به گزارش ایرنا، ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مجاورت خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد و سهولت دسترسی به آبهای آزاد و عبور تعداد بسیار زیادی از کشتیهای نفتکش و تجاری از تنگه هرمز، موقعیتی بسیار استثنایی برای ایران در حوزه بانکرینگ رقم زده است.
ایران اکنون 20 درصد از سهم بانکرینگ خلیج فارس را در اختیار دارد و به دنبال افزایش سهم و پیشی گرفتن از امارات در صنعت بانکرینگ است. در واقع، بندر فجیره امارات، تنها رقیب جدی در بازار خلیج فارس برای کشورمان به شمار میرود.
فجیره یکی از بنادر و شیخ نشینهای هفت گانه امارات متحده عربی است که در زمینه بانکرینگ سرمایهگذاری زیادی کرده و در سال 2010 میلادی، بیش از 12 هزار فروند کشتی عبوری از تنگه هرمز، برای سوختگیری به بندر فجیره، که 40 مایل با مسیر تردد کشتیها فاصله دارد، رفتند.
دوران تحریم، کشتیها و نفتکشها مجاز به تجارت دریایی با ایران نبودند و در نتیجه نمیتوانستند که از ایران سوخت و سایر خدمات بانکرینگ را دریافت کنند.
سالهای گذشته، حتی نفتکشهایی که نفت خام ایران را در بنادر کشورمان بارگیری میکردند، برای دریافت سوخت مورد نیاز خود به بندر فجیره میرفتند.
اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها، این امکان را فراهم ساخت که ایران برنامه ای را برای افزایش سهم خود در بانکرینگ تعریف کرده که بر اساس آن، جزیره قشم به دلیل موقعیت استراتژیک به عنوان قطب بانکرینگ خاورمیانه فعالیت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه وزیر نفت برای تسریع در روند توسعه صنعت بانکرینگ، دیروز (سه شنبه)، شیوه نامه طرح جامع خدمات سوخت رسانی به کشتی ها(بانکرینگ) را در آبهای مرزی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر ابلاغ کرد.
برپایه این شیوه نامه، وزارت نفت سیاستهای کلی را با توجه به تراز تولید و مصرف سوخت کشور، مقادیر صادراتی نفت کوره و گازوییل مشخص ساخته و امور بینالملل نسبت به تخصیص محمولهها به صادرات و بانکر با اولویت بانکرینگ اقدام مینماید.
همچنین برابر این شیوهنامه درباره حوزه فعالیت این طرح آمده است، همه جزایر و بنادر کشور در جنوب و شمال را دربر میگیرد و با توجه به مزیت نسبی و موقعیت جغرافیایی جزیره قشم، این جزیره به عنوان قطب خدمات بانکرینگ کشور تعیین میشود.
بر اساس این طرح، همه جزایر و بنادر در جنوب و شمال کشور میتوانند در این صنعت فعالیت کنند.
نظر شما