همشهری آنلاین: چین به زودی ساخت اولین ابررایانه ۱۰۰ پتافلابی خود را اعلام می‌کند، ابررایانه‌ای به شدت قدرتمند که از توانایی پردازش یک کوادریلیون در ثانیه برخوردار است.

ابررایانه

براساس گزارش ساينس الرت، گفته مي‌شود اين ابررايانه جديد مي‌تواند در هر ثانيه هزار ترافلاپ اطلاعات را محاسبه كند، و اين موفقيتي است كه دولت آمريكا تلاش بسياري كرده‌است تا چين را از رسيدن به آن بازدارد. براي مثال در ماه آوريل فروش پردازشگرهاي زنون و زنون في را به موسسه‌هاي چيني ممنوع كرد،‌به ويژه مانع از دسترسي دانشگاه ملي فناوري‌هاي دفاعي چين به اين تجهيزات شد،‌مكاني كه ابررايانه تيانهه 2، قدرتمند‌ترين ابررايانه جهان از سال 2013 تا به امروز، در آن قرار دارد.

تيانهه 2 هنوز تكميل نشده‌است،‌ و متخصصان براين باورند تحريم‌هاي آمريكا عليه چين با هدف جلوگيري از بهبود به فناوري ابررايانه‌ها و به صورت خاص اين ابررايانه در چين بوده‌است. اما چين به جاي آنكه عملكرد خود را كند كند،‌تمامي بودجه و سرمايه خود را صرف توليد و توسعه ابرپردازشگرهاي آلفا و ARM كرده‌است.

چين بيش از 500 ميليون دلار سرمايه را صرف ساخت اين پردازشگرها كرده‌است تا تيانهه2 را ارتقا دهد و اكنون گفته مي‌شود اين كشور قصد دارد روز 20 ژوئن اين ابررايانه را در كنفرانس بين‌المللي ابررايانه‌ها در آلمان معرفي كند.

درحال حاضر همه‌چيز درباره تيانهه2 فرضي است و بايد در انتظار آغار كنفرانس نشست اما دلايلي وجود دارد كه اين فرضيات را محكم‌تر مي‌سازد: اين ابررايانه همواره به عنوان سيستمي معرفي شده‌است كه در صورت بهره‌برداري كامل از آن، قدرت پردازشي برابر 100 پتافلاب خواهد‌داشت.

همچنين براساس ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در چين،‌احتمال موفقيت مهندسان چيني در ساخت ابرپردازشگرها بسيار بالا است. تيانهه 2 درحال حاضر داراي 32 هزار پردازشگر زنون اينتل و 48 هزار پردازشگر زنون في اينتل است و اين حجم پردازشگر قدرت آن را به 54.9 پتافلاب رسانده‌است.

کد خبر 337649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha