کلر مکینتاش که ۵ سال پیش کار در اداره پلیس را کنار گذاشت و به یک نویسنده تمام‌وقت تبدیل شد، با نخستین رمان پلیسی خود، «اجازه می‌دهم بروی» جایزه بهترین رمان جنایی سال بریتانیا را در رقابت با خالق «هری پاتر» برد.

کتاب

به گزارش همشهري، جي‌كي‌رولينگ كه كتاب‌هاي پليسي جنايي خود را با نام مستعار رابرت گالبريث مي‌نويسد، امسال با سومين تجربه‌خود «حرفه شيطاني» نامزد دريافت جايزه معتبر بهترين كتاب جنايي سال بود اما اين جايزه 3هزار پوندي در دوازدهمين دوره به مكينتاش رسيد كه پس از 12سال فعاليت در لباس افسر پليس، از 2011 به جرگه نويسندگان پيوست و سرانجام با نخستين كتاب خود به موفقيتي خيره‌كننده رسيد.

اجازه مي‌دهم بروي، ابتدا در فهرست 18كتاب جنايي برتر قرار گرفت و همراه كتاب رولينگ به فهرست 6نامزد نهايي راه يافت. ديگر نامزد اين جايزه مارك بيلينگام بود كه پيش‌تر 2بار به‌عنوان برترين جنايي‌نويس سال بريتانيا برگزيده شده بود. كتاب مكينتاش در مورد زني است كه پس از كشته شدن فرزندش در يك حادثه، به منطقه‌اي دورافتاده در ولز جنوبي مي‌رود.

در ادامه، يك كارآگاه رسيدگي به اين پرونده قتل را به‌عهده مي‌گيرد و... . اين نويسنده بريتانيايي جايزه 3هزار پوندي خود را در مراسم افتتاحيه جشنواره سالانه جنايي‌نويسي دريافت كرد. در اين مراسم، يك جايزه افتخاري هم به ول مك‌درميد براي سابقه درخشان در جنايي‌نويسي اهدا شد. اين نويسنده 61ساله اسكاتلندي بيشتر به واسطه خلق مجموعه‌كتاب‌هاي توني هيل و كارول جردن و شخصيت‌هايي چون ليندسي گوردن و كارآگاه شخصي كيت برانيگان شناخته مي‌شود. برخي از داستان‌هاي او به مجموعه‌هاي تلويزيوني تبديل شده‌اند.

رولينگ در پيامي به مك‌درميد، او را «ملكه جنايت» لقب داد. سي‌امين كتاب جنايي مك‌درميد تا چند روز ديگر به بازار مي‌آيد و گرفتن اين جايزه از معتبرترين همايش سالانه جنايي‌نويس‌ها، مي‌تواند بهترين تقدير از يك عمر فعاليت او در اين عرصه باشد. پيش از اين چهره‌هايي چون روث رندل، پي‌دي جيمز و كالين دكستر جايزه افتخاري جشنواره را برده بودند.

امسال 6نويسنده بريتانيايي و ايرلندي با كتاب‌هاي چاپ اول مي‌2015 تا 30آوريل 2016 براي كسب جايزه بهترين رمان جنايي سال رقابت كردند و اجازه مي‌دهم بروي كه پيش‌تر در فهرست پرفروش‌هاي ساندي تايمز هم قرارگرفته بود، آن را برد. مك‌درميد، لي چايلد، دنيس مينا و سارا هيلاري برندگان پيشين اين جايزه هستند.

کد خبر 340929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha