چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبدالعلی علی عسگری متولدسال ۱۳۳۷ است. او دارای سوابق فرهنگی، رسانه‌ای و فنی است.

علی عسگری

وی در پست‌های مدیریتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون وزیر فرهنگ ‌و‌ ارشاد اسلامی، مدیر بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی، رئیس دانشکده صدا و سیما و معاونت آموزشی- رسانه‌ای و فنی سازمان صدا و سیما  بوده است.

علی‌عسگری که تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع دکتری با عنوان «مهندسی صنایع، گرایش سیستم و بهره وری» در دانشگاه علم و‌صنعت‌ ایران به پایان رسانده، از اعضای مرکزی قرارگاه فضای مجازی و از طراحان اصلی شورای عالی فضای مجازی نیز هست.

او پیش از انقلاب با هدف مقابله با رژیم ستمشاهی و در مرحله بعد مبارزه فکری با گروههای مارکسیستی، تشکلی سازمان یافته بر اساس مبانی اندیشه ای حضرت امام خمینی(ره) را سامان داد که مبارزات او در نهایت منجر به دستگیری توسط ساواک و زندانی شدن او که در نهایت همراه با پیروزی انقلاب اسلامی در در 22 بهمن 57 توسط مردم از زندان ستمشاهی آزاد شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، وی پیشتاز مبارزه فکری با گروه های مارکسیستی و گروهک های دیگر بود و در این راستا تشکیلاتی نیز راه اندازی نمود.

وی در دوران دفاع مقدس با حضور در جبهه های جنگ به نقش آفرینی مشغول بود و از زمستان 1358 با اوج گیری غائله کردستان به کردستان عزیمت نمود و ماه ها در کردستان حضور داشت و تا پایان جنگ تحمیلی حضور وی در جبهه ها مکرراً ادامه داشت.

وی از جمله طراحان برنامه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و از سال 1362 بعنوان مشاور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب و چندین سال در تدوین طرح های فرهنگی مشارکت داشت.

در سال 1370 به عنوان معاون به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت. علاوه بر آن با حفظ سمت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی را عهده دار شد.

وی در زمینه های اقتصادی در سال 1373 با نظر رئیس جمهور وقت، بنیانگذاری شرکت فروشگاههای رفاه را بر عهده گرفت. علاوه برآن به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب گردید و در ستاد تنظیم بازار شرکت می نمود .

در سال 1380 به منظور شناخت غرب و آمریکا به راه اندازی بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی اقدام نمود ودر اواسط سال1383 به عنوان مشاور ریاست سازمان صداوسیما منصوب گردید و سپس به عنوان معاون آموزشی سازمان و ریاست دانشکده صداوسیما مشغول به خدمت شد.

وی سپس در رشته تخصصی خودش به مدت 10 سال مسئولیت معاونت توسعه و فناوری رسانه در سازمان صداوسیما را برعهده گرفت که در این مسیر موفقیتهای بسیاری در زمینه بومی سازی و تولید داخلی تجهیزات مورد نیاز کسب کرد. به گونه ای که بسیاری از تجهیزات مورد نیاز این سازمان و صنایع مخابراتی کشور در آن دوره با مدیریت و هدایت وی، توسط متخصصین داخلی تولید شد.

همچنین از وی به‌عنوان پدر تلویزیون دیجیتال ایران یاد می‌شود زیرا پایه گذار جریان پرشتاب تبدیل آنالوگ به دیجیتال بوده است. در عین حال که با طراحی شورای عالی فضای مجازی، محتوای این موضوع مهم را نیز پیگیر بود.

کتاب نظام اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره) به عنوان یکی از تالیفات وی، یکی از منابع مرجع در خصوص مباحث حکومت اسلامی است.

دکتر علی عسگری دارای تألیفات و ترجمه کتاب هایی با عناوین پایان عصر آمریکا، قدرت در دست کیست؟، آمریکا جهان را به کدام سو می برد؟، مرگ غرب ، جنگ سرد فرهنگی ، نخبگان قدرت ،کتاب لبخندو شمشیر در روابط ایران و آمریکا، مبانی نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)، «صنایع فضایی و ماهواره ها، مولفه قدرت ملت ها در دنیای جدید»، «مدیریت رسانه، نگاهی نو»، «سپهر جهانی رسانه-روندهای عمده زیرساختی رسانه های نوین»، «طرح ملی تلویزیون دیجیتال زمینی (DVB-T) در ایران»  است.

علاوه بر تألیفات فوق، دکتر علی عسگری دارای مقالات علمی با عناوینی چون «توسعه بنگاه‌های قرن 21 با تکیه بر تکنولوژی، بازار، مصرف کننده، نگرش ها، تعاریف و ویژگیهای تولید درکلاس جهانی و ارائه یک مدل مفهومی، مدل استراتژیک برای دستیابی به تولید در کلاس جهانی، اثرات دیدگاه تولید در کلاس جهانی بر طراحی چشم انداز، مدیریت استراتژیک رسانه و ارائه یک مدل مفهومی جدید، مبانی راهبردی نظام اسلامی(ارائه یک مدل مفهومی) ، انتخاب روش شناسی در مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای، حلقه های فکری، ضرورت پژوهش‌های گروهی، اهداف راهبردی در اقتصاد مقاومتی و... تعدادی از مقاله‌های ارائه شده‌ وی است.

  • منبع مورد استفاده براي اين مدخل: خبرگزاري تسنيم
کد خبر 333624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha