چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت الاسلام دکتر داود فیرحی سال ۱۳۴۳ در زنجان متولد شد. علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه شهرستان زنجان خواند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰ در حوزه علمیه قم آموخت.

داود فیرحی

همزمان از سال ۱۳۶۶ در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتر خود را با عنوان « دانش ، قدرت و مشروعیت در اسلام»  در سال ۷۸ اخذ کرد.. این رساله که با الهام از روش شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شده است به بررسی مناسبات قدرت و دانش در دوره میانه اسلام پرداخته و چگونگی زایش دانش سیاسی دوره میانه را کاوش می کند.

 پیش از این دکتر فیرحی  در دوره کارشناسی ارشد  هم رساله  « اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه» را نوشت . این رساله به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه در دوره قاجار اختصاص دارد. و کوشش می کند مهمترین مکاتب فقهی-سیاسی شیعه را که در دورة قاجاریه بسط یافته و حضور خود را کماکان در تحولات مشروطه(۱۲۸۴/۱۹۰۵) و انقلاب اسلامی (۱۳۵۷/۱۹۷۹) به بعد در ایران، حفظ کرده است، تحقیق نماید.

از دکتر فیرحی تا کنون  کتاب های  « قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام»، چاپ چهارم(تهران : نشر نی،)۱۳۸۴،«نظام سیاسی و دولت در اسلام»، چاپ سوم،( تهران : سمت ، ۱۳۸۴)،« تاریخ تحول دولت در اسلام» ، در دست انتشار تدوین یا منتشر شده است و نیز۳۰ مقاله از وی هم در حوزه اندیشه سیاسی اسلام در مجلات و کنفرانسهای علمی انتشار یافته است.

وی از سال ۱۳۷۸ عضو هیأت علمی و دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و دروس «اندیشه سیاسی در ایران معاصر» و « اندیشه سیاسی در اسلام معاصر» در دوره دکتری ،« فقه سیاسی» و «افکار سیاسی در ایران و اسلام» و « بنیاد گرائی و رادیکالیسم اسلامی معاصر» در دورة کارشناسی ارشد و « نظام سیاسی و دولت در اسلام» ، « تاریخ تحول دولت در جهان اسلام» و «مبانی اندیشه های سیاسی در اسلام» در دوره کارشناسی. را تدریس‌کرده و می‌کند.

راهنمائی رساله های متعدد دکتری و کارشناسی ارشد در بارة اندیشه سیاسی اسلامی از دیگر فعالیت های دکتر فیرحی است.

وی همچنین سایت شخصی داردکه در آن مقالات و نوشته ها و سخنرانی هایش موجود است.

وی در ۲۱ آبان ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

کد خبر 33058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز