همشهری آنلاین: مدیر ملی پروژه خشکیدگی درختان بلوط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای طرح TCP تلاش برای مقابله با خشکیدگی و دیگر آفت‌های درختان بلوط در حوزه استان ایلام و همچنین مقابله با بلایت شمشاد در جنگل‌های مناطق شمالی کشور خبر داد.

اجرای طرح حفاظت از جنگل‌های بلوط در مقابل خشکیدگی و آفت در استان ایلام

به گزارش ایرنا، گروهی از کارشناسان سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و مسئولان و کارشناسان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از عرصه‌های طبیعی استان ایلام بازدید کردند.

مدیر ملی پروژه خشکیدگی درختان بلوط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یکی از اهداف و سیاست‌های این پروژه را ارتقای سازگاری جنگل‌های زاگرس در مقابل زوال بلوط و جنگل‌های خزری در مقابل بلایت شمشاد و راه‌اندازی سیستم ملی پایش جنگل اعلام کرد.

حسین بدری پور شامگاه جمعه در حاشیه بازدید از عرصه‌های طبیعی استان ایلام اظهار کرد: در این طرح که فاز مطالعاتی آن از آبان سال گذشته شروع شده، تلاش می‌شود سال جاری در جنگل‌های استان ایلام اجرایی شود.

وی افزود: کارگاه این پروژه آبان پارسال در تهران برگزار شد و در 18 ماه عمر این پروژه، ضمن شناسایی روش‌های مدیریت معضلات بلوط در اکوسیستم زاگرس و شمشاد در اکوسیستم جنگل‌های خزری در قالب یک پروژه بزرگ مقیاس اجرایی نسبت به مدیریت عرصه اقدام می‌شود.

بدری پور یادآور شد: زمان‌بندی اجرای این طرح در حوزه زاگرس چهار سال تعیین شده که البته مرحله شناخت و بررسی وضعیت درختان و میزان و نوع آفت‌های جنگل‌های این دو منطقه 18 ماه طول می‌کشد.

وی با بیان این که هزینه در نظر گرفته شده برای مطالعه و بررسی وضعیت درختان بلوط منطقه 360 هزار دلار است، تاکید کرد: این میزان اعتبار از سوی فائو و در زمینه حفاظت و حمایت جنگل، جنگل‌داری، پایش و ارزیابی جنگل و مشارکت مردمی تامین و هزینه خواهد شد تا ظرفیت‌های فنی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ارتقا یابد.

وی گفت: در مرحله شناخت، کارشناسان سازمان خوار وبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با حضور در عرصه‌های جنگلی بلوط استان‌های زاگرس ضمن بررسی وضعیت درختان منطقه به ارائه بهترین راهکار برای مقابله با خشکیدگی و دیگر آفات این درختان می‌پردازند و به کارشناسان سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور و استان‌های حاشیه زاگرس آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در حاشیه این برنامه، گزارشی از روند مقابله و تلاش برای کاهش خشکیدگی و مبارزه با انواع آفات و بیماری‌های درختان بلوط در این استان ارائه کرد.

خانم دکتر شیروما ساتیاپالا کارشناس مسئول بهداشت و سلامت جنگل‌های فائو، دکتر پل باربر کارشناس و مشاور بین‌المللی قرنطینه بیماری‌های جنگل فائو، دکتر منصوره میرابوالفتحی مشاور ملی بیماری‌شناسی پروژه درختان بلوط، دکتر حسین بدری پور مدیر ملی پروژه خشکیدگی درختان بلوط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و دکتر انصاری مدیر روابط عمومی دفتر نمایندگی فائو در ایران و جمعی دیگر از کارشناسان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حضور داشتند.

این کارشناسان در سفر به استان ایلام از درختان بلوط و برخی اقدام‌ها و پروژه‌های اداره کل منابع طبیعی ایلام در منطقه جنگلی چغاسبز، عرصه‌های جنگلی ایوان و نهالستان این شهرستان بازدید کردند.

هم اکنون برای این پروژه استان‌های فارس و مازندران به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند که هیات اعزامی فائو معتقد است استان ایلام هم با توجه به وضعیت درختان و نیز اقدام‌های موثر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان پایلوت مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 334520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha