دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

ناهید جعفرپور کامی: «قرآن را در شب قدر نازل کردیم، و تو چه می‌دانی که شب قدر چیست؟ شب قدر از هزار ماه بهتر و برتر است....»

و... باز «شب قدری» دیگر از راه می‌رسد، با دنیایی از خیرات و برکات، و با آسمان بیکرانی از رحمت و بخشایش... اما من و تو برای ورود به این شب نورانی،چه پیش فرستاده‌ایم؟ و برای درک عظمت و بهره‌مندی از برکات این شب، چه قدر خود را آماده کرده‌ایم؟ چه‌قدر دعا و استخاره را تمرین و لحظاتمان را با عطر قرآن، خوشبو و معطر کرده‌ایم؟ آمادگی درونی برای حضور در شب قدر، امری مهم و تعیین‌کننده است، چرا که هر یک از ما به اندازه ظرف وجودیمان، دریافت کننده برکات و خیرات بیکران نازل شده در شب قدر خواهیم بود و به میزان سعی و مداومت خود در میدان دعا و استغفار، مشمول رحمت و غفران بی‌پایان الهی خواهیم شد.

شب قدر، پرفضیلت‌ترین شب سال است که در قرآن به آن اشاره شده است. براساس سوره مبارکه قدر، شب قدر، بهتر از هزار ماه است. شب قدر، شب آمرزش گناهان و شب استغفار و عبادت و شب‌زنده‌داری است.

پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «هر کس شب قدر را با اعتقاد و اخلاص، احیا  بگیرد، خداوند گناهانی را که تا آن شب مرتکب شده، می‌آمرزد. مردم شب‌های قدر را تا سحر در مسجد سپری می‌کنند و به راز و نیاز با خدایشان می‌پردازند.

زن و مرد و کوچک و بزرگ شب‌زنده‌داری و احیا گرفتن در مساجد را به خواب در خانه‌هایشان ترجیح می‌دهند.

در این شب‌ها همه مساجد پر از جمعیت است. ساعات پس از افطار در خیابان‌های منطقه، گروه‌های چند نفری و برخی از مردم به تنهایی مفاتیح و قرآنی در دست به سمت مسجدی می‌روند که به خانه‌هایشان نزدیک است.

مردم محله به خاطر علاقه‌ای که به ولایت و حضرت علی(ع) دارند، از برنامه‌های شب قدر که شب‌های پرفضیلتی است خیلی خوب استقبال می‌کنند و هر  3شب را به مسجد می‌آیند.

در این شب‌ها مردم ضمن انجام اعمال معمول هر شب ماه رمضان، اعمال مخصوص شب قدر را نیز به جا می‌آورند و این برنامه‌ها حدوداً تا 3  بامداد طول می‌کشد.

آداب و اعمال شب قدر

ورود به پرفضیلت‌ترین شب سال، آداب ویژه‌ای دارد و اعمال مخصوص نیز برای این شب وارد شده است.

1 - غسل: در غروب روز هجدهم، بیستم و بیست و دوم ماه مبارک رمضان و در آستانه ورود به شب‌های قدر، غسل بسیار سفارش شده تا روح و روان و جسم انسان، پاکیزگی و صفا و شادابی پیدا کند.

2 - احیا و شب زنده‌داری: درهای رحمت بی‌پایان خداوند، همیشه مانند شب‌های قدر، به این وسعت، باز نیست.

بنابراین به ما سفارش شده که این شب‌ها را با دعا و استغفار و قرائت قرآن تا سحر بیدار بوده و با تضرع احیا بگیریم.

3 - تلاوت قرآن: بر تلاوت قرآن در شب‌های قدر و به خصوص قرائت سوره‌های مبارکه «یاسین، عنکبوت، روم، دخان» که ویژه شب‌های قدر و دارای مضامین خاصی هستند، تأکید فراوانی شده است.

4 - توبه و استغفار: اگر احساس می‌کنیم در اوقات دیگر، به دلیل بار سنگین گناهان، خداوند ما را سخت می‌پذیرد، اما در شب قدر او بسیار راحت پذیرای بندگان گنهکارش است و توبه و انابه بندگانش را پذیرفته و دعایشان را لبیک می‌گوید.

در روایتی آمده است: بنده گنهکار در شب قدر به خداوند عرضه می‌دارد: خدایا من بد کردم. خداوند می‌فرماید: من هم پوشاندم. دوباره عرض می‌کند: من پشیمانم. خداوند می‌فرماید: من هم قبول کردم.

بعداز جانب خداوند ندا می‌رسد که: «ای جوان؛  چون توبه کردی و شکستی، از اینکه دوباره به سوی من بازگردی شرمگین مباش.

هر گاه برای دومین بار توبه را شکستی، شرمگین مباش، مبادا حیا تو  را از بازگشت به سوی ما برای سومین بار باز دارد و سپس می‌فرماید: «من بخشنده‌ای هستم که بخل در کارش نیست و توبه‌کنندگان را می‌پذیرم و خطاکاران را می‌بخشم و رحم کنم بر پشیمانان.»

5 - خواندن دعای جوشن‌کبیر و سایر ادعیه: خواندن دعای جوشن کبیر و ذکر هزار و یک اسم متبرک خداوند، باعث پالایش روح و روان انسان می‌شود.

نکته مهم این است که ما در دعا، باید از علل و اسباب مادی کاملاً قطع امید کنیم و فقط به لطف و رحمت خداوند دل ببندیم و برآورده شدن دعا و حوائج خود را فقط وابسته به خواست و لطف و رحمت خداوند بدانیم.

6 - نماز ویژه قدر: علاوه بر نماز 2رکعتی، صد رکعت نماز دیگر نیز در این شب وارد شده و البته خواندن نمازهای قضا نیز در شب قدر سفارش شده است.

7 - قرآن بر سر گرفتن: بر سر گرفتن قرآن سمبل و نمادی است برای اینکه به ما بگویند، به قرآن رجوع کنید.

این طور نباشد که قرآن دم دستتان باشد، سر سفره عقدتان باشد، مسافر را از زیر آن بگذرانید، سر مزار مردگان بخوانید و جلد و رحل زیبایی برای آن تهیه کنید اما بگذارید در کمد و اصلاً به آن رجوع نکنید. بلکه همه اینها راه‌های آغاز ارتباط با قرآن است و تنها وسیله است.

8 - تجدید عهد با امام زمان: دعای فرج در این شب، بسیار سفارش شده است. دعای افتتاح نیز برای آرزو جهت ظهور امام زمان وارد شده است.

در شب‌های قدر، محله‌ها شور و حال خاصی دارد و مردم تلاش می‌کنند ساعات محدود این شب‌ها را هرچه پربارتر به سحر برسانند.

کد خبر 32895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز