مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

سرهنگ قدمی، رئیس پلیس قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی اعلام کرد: حجم بالایی از تخلفات مرتبط با قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی از سوی شرکت‌های پخش‌کننده استانی رخ می‌دهد. این خبر در جلسه مشترک بررسی و تحلیل مبارزه با قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی اعلام شد.

بیمارستان

همچنين در اين جلسه رئيس سازمان تعزيرات حكومتي گفت: وضعيت قاچاق دارو و تجهيزات پزشكي تكان‌دهنده است.

وزارت بهداشت «طرح شناسه‌گذاري كالا» يا «رهگيري، رديابي و كنترل اصالت» را كه به‌عنوان «برچسب اصالت» شهرت يافته؛ از بهمن سال قبل براي مبارزه با قاچاق در كالاهاي سلامت محور اجرايي كرده است. به گفته ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو، ما 0.4 تا 0.5درصد از بازار سلامت دنيا را به‌خود اختصاص داده ايم كه اين ميزان 10ميليارد دلار برآورد شده است. از اين ميزان 50درصد در داخل توليد شده و 50درصد آن با واردات تأمين مي‌شود كه نزديك 15 تا 20درصد به كشور قاچاق مي‌شود. در حوزه لوازم آرايشي 50درصد بازار توسط قاچاق و در حوزه دارو 5درصد بازار توسط قاچاق تأمين مي‌شود.

طرح برچسب اصالت در چند‌ماه اخير با مخالفت واردكنندگان مواد غذايي و دارويي و همچنين رئيس اتاق تهران مواجه شده است اما معاون وزارت بهداشت اعلام كرد به سرانجام رساندن سامانه شناسه‌گذاري و كنترل اصالت فرآورده‌هاي سلامت از اولويت‌هاي جدي وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو‌ست و با اجراي اين طرح، قاچاق در حوزه دارو و همچنين كالاهاي سلامت را فلج خواهيم كرد. به گفته عبداللهي دارو و مكمل اولويت اول برچسب اصالت بود كه هم اكنون كار دارو و مكمل وارداتي تمام‌شده است و الصاق برچسب اصالت روي كالاهاي آرايشي و بهداشتي نيز اجباري شده است. براساس گفته‌هاي مسئولان وزارت بهداشت نصف بازار مواد آرايش و بهداشتي قاچاق است. با اين حال به‌گفته عبداللهي در اين حوزه توليدكننده‌هاي زيادي درگير هستند و نظارت كامل بر واردات در اين حوزه نيست، اما در حوزه دارو نظارت‌ها بيشتر است، اما برآورد نهايي‌ ما اين است كه حدود 2.5ميليارد دلار فرآورده‌هاي سلامت غيراز دارو داريم. اين رقم معادل 9هزار ميليارد تومان است و اصناف درگير واردات در حوزه غذا بيشترين مخالفت را تاكنون با برچسب اصالت داشته‌اند.

گويا اين مقاومت بي‌نتيجه هم نبوده و اكنون عبداللهي مي‌گويد درخصوص غذاهاي وارداتي به‌علت مقاومت شديدي كه سنديكاي آنها داشت و معتقد بود كه طرح‌هاي بهتري را مي‌تواند ارائه كند، سازمان با آنها كنار آمد و فعلاً غذاهاي وارداتي و فرآورده‌هاي غذايي وارداتي از اين طرح مستثني شده‌اند تا اتحاديه آنها اقدام كند و پيشنهاد بهتري بدهد. سازمان غذا و دارو در مورد غذا، كار را به اتحاديه آنها واگذار كرده است كه اگر پيشنهاد بهتري دارد روي ميز بياورد. وي درخصوص زمان اين امر اظهار داشت: 5‌ماه به آنها فرصت داده شده است كه يك‌ماه آن سرآمده است يعني ما بلافاصله اگر طرح جديدي رخ ندهد، طرح خودمان را عملياتي مي‌كنيم. اين در حالي است كه به گفته ديناروند بازار داخلي غذا، تقريبا 4برابر كل حوزه سلامت است كه قاچاق نيز در آن وجود دارد.

  • سامانه پيامك و برنامه موبايلي در خدمت طرح شناسه اصالت

در روش جديد كالاهاي وارداتي‌ و توليدي داخل در حوزه سلامت داراي برچسب و شناسه اصالت مي‌شوند. رئيس سازمان غذا و دارو اعلام كرد: اساس سامانه شناسه‌گذاري و اصالت لزوما برچسب زدن نيست بلكه به‌صورت چاپ باركد دوبعدي روي بسته‌هاي دارويي خواهد بود اما اگر كسي هنگام توليد و بسته‌بندي آن را چاپ نكرد، موظف است كه اين برچسب را نصب كند. مديركل نظارت بر داروي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت گفته است براي اينكه ببينيم چيزي اصيل است يا نه چند شرط را بايد رعايت كنيم؛ اول اينكه برچسب وجود داشته باشد، اگر وجود نداشته باشد غيراصيل است؛ دوم اگر وجود دارد استعلام كنيم چون هركسي مي‌تواند اين برچسب را كپي كند. روي همه كالاهاي اصيل ذكرشده شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ وجود دارد. اين برچسب نبايد به‌راحتي كنده و روي كالاي ديگري چسبانده شود.

به‌گفته عبداللهي، اپليكيشن موبايل نيز براي انواع سيستم‌هاي موبايل نوشته‌شده؛ بنابراين علاوه بر ارسال پيامك به شماره 20008822، مي‌توان اين اپليكيشن را از سايت سازمان غذا و دارو دانلود و روي موبايل نصب كرد و هنگام خريد از اصيل بودن كالا مطلع شد.

  • پلمب باشگاه‌هاي بدنسازي به‌دليل توزيع مكمل‌هاي غيرمجاز

پليس، 252باشگاه بدنسازي تهران را در شهريور پلمب كرد. استفاده از مكمل‌هاي غيرمجاز و توزيع مواد نيروزا مهم‌ترين تخلف اين باشگاه‌ها بوده است. به گزارش خبرگزاري ايرنا، 50درصد از مواد مكمل موجود در بازار غيرمجاز هستند.

  • اجراي طرح رديابي و كنترل اصالت براي تجهيزات و ملزومات پزشكي

مهندس پرهيزكار، مشاور اجرايي مديركل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو اعلام كرد: با توجه به آغاز طرح ثبت تجهيزات و ملزومات پزشكي و تخصيص كدهاي IRC براي تجهيزات و ملزومات پزشكي، طرح نظام رديابي، رهگيري و كنترل اصالت كالا در فازهاي آتي براي تجهيزات و ملزومات پزشكي نيز انجام خواهد شد.

کد خبر 319319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha