یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد حسین افشردی معروف به محمد باقری و برادر سردار شهید حسن باقری، از فرماندهان دوران ۸ سال دفاع مقدس در سال ۱۳۳۹ در شهر تهران به دنیا آمد.

سردار باقری

وی پس از اخذ دیپلم در زمان پیروزی انقلاب اسلامی وارد دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک سابق) شد و پس از تعطیلی دانشگاه‌ها در بهار سال ۱۳۵۹ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با وقوع جنگ تحمیلی عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد.

همچنین وی در جریان انقلاب اسلامی ضمن فعالیت‌های انقلاب مدتی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کمیته انقلاب اسلام فعالیت داشته است.

از سوابق و فعالیت‌های وی در دوران دفاع مقدس ابتدا بعنوان نیروی عملیات و سپس مسئول اطلاعات لشکرها و از سال ۱۳۶۲ تا پایان دوران جنگ تحمیلی بعنوان مسئول اطلاعات عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه کربلا قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) حضور داشته است. وی دارای سابقه جانبازی نیز هست.

باقری پس از دوران دفاع مقدس به ستاد کل نیروهای مسلح منتقل شد و در مسؤلیت‌های مختلف بعنوان رئیس اداره اطلاعات و سپس معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل همچنین رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح (تاکنون) ایفای مسئولیت کرده است.

باقری به موازات مسئولیت‌های مذکور از سال ۱۳۸۶ بعنوان معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) خدمت کرده است.

وی دارای مدرک دکتری جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی با مرتبه‌ استاد تمامی است و علاوه بر ایفای مسئولیت‌های اجرایی به تدریس در دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه تربیت مدرس نیز اشتغال دارد.

باقری به علت انجام فعالیت‌های شایسته در دوران دفاع مقدس مفتخر به دریافت سه نشان فتح و برای فعالیت‌های پس از دفاع مقدس یک نشان نصر از دست مبارک فرماندهی معظم کل قوا شد.

باقری دارای تالیفاتی در زمینه ژئوپلیتیک قفقاز، منطقه غرب آسیا، حقوق بین‌الملل دریایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس و تنگه هرمز و عضو قطب علمی جغرافیای سیاسی کشور و عضو هیات موسس انجمن ژئوپلیتیک ایران است.

وی از تبحر بالایی در امور اطلاعاتی و عملیاتی برخوردار بوده و تا کنون نیز در همین مسئولیت در ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد. باقری همزمان با ایزدی به درجه سرلشکری مفتخر شده است. محمد باقری در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های بسیاری را در سازماندهی انقلابیون انجام داد و با آغاز فعالیت سپاه به جمع پاسداران انقلاب اسلامی پیوست.

سرلشکر محمد باقری با حکم رهبر معظم انقلاب تیر ماه سال ۱۳۹۵ جایگزین سرلشگر فیروزآبادی در ستاد کل نیروهای مسلح شد.

کد خبر 339522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha