همشهری آنلاین: دانشمندان هرسال در میان جنگل‌ها،‌دشت‌ها و مجموعه‌های موزه‌ها جستجو می‌کنند تا گونه‌های مختلف زیستی را مورد بررسی قرار دهند و در صورتی که به اندازه کافی خوش‌شانس باشند،‌گونه‌ای جدید را کشف کنند.

عنکبوت

براساس گزارش لايو‌ساينس،‌براي مثال در سال 2015 دانشمندان موفق به كشف و شناسايي اژدهاي سرخ ياقوتي در سواحل استراليا،گونه‌اي جديد از لاكپشت‌هاي غول‌پيكر در جزاير گالاپاگوس و كرمي باستاني با 30 پا در چين شدند.

همزمان با كشف اين گونه‌هاي جديد، محافظت از آنها در برابر آلودگي، نابودي زيستگاه‌ها و تهاجم گونه‌هاي مهاجم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است،‌به ويژه اينكه بسياري از دانشمندان بر اين باورند زمين وارد ششمين دوره انقراض خود شده‌است. 10 گونه از عجيب‌ترين جانوراني كه در سال 2015 شناسايي و كشف شده‌اند و تحقيق و مطالعه درمورد آنها هنوز ادامه دارد از اين قرارند:

میمون

  • ميمون عطسه‌زن

اسنابي، ميمون دماغ‌بالا يا عطسه‌زن گونه‌اي سياه و سفيد از ميمون‌ها است كه در بخش‌هاي شمالي ميانمار زندگي مي‌كند و نامش به خاطر دماغ رو به بالايي كه در روزهاي باراني در آن آب جمع مي‌شود، اينگونه انتخاب شده‌است. اين ميمون در روزهاي باراني دائم درحال عطسه زدن است تا آبهاي جمع شده از درون بيني‌اش تخليه شوند. با اين همه اين جاندار براي جلوگيري از جمع شدن آب تكنيكي ابداع كرده‌است و در روزهاي باراني سرش را در ميان دو زانويش قرار مي‌دهد تا مانع از جمع شدن آب درون حفره‌هاي بيني‌اش شود.

حلزون

  • كوچكترين حلزون جهان

حلزون كوچكي در جزيره بورونئو توانست ركورد كوچكترين حلزون جهان را از گونه‌اي چيني گرفته و به نام خود ثبت كند. اين حلزون كوچك كه آكملا نانا ناميده مي‌شود از پوسته‌اي شفاف به طول 0.7 ميليمتر برخوردار است و زيستگاهش تپه‌هاي آهكي در جزيره بورونئو است. اين جانداران به اندازه‌اي كوچكند كه دانشمندان در محيط زيست طبيعي نتوانستند آنها را با چشم غيرمسلح مشاهده كنند.

پرنده

پرنده وحشت

پرنده‌هاي وحشت با قدي برابر سه متر درحدود 50 ميليون سال تا 1.8 ميليون سال پيش روي زمين زندگي مي‌كرده‌اند. اين جانداران قدرت پرواز نداشتند و با منقار چنگك مانند خود شكارهايشان را دنبال مي‌كرده‌اند. محققان در ماه آوريل اعلام كردند گونه‌اي جديد از اين پرندگان را در سواحل شرقي آرژانتين يافته‌اند كه 3.5 ميليون سال قدمت داشته و از كامل‌ترين فسيلي برخوردار است كه تاكنون از اين پرندگان به دست آمده‌است. بررسي‌هاي بيشتر نشان داد اين پرنده از توانايي شنيدن كوچكترين صداي حركت شكارهايش برخوردار بوده‌است.

زنبور

  • زنبور دمنتور (Dementor)

آمپولكس دمنتور نام گونه‌اي جديد از زنبورها است كه به اختصار دمنتور ناميده مي‌شوند، نامي كه از نام اشباح مشهور داستان‌هاي هري‌پاتر برگرفته‌شده‌است، موجوداتي شبح‌وار كه افكار شاد و مثبت و گاه روح افراد را مي‌مكيدند. اين حشرات به شكلي بسيار وحشتناك از سوسك‌ها تغذيه مي‌كنند. ابتدا سمي را درون بدن آنها تزريق كرده و آنها را به زامبي‌هايي فلج تبديل مي‌كنند اما سوسك‌ها به واسطه اين سم كشته نمي‌شوند و زنبور پس از فلج كردن،‌آنها را زنده زنده مي‌خورد.

اسب آبی

  • اسب‌آبي جاروبرقي

درحدود 23 ميليون سال پيش پستانداري به بزرگي اسب آبي زندگي مي‌كرده‌است كه پوزه بلندش به عنوان يك جاروبرقي استفاده كرده و تمامي حلزون‌ها و خزه‌ها و جلبك‌هاي ساحلي را به درون دهانش مي‌كشيده‌است. اين جاندار با نام علمي O-tomidai به گونه‌اي از پستانداران دريايي منقرض شده به نام دسموستيليا تعلق دارد. محققان بقاياي اين جانداران را به تازگي در جزاير آلوتين كشف كرده‌آند.

عنکبوت

  • عنكبوت‌طوطي‌ها

ارزش آن را دارد كه براي ديدن زيبايي‌هاي دو عنكبوت جديدي كه دانشمندان كشف كرده‌اند، بر فوبياي عنكبوت خود غلبه كنيد. عنكبوت‌هاي اسكلتوروس و اسپاركلمافين دو نوع جديد از عنكبوت‌ها هستند كه به دليل رنگ‌هاي درخشاني كه دارند به عنكبوت‌طوطي شهرت يافته‌است. اين عنكبوت‌ها در استراليا زندگي مي‌كنند.

عقرب

  • عقرب غول‌پيكر دريايي

محققان حين جستجو در منطقه برخورد شهاب‌سنگي در حفره‌اي در بالاي رود آيوا بقاياي عقرب غول‌پيكري هم‌اندازه يك انسان بالغ را كشف كردند كه از اندام‌هاي نيش مانند و باله مانند برخوردار بود. گفته مي‌شود اين عقرب دريايي درحدود 460 ميليون سال پيش زندگي مي‌كرده و از موجوداتي شبيه به مارماهي‌ها و صدفها تغذيه مي‌كرده‌است. اين جاندار با نام علمي P. decorahensis سخت‌پوستي باستاني است كه از اقوام نزديك خرچنگ‌هاي نعلي و عنكبوتيان به شمار مي‌رود.

مار

  • مار چهارپا

مارهاي مدرن روي شكم خود مي‌خزند، اما اجداد آنها 120 ميليون سال پيش روي چهار پا راه مي‌رفتند كه هريك از آنها پنج انگشت داشت. اين گونه جديد از مارها در نمايشگاه فسيلي جانوران در برزيل كشف شد. اين فسيل در ابتدا به عنوان ناشناخته نام‌گذاري شده‌بود اما ديويد مارتيل ديرينه‌شناس بريتانيايي آن را بررسي كرده و به عنوان ماري با چهار پا معرفي كرد

موش

موش دماغ‌خوكي

اين گونه جديد از موش‌ها در جزيره سولاويسي در اندونزي كشف شده‌است كه از دماغي شبيه به خوك‌ها برخوردار است و دندان‌هاي نيش اين جونده نيز نسبت به ديگر دندان‌ها ابعادي بزرگتر دارد،‌از اين رو اين جاندار چهره‌اي خون‌آشام‌مانند به خود گرفته‌است.

تی‌رکس

تي‌ركس گياهخوار

تيرانوسائوروس ركس يا به اختصار تي‌ركس‌ها به خاطر آرواره‌هاي قوي و استخوان‌شكنشان شهرت دارند، اما نسل‌هاي جديد‌تر اين دايناسورهاي ترسناك علاقه چنداني به گوشت‌خواري نداشتند، دست‌كم گونه جديدي از تي‌ركس‌ها كه به تازگي كشف شده گياه‌خوار بوده‌است. اين دايناسور با نام علمي C. diegosuarezi توسط ديه‌گو سوارز پسر هفت ساله يك ديرينه‌شناس در ميان تعداد ديگري از دايناسورها كشف شده‌است. اين دايناسورهاي 145 ساله از ويژگي‌هاي دوگانه گياهخواري و گوشت‌خواري در كنار هم برخوردارند.

کد خبر 319399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha