همشهری‌آنلاین: کنگره ونزوئلا درخواست رئیس جمهور این کشور را برای اختیارات اضطراری در بحبوحه رکود اقتصاد ملی که براساس ارزیابی‌های صندوق بین‌المللی پول در سال جاری میلادی با تورم ۷۰۰ درصدی رو به رو خواهد شد، رد کرد.

 حزب حاکم و قانونگذاران اپوزیسیون ونزوئلا در نخستین جر و بحث بزرگ کنگره‌ای که کاراکاس در یک دهه اخیر شاهد آن بوده یکدیگر را به تلاش برای کشیدن رمق ونزوئلا متهم کردند.

منتقدان انقلاب سوسیالیست که توسط هوگو چاوز، رئیس‌جمهور متوفی ونزوئلا به راه افتاد ماه گذشته میلادی برای نخستین بار در 17 سال گذشته ،کنترل کنگره را به عهده گرفتند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا حکم فوریت اقتصادی را پیشنهاد کرد که به او برای مدت 60 روز اختیارات گسترده‌ای می‌دهد. در گذشته هنگامی که کنگره ابتدا تحت کنترل چاوز و سپس متحدان مادورو بود، نمايندگان این نوع اختيارات استثنایی را تصویب مي‌كردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،اپوزیسیون می‌گوید: مادورو مسئول این تورم غیرقابل کنترل و کمبودهای شدید که زندگی روزانه را فلج کرده است و متعهد می‌شویم که او را ظرف شش ماه از قدرت برکنار کنیم.

این بحث و جدل‌ها با توجه به پیشینه خبرهای اقتصادی وحشتناک‌تر رخ داده چرا که صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده تورم در ونزوئلا دو برابر تورم سال 2016 میلادی خواهد بود و به 720 درصد خواهد رسید.

ونزوئلا در حال حاضر از بالاترین نرخ تورم جهانی و رکود اقتصاد رنج می‌برد. صندوق بین‌المللی پول برآورد می‌کند که در ونزوئلا قیمت‌ها نسبت به سال گذشته 275 درصد افزایش می‌یابد در حالی که اقتصاد 10 درصد رکود خواهد داشت.

مادورو پیش از رای‌گیری نهایی در خصوص حکمش اعلام کرد: من تغییری را که به بخش صادراتی کوچک ونزوئلا اجازه خواهد داد تا از نرخ تبدیل ارز مساعدتری استفاده کنند تایید کرده‌ام.

او فعالان اپوزیسیون را برای پشت کردن به ونزوئلا سرزنش کرده و اپوزیسیون را غیرمسئول توصیف کرد.

رهبران اپوزیسیون این حکم را به عنوان دامی که قصد دارد آن‌ها را سخت‌گیر و بی‌تمایل به بهبود وضع اقتصادی نشان دهد؛ رد کردند.

رهبر اکثریت کنگره ونزوئلا گفت: ما هیچ دری را نمی‌بندیم، بلکه برعکس امروز دری را برای مذاکرات جدی باز کردیم. ما به دنبال دو برابر کردن سیاست‌هایی که ما را به این بحران کشاندند، نیستیم. آنچه ما نیاز داریم یک تغییر واقعی است.

کد خبر 322566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha