چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

مشاور انجمن خودروسازان ایران در میزگرد بررسی چشم‌انداز صنعت خودرو در دانشگاه امیر کبیر اعلام کرد، حدود ۲۴ درصد قیمت هر خودروی تولیدی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مانند پرداخت مالیات ارزش افزوده، هزینه گمرکی، مالیات عملکرد، تأمین اجتماعی و...

به دولت پرداخت مي‌شود و دولت با سياست‌هايي چون تثبيت قيمت‌ها باعث مي‌شود تا توليد‌كنندگان به وارد‌كننده تبديل شده و قطعات را از چين وارد كنند. داوود ميرخاني رشتي در اين ميزگرد كه ديروز برگزار شد با اشاره به اينكه متأسفانه خودروسازان به صنايع قطعه‌سازي بال و پر نداده‌ و اين صنايع كوچك مانده‌اند، افزود: حدود 2000قطعه‌ساز كوچك در كشور فعال هستند كه توان مالي محدودي داشته و توانايي خريد دانش فني را ندارند به همين دليل كپي‌كاري كرده و كيفيت قطعات توليدي در كشور داراي نوسان است.

در اين ميز گرد، يك پژوهشگر مركز مطالعات دانشگاه اميركبير نيز با بيان اينكه اكنون خودروسازان و دولت در يك بازي برد- برد با يكديگر شريك شده‌اند اعلام كرد، اكنون تنها 17درصد سهام سايپا و 30درصد سهام ايران خودرو در اختيار دولت است. با اين حال 3عضو هيأت مديره اين شركت‌ها از سوي دولت منصوب مي‌شود. اين امر بازي برد- برد دولت و خودروسازان را به‌دنبال داشته است به‌نحوي كه دولت تعرفه خودرو را بالا نگه داشته و از سوي ديگر بيشتر مديران صنعت خودرو از سوي دولت منصوب مي‌شوند.

علي حسن‌زاده با اشاره به اينكه تقريبا 25درصد سهام ايران خودرو در اختيار شركت‌هاي زيرمجموعه اين شركت است، افزود: به‌عنوان مثال شركت سرمايه‌گذاري سمند مالك 10درصد سهام ايران خودرو است و اين شركت‌ها به دولت وكالت داده‌اند تا اعضاي هيأت مديره را منصوب كند. به گفته وي، رويكرد غالب صنعت خودروي ايران مونتاژ برندهاي خارجي است، بنابراين بايد مديران اين صنعت يك‌بار شجاعانه اعلام كنند كه ما مي‌خواهيم مانند تركيه مونتاژ‌كننده باشيم نه اينكه مانند كره‌جنوبي تبديل به‌خودروساز شويم.

کد خبر 334364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha