دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: افشای ۱۱ میلیون سند مالی از یک شرکت حقوقی پانامایی نشان می‌دهد که چگونه ثروتمندان و قدرتمندان جهان از پناهگاه‌های مالیاتی برای پنهان کردن ثروت خود استفاده می‌کنند.

اسناد پاناما

72 تن از رهبران کنونی و سابق جهان درگیر این رسوایی هستند.

روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ به اسناد مذکور دست یافته اما هویت منبع خود را فاش نکرده است. افشای تعداد زیادی اسناد محرمانه نشان می‌دهد که چگونه ثروتمندان و صاحبان قدرت با استفاده از پناهگاه‌های مالیاتی ثروت خود را پنهان می‌کنند. 11 میلیون سند از شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا (Mossack Fonseca) درز کرده که یکی از محرمانه‌ترین شرکت‌های جهان است.

این اسناد که به "اوراق پانامایی" مشهور شده، نشان می‌دهد که چگونه این شرکت به مشتریان خود کمک می‌کرده که پولشویی کنند، تحریم‌ها را دور بزنند و مالیات نپردازند.ردپای ۷۲ رهبر فعلی و پیشین کشورهای مختلف در این اسناد دیده می‌شود؛ از جمله دیکتاتورهایی که به غارت کشورهای خود متهم‌ هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، این اسناد را روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ به دست آورده و آنها را در اختیار "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ)" قرار داده است. برنامه پانورامای بی‌بی‌سی و روزنامه گاردین در میان ۱۰۷ رسانه‌ای در ۷۸ کشور جهان هستند که این اسناد را بررسی کرده‌اند، اما بی‌بی‌سی از هویت منبعی که این اسناد را در اختیار گذاشته مطلع نیست.

جرارد رایل٬ رئیس کنسرسیوم روزنامه‌نگاران تحقیقی می‌گوید که این اسناد حاوی فعالیت روزانه شرکت موساک فونسکا در ۴۰ سال گذشته است.

او گفت: "گمان می‌کنم با توجه به گستردگی این اسناد٬ لو رفتن آنها احتمالا بزرگ‌ترین ضربه به فعالیت‌های پناهگاه‌های مالیاتی جهان باشد."

این اسناد ارتباط میان شرکت‌های سری واقع در پناهگاه‌های مالیاتی با خانواده‌ها و نزدیکان کسانی چون حسنی مبارک و معمر قذافی٬ روسای جمهور پیشین مصر و لیبی و بشار اسد٬ رئیس‌جمهور فعلی سوریه را نشان می‌دهد.

اسناد موردنظر همچنین رد شبکه‌ای مظنون به پولشویی میلیاردها دلار را نشان می‌دهد که یک بانک تحریم‌ شده روسی آن را اداره می‌کرده و نزدیکان ولادیمیر پوتین٬ رئیس‌جمهور روسیه در آن دخیل بوده‌اند.

همین‌طور نام زیگموندور گونلاگسون٬ نخست‌وزیر ایسلند مطرح است که در اسناد نشان داده می‌شود در بانکی در این کشور منافع اعلام نشده داشته که با کمک مالی دولت از ورشستگی نجات داده شده بود. بنا بر اسناد، موساک فونسکا حتی مردی را جای شخص دیگری جا زده که تظاهر کند مالک یک میلیون و 800 دلار است تا صاحب اصلی بتواند بدون برملا کردن هویتش این پول را از بانک بگیرد.

موساک فونسکا می‌گوید همیشه برای آن‌که مطمئن شود شرکت‌هایی که طرف همکاری‌اش هستند در پولشویی٬ فرار مالیاتی٬ حمایت مالی تروریسم و سایر اقدام‌های غیرقانونی دست ندارند، بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی عمل کرده است. این شرکت می‌گوید که کاملا در چارچوب روال تعیین‌شده عمل می‌کرده و از اینکه از خدمات آن سو‌ءاستفاده می‌شده ابراز تاسف کرد.

این شرکت می‌گوید: "۴۰ سال است که موساک فونسکا فارغ از هرگونه نقصی در کشور خودمان و دیگر حوزه‌های فعالیت‌مان مشغول به کار بوده. شرکت ما هرگز متهم به ارتباط با موارد غیرقانونی نبوده است. اگر با فعالیت مشکوک و سوءاستفاده‌ای برخورد کنیم٬ سریعا به نهادهای قانونی گزارش می‌کنیم. همچنین اگر این نهادها با مدارکی دال بر سوءاستفاده احتمالی به ما مراجعه کنند٬ کاملا با آنها همکاری می‌کنیم."

موساک فونسکا می‌گوید که شرکت‌های مشابه در همه جهان در دسترس هستند و برای بسیاری از موارد قانونی استفاده می‌شوند. در اسناد افشا شده نام پادشاه عربستان و همچنین نام شش تن از اعضای مجلس اعیان انگلیس و سه تن از قانونگذاران سابق این کشور و ده‌ها تن از حامیان مالی احزاب سیاسی انگلیس در میان کسانی که از پناهگاه‌های مالیایی استفاده کرده‌اند، دیده می‌شود. در این میان حتی نام یکی از اعضای کمیته اخلاقیات فیفا ذکر شده است.

کد خبر 329438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha