همشهری‌آنلاین: چالش میان هیات مدیره خانه موسیقی و منتقدان وارد مراحل حساسی شده است. با اعلام موضع شورای عالی خانه موسیقی درباره استعفای حسین علیزاده و ارسال مکتوب این استعفا از سوی این هنرمند به رسانه‌ها تحرکات تازه‌ای مطرح شده است.

به گزارش همشهری ‌آنلاین هفته گذشته سایت خانه موسیقی از نشست شورای عالی این نهاد خبر داد و طرح استعفای حسین علیزاده از این شورا. در خبر یاد شده که اشاره‌ای به زمان دقیق و مکان این جلسه نشده، آمده بود: اعضای شورا ضمن ابراز تاسف از عدم حضور استاد علیزاده در جلسه با یادآوری حضور موثر ایشان در جلسات قبل که آخرین آن در خرداد 1393 بوده است، با ذکر این نکته که در این مدت هیچگونه اظهار نظر یا نامه مکتوبی در خصوص استعفا از ایشان دریافت نشده است، علاقمندی خود را برای حضور و استفاده از نظرات این استاد برجسته در جلسات شورای عالی اعلام داشتند.

در پایان اعضای شورای عالی تمایل خود را برای دعوت از آقای علیزاده به منظور شرکت در جلسه آتی و تبادل نظر در مورد موضوعات مطروحه منجمله استعفای ایشان که اکنون مطرح نموده‌اند، ابراز کرده و حضور ایشان را در شورای عالی مغتنم دانستند.»

در این جلسه علاوه بر حسین علیزاده دیگر عضو شورای عالی ، هوشنگ ظریف نیز حضور نداشت و جلسه با ۵ عضو تشکیل شد.

یک روز بعد از انتشار این خبر حسین علیزاده با انتشار مکتوب استعفای خود در رسانه‌ها به این خبر واکنش نشان داد. 

علیزاده که پیش از این در نشستی خبری اعلام کرده بود از خانه موسیقی استعفا داده و دیگر نه عضو شورای عالی و نه عضو خانه هست این بار و ضمن اعلام مکتوب استعفا نوشت: «نقش شورای‌عالی خانه موسیقی در خانه موسیقی چیست؟ آیا شورایی که در هجده‌ماه گذشته یک یا دو نوبت تشکیل جلسه داده (البته بدون حضور اینجانب) می‌تواند شورای موثری در حل موضوعات به‌خصوص این دوره خانه موسیقی باشد؟ آیا شورا، شورایی تشریفاتی نیست که فقط در شرایط بحران با تلاش هیأت‌مدیره تشکیل جلسه داده تا سپری مناسب برای مشکلات خانه باشد؟ آیا رئیس و اعضای شورا در مسائل ریز و درشت موسیقی کشور و خانه موسیقی به‌طور بی‌طرفانه قرار می‌گیرند، تا حضوری موثر برای راه‌حل موضوعات داشته باشند؟»

علیزاده در پایان نامه نوشت: «اگر اهمیت موضوع برای شما عزیزان بستگی به استعفای کتبی اینجانب از خانه خود را دارد، اینجانب حسین علیزاده، عضو و دبیر شورایعالی خانه موسیقی، استعفای رسمی و کتبی خود را اعلان داشته و آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، در راه اعتلای موسیقی کشور را دارم»

همزمان با انتشار این نامه مدیر عامل خانه موسیقی از برگزاری نشستی با منتقدان خانه موسیقی خبر داد و اعلام کرد که روز چهارشنبه به اتفاق چند عضو شورای عالی خانه موسیقی به منتقدان پاسخ خواهد داد. اما چند روز بعد گروهی از منتقدان  با شکایتی رسمی به دبیرخانه نظارت بر موسسات فرهنگی و هنری از رفتارهای به زعم خود «غیرقانونی هیات مدیره خانه موسیقی و تخفلات عدیده از اساسنامه خانه موسیقی» نوشتند و  اعلام کردند به دلیل رفتارهای متناقض هیات مدیره  و مدیر عامل در نشست حضور نخواهند یافت و تنها در صورتی به این نشست خواهند آمد که داوری بی‌طرف بر این نشست نظارت کند و علاوه بر آن موضوع و محورهای انتقاد که از قبل مشخص شده است، در این نشست مطرح شود و مسایل حاشیه‌ای به میان کشیده نشود.

اگر چه انتقادات به خانه موسیقی از قبل هم وجود داشت اما از بهمن ماه گذشته شدتی بیشتر به خود گرفت، به خصوص زمانی که آشکار شد که منتقدان معتقدند ادامه فعالیت هیات مدیره خانه موسیقی بعد از بهمن ۱۳۹۳ غیرقانونی است.

این انتقادات در نهایت به برگزاری دو نشست ضرب اصول انجامید که در آن افرادی چون کامبیز روشن‌روان، داریوش طلایی، فرشاد توکلی، ساسان فاطمی، سید ابوالحسن مختاباد که همه‌ آنها در دوره‌هایی در زمره اعضای اصلی هیات مدیره یا کانون‌های خانه موسیقی بودند به طرح ایرادات خود پرداختند.

بعد از انتشار نامه منتقدان مدیرعامل خانه موسیقی مدعی شد که نامه بدون امضاء نیاز به پاسخ ندارد که دو روز بعد ۱۶۷ تن از منتقدان پای نامه را امضاء و آن را در رسانه‌ها منتشر کردند. نامه‌ای که امضای برخی از اعضای سابق هیات مدیره‌های کانون‌های خانه موسیقی تا چند عضو سابق هیات مدیره اصلی و نیز برخی از چهره‌های شناخته شده موسیقی، به خصوص نسل امروزین موسیقی دیده می‌شود.

اکنون باید منتظر ماند و دید در نشست چهارشنبه ۲۲ دی ماه  مدیرعامل و چند عضو شورای عالی خانه موسیقی چه پاسخ‌هایی به پرسش‌های منتقدان داده می‌شود و‌ آیا این پاسخ‌های منتقدان را قانع می‌کند یا چالش‌ها وارد فاز تازه‌ای خواهد شد.

کد خبر 321057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha