دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

صحنه سیاست آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آبان‌ماه، دوران کم‌سابقه‌ای را می‌گذراند.

ترامپ

صحبت از اخراج اقليت‌ها، تحقير آنها و تهديد به اخراجشان، دشنام‌هاي بي‌پروا با زشت‌ترين كلمات در مناظره‌هاي پخش زنده و ترويج و تشويق عريان خشونت از زبان نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري تأثيرش رادر سطح جامعه هم گذاشته و در هفته‌هاي اخير، چندين شهر و ايالت شاهد زد و خورد هواداران نامزدها با هم و درگيري با نيروهاي پليس بوده‌اند.

تيراندازي مرگبار و تكان‌دهنده اخير در اورلاندو اكنون به اين فضاي تنش و خشونت بيشتر دامن مي‌زند و تندروهاي عرصه سياست آمريكا را تقويت خواهد كرد. دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان درانتخابات رياست‌جمهوري امسال و ديگر چهره‌هاي اين حزب ازجمله مارك روبيو در نخستين واكنش‌ها به اين فاجعه، با خوشحالي از اثبات حرف‌هايشان در حمله به اقليت‌ها سخن گفتند و بر مواضع افراطي قبلي خود تأكيد كردند.

روزنامه نيويورك‌تايمز ديروز در اين‌باره نوشت، رويداد اورلاندو باعث تقويت و تشديد پوپوليسم و نژادپرستي در آمريكا و اروپا خواهد شد. راجر كوهن ستون‌نويس روزنامه نيويورك‌تايمز در اين مطلب نوشت، نخستين تأثير مستقيم كشتار جمعي اورلاندو، تقويت روندهاي فاجعه‌بار راستگرايانه، پوپوليستي، انزواطلبانه و نژادپرستانه در آمريكا و اروپاست. در اين مطلب آمده‌است: تيراندازي اورلاندو، دونالد ترامپ را به كاخ سفيد مي‌برد، انگليس را از اتحاديه اروپا خارج مي‌كند، مارين لوپن (رهبر جريان راست افراطي در فرانسه) را به رياست‌جمهوري فرانسه نزديك مي‌كند و به خشونت‌ها دامن مي‌زند.

ساعتي بعد از انتشارخبر تيراندازي اورلاندو، مايكل اورن سفير پيشين اسرائيل در آمريكا در توييتر نوشت: اگر من جاي ترامپ بودم بر نام مسلماني عمرمتين (عامل آمريكايي افغان‌تبار اين حمله) تأكيد مي‌كردم چون اين كار اوضاع را تغيير مي‌دهد.اين موضوع دركنار استقبال و موضعگيري‌هاي جمهوريخواهان آمريكا كه نوعي شادماني از اين تيراندازي در خود دارد، نشان مي‌دهد كه موج‌سواران اين واقعه خود را آماده كرده‌اند. در روزهاي آينده ممكن است شاهد تيراندازي و خشونت بيشتري در آمريكا باشيم.

کد خبر 336951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha