

  • زنجير چرخ
مانعي براي ليز خوردن لاستيك‌ها

يكي از مهم‌ترين تجهيزات مورد نياز براي رانندگي در جاده‌هاي يخ‌زده، زنجيرچرخ است. پليس راهنمايي و رانندگي هم تأكيد فراواني روي همراه داشتن زنجيرچرخ دارد چرا كه نداشتن آن مي‌تواند گاهي اوقات به قيمت جان انسان‌ها تمام شود. بارها پيش آمده كه افراد با نداشتن زنجيرچرخ هنگام پيچ در جاده‌هاي يخ‌زده، از مسير منحرف شده‌اند.

براي بستن معمولي‌ترين زنجيرچرخي كه در بازار موجود است قبل از هر كاري بايد شكل ظاهري زنجير را چك و هرگونه پيچ‌خوردگي را صاف كنيد. سپس آن را بايد طوري روي تاير قرار دهيد كه سر قلاب‌هاي زنجيرهاي عرضي زير قسمت جلوي تاير و چفت‌ها به سمت عقب لاستيك باشند. در اين مرحله بايد نخستين زنجير عرضي را زير قسمت جلوي تاير بگذاريد و ماشين را به جلو حركت دهيد تا از طرف عقب لاستيك، سر چفت و بست‌ها به ارتفاع چرخ برسد. بعد از مرتب كردن زنجيرهاي عرضي بايد دوسر انتهايي زنجير‌هاي طولي را تا نزديكي چفت بياوريد. دقت داشته باشيد كدام حلقه از زنجير‌هاي طولي بايد چفت شود. در اين مرحله ابتدا بايد رشته خارجي را انداخته و بعد رشته داخلي را محكم ببنديد. پس از محكم شدن رشته داخلي، رشته خارجي را دوباره بكشيد و حلقه مناسب را چفت كنيد. دقت داشته باشيد حلقه‌هاي اضافي به هيچ عنوان نبايد روي لاستيك بمانند چون ممكن است به لاستيك صدمه بزنند. براي باز كردن زنجيرچرخ هم در ابتدا بايد زنجيرهاي طولي و سپس چفت زنجيرهاي عرضي را باز كنيد و ماشين را مقداري حركت دهيد تا زنجيرچرخ از تاير جدا شود.انواع مختلفي از زنجير چرخ در بازار عرضه مي‌شود كه هر يك ويژگي‌هاي خاصي دارند. زنجير‌چرخ‌هاي پليمري، زنجير‌چرخ‌هاي ژله‌اي، زنجير‌چرخ‌هاي پارچه‌اي نانو و زنجيرچرخ‌هاي معمولي كه عموما از آلياژ ساخته مي‌شوند معروف‌ترين زنجيرچرخ‌هاي موجود در بازار هستند.

در يخ‌زدگي‌هاي معمولي و لغزندگي‌هاي كم، داشتن يك زنجير چرخ براي يكي از چرخ‌هاي متحرك (چرخ‌هاي عقب) كفايت مي‌كند اما در يخ‌زدگي‌‌هاي نسبتا زياد، 2 چرخ متحرك خودرو بايد زنجيرچرخ داشته باشد.

کد خبر 317988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha