دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیگارهای الکترونیکی که بانام e-cigarettes یا سیستم‌های تحویل نیکوتین هم شناخته می‌شوند، وسایل باتری داری هستند که استنشاق نیکوتین در آن‌ها به‌صورت بخار طراحی شده‌ است.

این سیگارها ظاهری شبیه به سیگارهای معمولی دارند. انتهای آن‌ها مانند این سیگارها با پک زدن می‌درخشد و هنگام بازدم بخاری از دهان خارج می‌شود که ظاهراً شبیه به دود سیگار است.

 تمامی سیگارهای الکترونیکی در اساس به شکل مشابهی کار می‌کنند. همه آن‌ها باتری و یک المنت گرم‌کننده دارند و کارتریجی حاوی مایعی است معمولاً از نیکوتین به همراه پروپیلن گلیکول، گلیسرین و سایر رایحه‌ها تشکیل شده است

خصوصیات و قیمت‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. گاهی این سیگارها یک‌بارمصرف هستند و برخی دیگر باتری‌های قابل شارژ و کارتریج قابل تعویض دارند. این سیگارها با آتش روشن نمی‌شوند. اما به‌محض بیرون آوردن سیگار و پک زدن به آن، باتری المنت گرم‌کننده را به کار می‌اندازد و به‌این‌ترتیب مایع داخل کارتریج را گرم و یک چراغ LED کوچک قرمزرنگ را روشن می‌کنند. چیزی که از سیگار بیرون می‌آید بخاری فاقد مونوکسید کربن است.

e-c۲

  • ایمنی سیگارهای الکترونیکی

نیکوتین درون این سیگارها مانند نیکوتین سیگارهای معمولی اعتیادآور است و هنگامی‌که افراد مصرف آن را متوقف می‌کنند، ممکن است علائم ترک مانند تحریک‌پذیری، افسردگی، بی‌قراری و تشویش در آنان بروز کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است سیگارهای الکترونیکی ایمن‌تر از سیگارهای معمولی باشند. بزرگ‌ترین خطر کشیدن سیگارهای معمولی دود ناشی از سوختن توتون است و سیگارهای الکترونیکی نمی‌سوزند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که میزان مواد شیمیایی خطرناک که سیگارهای الکترونیکی بیرون می‌دهند، کمتر از سیگارهای واقعی است. اما مواد شیمیایی درون این سیگارها متفاوت است.

کارشناسان می‌گویند هنوز اطلاعات کافی درباره خطرات درازمدت این نوع سیگارها یا اثرات استنشاق بخار پخش‌شده آن‌ها در محیط به‌وسیله دیگران در دست نیست.

  • اختلاف‌نظر درباره تأثیر سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی بحث‌های شدیدی را در بین متخصصان بهداشتی به راه انداخته است. اما آن‌ها هنوز درباره بهتر یا بدتر بودن سیگارهای الکترونیکی به نتیجه نرسیده‌اند. مخالفان معتقدند نیکوتین اعتیادآور است و سیگارهای الکترونیکی می‌توانند راه را برای استفاده از مواد مخدر و مصرف دخانیات در کودکان و نوجوانان غیر سیگاری باز کنند.

این کارشناسان نگران‌اند این نوع سیگارها دهه‌ها تلاش برای کمک به ترک سیگار را نافرجام باقی بگذارند، آنان همچنین از هزینه‌های بالای تبلیغات و تحسین‌های افراد مشهور دراین‌باره و رواج دوباره عادت سیگار کشیدن ابراز نگرانی می‌کنند.

از سوی دیگر عده‌ای از کارشناسان به مزایای احتمالی سیگارهای الکترونیکی در ترک سیگار اشاره می‌کنند و فواید آن را همچون استفاده از متادون به‌جای هروئین می‌دانند.

برخی از حامیان سیگارهای الکترونیکی هم معتقدند آن‌ها مانند آدامس‌های نیکوتین به ترک سیگار معمولی کمک می‌کنند.  گرچه پژوهش‌های ابتدایی دراین‌باره نویدبخش بوده است، بررسی‌های درازمدت و عمیق‌تری دراین‌باره موردنیاز است.

منبع: WebMD

کد خبر 333222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha