همشهری آنلاین: بیش از ۸۰ شرکت بین‌المللی داروسازی و بیوتکنولوژی از دولت‌ها در سراسر جهان خواستند تا به آنها در مبارزه با با ابرمیکروب‌های مقاوم به دارو یاری برسانند.

superbug

به گزارش رويترز این شرکت‌های می‌گویند اگر پیشرفتی در زمینه رخ ندهد و آنتی‌بیوتیک‌های جدید یافت نشود، این ابرمیکروب‌ها يا سوپرباگ‌ها می‌توانند باعث مرگ میلیون‌ها نفر در طول دهه‌های آینده شوند.

این شرکت‌ها در اعلامیه‌ای که در مجمع اقتصاد جهانی در داووس منتشر کردند، خواستار انجام تلاش‌های هماهنگ برای کاستن از مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها و حمایت از تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید از جمله از طریق ایجاد مدل‌های اقتصادی جدید و سرمایه‌گذاری در پژوهش‌ها شدند.

آندرو ویتی، مدیر عامل شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین (GSK) گفت كه یافتن آنتی‌بیوتیک‌های جدید به خصوص از این لحاظ حیاتی به نظر می‌رسد که غربالگری گسترده صدها میلیون ماده شیمیایی در GSK و دو شرکت بزرگ دیگر در طول 9 سال گذشته به یافتن هیچ داروی ضدميكروبي جدید بالقوه‌ای منجر نشد.

او در اجلاس داووس گفت: «این وضعیت به این خاطر نیست که همه ما ادم‌های ابلهی هستیم. این وضعیت به خاطر این است که پیشرفت در این حوزه کار بسیار مشکلی است.»

اين 83 شرکت داروسازی از دولت‌ها در سراسر جهان خواستند تا برای «ایجاد مشوق‌هاي مناسب برای تحقیق در این زمینه» تعهدات مالی بپذیرند.

از آنجایی که آنتی‌بیوتیک‌های جدید احتمالاً برای مواقع اضطراری ذخیره خواهند شد، مدل‌های جدید احتمالی بازار در این مورد می‌تواند شامل پرداخت‌های پیشاپیش می‌تواند رابطه میان سودآوری و میزان‌های فروش را قطع کند.

هر استفاده‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد و انتشار به اصطلاح ابرمیکروب‌ها - باکتری‌هایی که به چندین دارو مقاومند و می‌توانند از چنگ داروهایی که برای نابود کردن آنها طراحی شده‌اند، بگریزند- را تشدید می‌کند.

هشدار بین‌المللی درباره ابرمیکروب‌ها پس از کشف ژنی به نام mcr-1 در چین بالا گرفت که باکتری‌ها را به همه آنتی‌بیوتیک‌های شناخته‌شده مقاوم می‌کند.

پل استافلز، مسئول ارشد علمی در شرکت جانسون‌اند جانسون در این باره گفت: «برای این که دنیا بتواند همچنان آنتی‌بیوتیک‌های جدید در اختیار داشته باشد، ما به سرمایه‌گذاری در علوم پایه و مدل‌های جدید تشویق برای توسعه و تحقیق (R&D) در این صنعت نياز داریم و برای محافظت از درمان‌های موجود لازم است چارچوب‌های جدیدی برای مصرف مناسب آنتی‌بیوتیک‌ها بوجود آید.»

جیم اونیل، اقتصاددان ارشد سابق در شرکت گلدمن ساکس در سال 2014 بوسیله دولت بریتانیا به کار گرفته شد تا بازبینی کاملی از این مشکل به عمل آورد و راه‌هایی برای مقابله با آن پیشنهاد کند.

او در گزارش ابتدایی‌اش تخمین زد كه مقاومت میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند بیش از 10 میلیون نفر را در سال بکشد و اگر این روند مهار نشود تا سال 2050 ممکن است هزینه‌ای حداکثر تا 100 تریلیون دلار ایجاد کند.

با اینکه مشکل عوامل عفونت‌زایی که نسبت به داروها مقاوم می‌شوند، از هنگام کشف نخستین آنتی‌بیوتیک، پنی‌سیلین در سال 1928 در پزشکی مطرح بوده است، در سال‌های اخیر شرکت‌های داروسازی میزان سرمایه‌گذاری‌شان در این حوزه را کم کرده‌اند.

این شرکت‌ها در اعلامیه‌شان در داووس وعده دادند که استفاده مناسب‌تر از آنتی‌بیوتیک‌های جدید و موجود، از جمله مصرف محتاطانه‌تر این داروها در دامپروری را ترغیب کنند.

آنها همچنین وعده دادند سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D) را افزایش دهند و در جهت در دسترس قرار گرفتن آنتی‌بیوتیک‌ها با قیمت‌های مناسب در سراسر جهان برای افراد در همه سطوح درآمدی تلاش کنند.

سایر شرکت‌هایی که این اعلامیه را امضا کرده‌اند، شامل شرکت‌های مرک، فایزر، سانوفی، نوارتریس و آسترازنکا می‌شوند.

کد خبر 322617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha