جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

در هفته گذشته ۲ حمله مرگبار در آمریکا و انگلیس در صدر اخبار قرار گرفت که ابعاد و تأثیراتی گسترده دارد و معنی تروریسم را از آنچه طی ۲دهه گذشته برای جهان تصویر می‌شد، تغییر می‌دهد.

تروریسم داخلی، تروریسم خارجی

در شهر اورلاندو در ايالت فلوريداي آمريكا يك جوان افغان‌تبار متولد و بزرگ‌شده آمريكا با سلاح خودكاري كه خريد و فروش‌اش در شهرهاي آمريكا به آساني خريد و فروش يك بطري آب است، صدها نفر را طي چند ساعت به گلوله بست. از آنجا كه اين تيراندازي در كلوپ همجنس‌گرايان اتفاق افتاد و تيرانداز يك مسلمان بود، عنوان تروريسم داعشي يا تروريسم افراط‌گرايان مسلمان براي آن در خبرها و اظهارنظرها استفاده شد.

حتي رسانه‌ها و چهره‌هاي جمهوريخواه آمريكا به باراك اوباما حمله كردند كه چرا در سخنراني‌اش درباره اين حمله به اسلام‌افراطي اشاره نكرده‌است. اما اكنون معلوم شده كه انگيزه‌هاي اين تيرانداز فردي و غيرايدئولوژيك بوده ‌است. اطلاعاتي همچون گرايش‌هاي همجنس‌گرايانه اين تيرانداز كه همسر سابقش از آن مطلع بوده، به دستور پليس آمريكا از رسانه‌ها پنهان مانده‌بود و تنها اخباري همچون تماس او با پليس براي اعلام عضويت در داعش به رسانه‌ها مخابره مي‌شد.

در انگليس روز پنجشنبه يك زن جوان كه نماينده حزب كارگر در پارلمان بود، با ضربات چاقو و گلوله تفنگ يك مرد 52ساله در خيابان كشته شد. خانم جوكاكس كه هنگام قتل مشغول تبليغات براي ماندن انگليس در اتحاديه اروپا قبل از همه‌پرسي هفته آينده بود، از حاميان كمك به پناهجويان و آوارگان سوريه و مخالف جنگ بود. اكنون معلوم شده كه فرد مهاجم از هواداران يك گروه افراط‌گراي نئونازي در آمريكا بوده‌ كه هنگام حمله با چاقو و تفنگ فرياد مي‌زده: اول بريتانيا! اين شعار هواداران خروج انگليس از اتحاديه اروپاست.

رسانه‌هاي غربي براي حملاتي از اين دست اگر عامل آن يك فرد اسلامگرا نباشد، عبارت ترور را به‌كار نمي‌برند و چندان درباره پيامدها و انگيزه‌هاي آن تحليل نمي‌كنند. اما وقايع اخير و فضاي دوقطبي و تند شده در آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي مانند فرانسه، آلمان و انگليس نشان مي‌دهد كه تروريسمي غير از آنچه در 2دهه گذشته درباره آن سخن گفته‌اند، اين كشورها را تهديد مي‌كند.

کد خبر 337349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha