شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - سجاد میرزامهدی تهرانی: مقاله ذیل نقد و بررسی و نحلیل محتوایی - تکنیکال بازی دیویژن از مطرح‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۶ است.

دیويژن (Tom Clancy's The Division) یک بازی ویدیویی در سه سبک جهان‌باز، نقش‌آفرینی و تیراندازی سوم شخص است که در 8 ماه مارچ منتشر شد.

این بازی توسط استودیو بازی‌سازی یوبی‌سافت طراحی و برای کنسول‌های نسل هشتم و ویندوز منتشر شد. این بازی برای اولین بار در همایش اي تري 2013 رونمایی گشت.

بعد از اینکه این بازی در E3 2013 رونمایی شد، دهان گیمرها از تعجب ساعت‌ها بازماند. گرافیک بالا، گیم‌پلی روان و محیطی جدید از دلایل این تعجب به شمار می‌آمد. بعد از گذشت چند وقت از اولین رونمایی، یوبی سافت اعلام کرد که خط اصلی داستان بازی به صورت سبك چند نفره آنلاین است.

علاوه بر اینکه این خبر به انداره کافی دیوانه‌کننده و عجیب بود باعث این شد که طرفداران این بازی افزایش یابد و اکثرا منتظر ظهور این بازی باشند.

نکته‌ای که در این جا باید بگویم این است که، منظور از اینکه خط اصلی داستان بازی به صورت چند نفره است یعنی اینکه، بازیکن میتواند با دیگر کاربران از طریق سرورهای بازی به ماموریت‌های اصلی بازی به پردازد. البته این ویژگی بازی در ادامه مطلب به طور کامل برسی می‌شود.

ایده‌ای که یوبی‌سافت در این بازی به کار گرفته است در نوع خود تازه و جدید می‌باشد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که به کار‌گیری ایده‌های جدید در بازی‌های کامپیوتری ریسک‌های زیادی دارد.

در ادامه این مطلب شاهد نقد برسی دقیق بازی Tom Clancy's The Division خواهیم بود که متوجه می‌شویم آیا این بازی ارزش این همه سر و صدا زیاد را دارد و یوبی‌سافت توانسته آن نمایش‌هایی را قبل از انتشار بازی ایجاد کرده است را در The Division به نمایش بگذارد.

  • داستان بازی

 داستان این بازی الهام گرفته شده از جمعه سیاه است که در این روز ویروس آبله از طریق اسکناس‌هایی که در دست مردم در تمام نقاط جهان وجود دارد به صورت جهانی فراگیر شده است. در همین زمان، در شهر نیورک اسم این ویروس، بین مردم به اسم سم سبز شناخته شد.

بازی دیویژن

در ادامه شایعاتی مبنی به شورش و هرج و مرج به گوش دولت آمریکا رسیده و شهر منهتن قرنطینه شد. در همین حال دولت آمریکا گروهی از مامورین حرفه‌ای سازمان حفاظت امنیت ملی این کشور را تحت عنوانی به نام دیویژن به صورت مخفیانه وارد این شهر می‌کند تا کنترل و رفع مشکلات بحرانی اوضاع را در دست بگیرد.

  •  طراحی بازی

اولین نکته‌ای که در بحث طراحی این بازی مورد برسی قرار می‌گیرد، گرافیک است. اگر از دید بالا، نگاه کنیم گرافیک زیبا را شاهد هستیم. اما در بحث تخصصی جربان فرق دارد. طبق معمول یوبی‌سافت با شاهکارهای باگی خود شما را به وجد می‌آورد.

فرض کنید در حال قدم زدن در بازی هستید ناگهان سلاح شما ناپدید می‌شود یا حتی کاراکتر بازی. دیگر در کنسول‌های نسل هشتم این گونه اتفاقات بسیار احمقانه است و نمی‎توان پذیرفت.

خوشبختانه در این بازی شاهد افت فریم نیستیم اما تا دلتان بخواهد دیر لود شدن جرئیات در این بازی وجود دارد و در بعضی از مواقع باید چیزی حدود سه الی پنج ثانیه طول بکشد تا چزیات قابل دید باشد.

البته تا الان فقط بدی‌های گرافیکی را بیان کردیم اما نکات مثبتی در این بازی به چشم می‌آید. همانطور که بیان شد این بازی در منطقه منهتن جریان دارد و از حق نگذریم یوبی‌سافت توانسته این شهر را به زیبایی طراحی کند وقتی در حال قدم در شهر هستید، حس اینکه واقعا در این شهر در حال قدم زدن هستید به شما دست می‌دهد.

رنگ بندی این بازی در خلق محیط بازی بسیار زیبا است و جذب کننده. یک نکته دیگر این که این شهر به دلیل بیماری آبله قرنطینه شده و حالت آخرالزمانی دارد.

در بحث صورتگری دشمنان و کاراکتر بازی همه‌چیز تقریبا خوب است و نکته برای ایراد گرفتن وجود ندارد. البته این نکته را نباید نادیده گرفت که یوبی‌سافت چهره دشمنان این بازی را پوشانده یعنی اینکه دشمنان در این بازی همگی یک لباس مخصوصی دارند.

دیالوگ‌هایی که در این بازی وجود دارد هیچ کدام از طریق شخصیت اصلی بازی گفته نمی‌شود و فقط از زبان کاراکترهای اصلی بازگو می‌شود.

  • گیم‌پلی دیویژن

همانطور که گفته شد این بازی در منطقه منهتن اتفاق می‌افتد، و بازیکن قادر خواهد بود که در این شهر به جستجو آزادانه بپردازد. ماموریت‌های بازیکن اکثرا مربوط به بازسازی شهر و کشف منابع ویروس در این شهر می‌باشد.

کاراکتر در این بازی قادر است تا سه اسلحه را حمل کند. حتی سلاح‌های انفجاری مانند نارنجک‌های دستی و انواع مین برای مقابله با دشمنان وجود دارد.

بازیکن میتواند در حین درگیری پناه بگیرد و از صدمه دیدن خود جلوگیری کند. یوبی‌سافت در این قسمت عملکرد خوبی داشته سنگر گرفتن در این بازی همراه با تیراندازی هماهنگی مناسبی دارد و کاربر به راحتی می‌تواند با این روند بازی تناسب پیدا کند.

بازیکن در حین پیشروی‌های خود در ماموریت‌ها امتیازاتی به نام XP به دست می‌آورد که حکم پول در این بازی را دارد. بازیکن می‌تواند از این امتیازات خود برای خرید سلاح‌ها و ابزارات لازم استفاده کند. همچنین طراحی لول بازی دیویژن به گونه‌ای است که با امتیازاتی که بازیکن در بازی بدست می‌آورد می‌تواند مهارت‌های شخصیت بازی را افزایش دهد.

ابزارهاي بازیکن در دیویژن به پنج بخش تقسیم می‌شود. که هرکدام از این بخش‌ها کارایی و خود را دارند. آیتم‌های بازی را می‌توان هم خریداری کرد و هم در ماموریت‌های بازی بدست آورد که این قابلیت از نکات مثبت دیویژن است.

طراحی لول این بازی از نوع ماموریت (missions) است که در هر ماموریت یک هدف برای اتمام وجود دارد.

در دیویژن مکانی به اسم پایگاه عملیات وجود دارد و این مکان برای بازیکن حالت خانه را دارد. در این پایگاه سه بخش وجود دارد؛ بیمارستان، امنیت و تکنولوژی که هرکدام از این بخش‌ها را بازیکن می‌تواند امتحان کند.

یک سری نکته‌هایی وجود دارد که به آن می‌پردازیم. وقتی بازیکن به قسمت پزشکی می‌رود می‌تواند آخرین وضعیت شیوع ویروس‌ها را متوجه شود.

در بخش امنیت بازیکن این توانایی را دارد تا آخرین وضعیت نقشه بازی بفهمد. در بخش تکنولوژی که واقعا یوبی‌سافت در این بخش شاهکار کرده است بازیکن می‌تواند سلاح خریداری کند و یا آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کند.

در پایگاه عملیات تمامی بازیکن‌های آنلاین حاضر هستند. در این پایگاه گزینه ای به اسم matchmaking وجود دارد و با استفاده از این قابلیت بازیکن می‌تواند با دیگر بازیکن‌ها تشكيل یک گروه بدهد. از اصلی‌ترین روش‌های بازی برای اتمام ماموریت‌ها تشکیل گروه است.

یک مشکل بزرگ در طی انجام ماموریت‌ها است که به شدت باعث اذیت شدن بازیکن می‌شود. وقتی دشمنان به شما حمله می‌کنند، (که خود دشمنان در کلاس‌های مختلفی تقسیم می‌شوند) حداقل نفری ده گلوگه باید به آن‌ها شلیک شود تا از پای درآیند.

یکی دیگر از قابلیت‌های این بازی وجود منطقه‌ای به نام The Dark Zone است که در آن بازیکن می‌تواند با دیگر بازیکن‌ها و دشمنان به مبارزه بپردازد. در این منطقه بسیاری از سلاح‌های زیادی وجود دارد.

البته The Dark Zone  در ماموریت‌های اصلی بازی جایی ندارد و بازیکن می‌تواند بصورت انفرادی وارد این منطقه شود.

 برای جمع بندی شاید اگر بگویم که یوبی‌سافت با تبلیغات جالب و زیبا می‌خواست Tom Clancy's The Division را به مردم قالب کند دروغ نگفتم. به این دلیل که دیویژن شبیه به تریلرهای قبلی خود نیست. ولی در کل دیویژن بازی سرگرم کننده‌ای است.

بازی دیویژن

منبع: GAME SPOT

کد خبر 329221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha