مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تا ساعاتی دیگر یکی از بزرگترین رویداد‌های فضایی سال ۲۱۶ رخ خواهد‌داد و فضاپیمای بدون سرنشین جونو ناسا به سفر پنج ساله خود پایان داده و ماموریت مطالعه دقیق سیاره مشتری را آغاز خواهد‌کرد.

جونو

براساس گزارش اسپيس، پيش از هركار ديگري جونو بايد خود را در مدار قطبي مشتري قفل كند كه اين يكي از خطرناك‌ترين بخش‌هاي كل ماموريت جونو خواهد‌بود، عملياتي كه ناسا امكان مشاهده آنلاين آن را فراهم آورده‌است.

با نزديك شدن جونو به مقصد تعيين‌شده‌اش در چهارم جولاي 2016،‌ ميدان گرانشي عظيم مشتري سرعت فضاپيما را به بيش از 241 هزار كيلومتر بر ساعت خواهد‌رساند و به اين شكل جونو به يكي از پرسرعت‌ترين دست‌سازه‌هاي بشر تبديل خواهد‌شد.

پس از رسيدن به سرعت حداكثري 266 هزار كيلومتر بر ساعت، سرعتي كه به كمك آن مي‌توان در عرض 9 دقيقه يكبار به دور زمين چرخيد، جونو به واسطه روشن كردن موتورهايش از سرعت خود خواهد‌كاست، و اين بخش خطرناك عمليات است.

وزن اين فضاپيما 1600 كيلوگرم است و با سرعتي 215 برابر سرعت صوت در فضا حركت خواهد كرد. براي كاهش اين سرعت موتورها براي 35 دقيقه روشن خواهند شد و بيش از 7900 كيلوگرم سوخت مصرف خواهند‌كرد.

درصورتي كه همه‌چيز براساس برنامه پيش رود، اين مانور پرخطر جونو را در مدار مشتري قرار خواهد‌داد،‌ جايي كه براي 18 ماه آينده به خانه اين فضاپيما تبديل خواهد‌شد تا جونو بتواند نگاهي دقيق‌تر از هميشه به ميدان گرانشي و مغناطيسي سياره مشتري بياندازد.

اگر اتفاق غيرمنتظره‌اي رخ دهد، اين فضاپيماي 1.13 ميليارد دلاري از كنار سياره مشتري به اعماق فضا پرتاب خواهد شد و هيچ شانسي براي بازگرداندن آن وجود نخواهد‌داشت. عمليات ورود جونو به مدار مشتري به صورت مستقيم از تلويزيون ناسا پخش خواهد شد و علاقمندان مي‌توانند يكي از تاريخي‌ترين رخداد‌هاي فضايي را از اين طرق مشاهده كنند.

کد خبر 339046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha