همشهری آنلاین: شرکت خودروسازی باواریایی (Bavarian Motor) که به اختصار BMW یا بی‌ام و نامیده می‌شود، ‌ یک شرکت تولیدکننده خودرو، موتورسیکلت و موتورهای لوکس در آلمان است که در سال ۱۹۱۷ تاسیس شده‌است.

بی ام دبلیو 833

دفتر مرکزی این شرکت که شهرت جهانی غیرقابل انکاری دارد در باواریای مونیخ است. این شرکت همچنین مالک خط تولید خودروهای مینی است و نقش شرکت مادر رولزرویز را نیز به عهده دارد. موتورسیکلت‌های BMW تحت عنوان BMW Motorrad و خودروهای برقی این شرکت با نام تجاری BMW i در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. خودروهای BMW از پرفروش‌ترین خودروهای لوکس در جهان به شمار می‌روند.

کارخانه BMW ابتدا عنوان یک کارخانه تولید موتور هواپیما و در سال ۱۹۱۷ توسط فرانتس یوزف پوپ، کارآفرین و صنعت‌گر اتریشی و اولین مدیرعامل اجرایی شرکت BMW تأسیس شد. پس از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸، این کارخانه به واسطه پیمان ورسای مجبور شد به تولید موتور هواپیمای خود پایان دهد و در نتیجه این شرکت تا سال ۱۹۲۸ که محدودیت‌های ایجاد شده توسط پیمان ورسای برطرف شدند، ‌ فعالیت‌های خود را به تولید موتورسیکلت متمرکز ساخته‌بود و پس از آن به تولید خودرو رو آورد.

اولین خودروی موفق این شرکت دیکسی نام داشت که با الهام از خودروی آستین ۷ ساخته شده‌بود و تحت لیسانس شرکت خودروسازی آستین موتورز در بیرمنگام انگلستان بود.

اولین محصول تجاری شرکت BMW نیز موتور IIIa نام داشت. این موتور هواگرد که در سال ۱۹۱۸ ساخته شد به خاطر کم‌مصرف بودن و عملکرد خوبی که در ارتفاع از خود نشان داد، ‌به شهرت رسید. این شرکت در دهه ۱۹۳۰ و با رویکرد آلمان برای افزایش توان تسلیحاتی، بار دیگر تولید موتورهای هواپیما را برای شرکت لوفت‌واف آغاز کرد. کارخانه مونیخ این شرکت از نیروهای کار اجباری، شهروندان خارجی، زندانیان جنگی و اسرای اردوگاه کار اجباری داخائو نهایت استفاده را برد و موتورهای جت مشهوری را برای جنگنده‌های مورد استفاده در جنگ جهانی دوم تولید کرد.

در سال ۱۹۵۸، ‌ بخش خودروسازی این شرکت دچار بحران مالی شد و سهامداران برای تصمیم‌گیری برای سرنوشت این بخش جلسه‌ای ترتیب دادند و در نهایت تصمیم گرفته شد در صنعت روبه‌رشد خودروسازی سرمایه‌گذاری شود. BMW حق ساخت خودروی ایتالیایی ISO Isetta را خریداری کرد و به تولید خودروهای کوچکی پرداخت که در آن از موتور کوچک ارتقایافته‌ای استفاده شده‌بود. این تغییر مسیر به شرکت کمک کرد تا باری دیگر رووی پاهای خود بایستد.

امروزه اکثریت سهام شرکت، ۴۶ درصد از آن، در اختیار خانواده کواندت قرار دارد و مابقی سهام این شرکت نیز در بازار بورس فرانکفورت مبادله می‌شود.

BMW کارخانهٔ هانس گلس را در سال ۱۹۶۶ خریداری کرد. گفته می‌شود دلیل این اقدام آگاهی از دانش تولید تسمه تایم برای موتورهایی با میل سوپاپ در بالا بوده است. این شرکت همچنین در سال ۱۹۹۵ مالکیت تاسیسات عظیم طراحی در کالیفرنیای آمریکا را به دست آورد.

BMW گروه انگلیسی روور، شامل برندهای تولیدی روور، لندروور و ام‌جی را نیز در سال ۱۹۹۴ خریداری کرد اما پس از شش سال زیان‌دهی شدید در سال ۲۰۰۰ تصمیم به فروش آن گرفت ولی در مقابل حقوق شرکت‌های مینی و رولزرویس را به دست آورد.

در سال ۲۰۰۹ مشهورترین طراح شرکت BMW، کریس بنگل پس از ۱۷ سال خدمت به این شرکت استعفا داد و آدریان ون هویدونک جایگزین وی شد. مشهورترین  جنجالی‌ترین خودروهای طراحی شده توسط بنگل BMW سری ۷ و Z۴ بوده‌اند.  

نشانه تجاری این کارخانه خودروسازی مشهور  با الهام از شکل پره‌های ملخ در حال چرخش هواپیما طراحی و ایجاد شده‌است. این نشان در سال ۱۹۲۹ مورد تأیید قرار گرفته و رسمی شد.  رنگ آبی و سفید پرچم ایالت باواریا از دیگر عواملی بود که بر طراحی نشان تجاری BMW اثرگذار بوده‌اند.

فوربس شرکت BMW را در ژانویه ۲۰۱۲ فوربس به عنوان خوشنام‌ترین برند خودرو در جهان معرفی کرد. این رتبه‌بندی براساس میزان اشتیاق مردم برای خریداری از یک شرکت، ‌ اشتیاق افراد برای کار کردن در شرکت‌ها و میزان افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها انجام گرفت.

این شرکت در سال ۲۰۰۶ یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۳۸ خودرو را در پنج کشور مختلف جهان تولید کرد و در سال ۲۰۱۰ میزان تولید خودروهای BMW در جهان به یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۵۳ خودرو و میزان تولید موتورسکلت‌های آن تحت برندهای BMW و هاسکوارنا به ۱۱۲۲۷۱ دستگاه رسید.

  • مدل‌ها

گفته می‌شود ۵۶ درصد از خودروهای تولیدی این شرکت از موتورهای بنزینی و ۴۴ درصد از آنها از موتورهای دیزلی برخوردارند که از میان خودروهای بنزینی، ۲۷ درصد از آنها چهار سیلندر و درحدود ۹ درصد از آنها هشت سیلندر هستند.  

اتومبیل‌های تولیدی BMW به شرح زیر هستند:

  • BMW سری ۱- تولید از سال ۲۰۰۴، ‌کوچکترین خودروی این شرکت محسوب می‌شود و که نسل اول آنها کوپه/کانورتیبل و نسل دوم آنها هاچبک است.
  • BMW سری ۳ - تولید از سال ۱۹۷۵ آغاز شده و درحال حاضر نسل ششم آن (F۳۰) در بازارهای جهان وجود دارد. مدل‌های موجود از این خودرو سدان اسپورت (F۳۰) و نسل چهارم واگن استیشن (F۳۰) کانورتیبل (E۹۳) و گرن‌توریزمو هستند. در سال ۲۰۱۴ سری ۴ خودروهای BMW جایگزین مدل کوپه و کانورتیبل سری ۳ شد.
  • BMW سری ۵- در مدل‌های سدان، کوپه، کانورتیبل و استیشن تولید می‌شود.
  • BMW سری ۵ گرن توریزمو (F۰۷) که تولید آن در سال ۲۰۱۰ آغاز شد و حلقه‌ای میان واگن‌های استیشن و کراس‌اوورهای کوچک ایجاد کرد.
  • BMW سری ۶- براساس سکوی سری ۵ ساخته شدند. مدل‌های این سری گرند تورینگ لاکسچری و خودروهای دو سرنشینه Z۳ و Z۴ هستند که فروش آنها از سال ۲۰۰۲ آغاز شده‌است.
  • BMW سری ۷ - در این نسل دستاوردهای بزرگی توسط این شرکت عرضه شد که از آن جمله می‌توان به سیستم iDrive اشاره کرد. خودروی هیدروژنی سری ۷ یکی از اولین موتورهای هیدروژنی جهان را در اختیار دارد. جدیدترین نسل این خودروها (F۰۱) در سال ۲۰۰۹ عرضه شدند. مدل Z۴ و خودروهای X۱، X۳، X۴، X۵ و X۶ از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌روند.
  • BMW تولید خودروهای برقی خود را در قالب برند تابع BMW i از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد و تولید انبوه خودروی برقی BMW i۳ از سپتامبر ۲۰۱۳ آغاز شد. اولین خودروی اسپورت برقی این شرکت نیز در سال ۲۰۱۴ عرضه شد و از سال ۲۰۱۳ تا ماه ژوئن ۲۰۱۵ بیش از ۳۰ هزار مدل خودروی برقی در سرتاسر جهان به فروش رسیدند.

فناوری ConnectedDrive این شرکت یک سیستم دستیار راننده است که شامل خدمات و کاربری‌های متعدد و قابل دسترسی از روی داشبورد خودروهای BMW است. این سیستم شامل خدمات اطلاعاتی و سرگرمی مبتنی بر ارتباطات از راه دور، ‌فناوری اطلاعات و داده‌های GPS است. از جمله این خدمات می‌توان به اطلاعات ترافیکی در زمان حقیقی، ‌ خدمات محافظتی، تماس‌های اضطراری، اینترنت، خدمات از راه دور و فناوری اتصالی است. علاوه بر اینها، این سیستم برای راننده خدماتی مانند پارک هوشمند، رانندگی هوشمند و دید هوشمند را فراهم می‌آورد.

کد خبر 321883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha