شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

درحالی‌که دستگیری‌ها و برکناری‌های گسترده در ترکیه با گذشت یک هفته از کودتای نافرجام همچنان ادامه دارد، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور در تازه‌ترین سخنرانی خود از مردم خواسته در خیابان‌ها بمانند.

اردوغان

در شب‌هاي گذشته آنكارا و استانبول صحنه تجمع هزاران نفر با دردست داشتن پرچم و خواندن سرود ملي بوده است؛ فضاي احساسي كه دولت از آن براي سركوب مخالفان و عوامل كودتا بهره برده‌است.اردوغان ديروز براي نخستين بار بعد از كودتاي نافرجام هفته گذشته، در پارلمان تركيه حاضر شد و در سخناني گفت: به لطف خدا كودتاچيان نتوانستند به اهدافشان برسند اما مردم نبايد خيابان‌ها را ترك كنند تا ريشه عوامل كودتا به‌طور كامل پاكسازي شود. ساختمان پارلمان تركيه ازجمله ساختمان‌هاي دولتي بود كه در شب كودتاي نافرجام تركيه هدف حمله هوايي نظامياني قرار گرفت كه دست به كودتا زده‌بودند. اين ساختمان دچار آسيب شده‌است.

اردوغان در ادامه سخنانش در پارلمان از غرب به‌خاطر موضعگيري‌هاي اخيرش عليه دولت تركيه انتقاد كرد و گفت: اگر غرب ادعاي دفاع از دمكراسي را دارد نبايد رفتارهاي دوگانه داشته‌باشد. اشاره او به انتقادهاي گسترده آمريكا و اتحاديه اروپا از سركوب‌هاي بعد از كودتاي نافرجام در تركيه است.

در تازه‌ترين خبر از وضعيت دستگيري‌ها و متهمان كودتا، 1200نفر از نظامياني كه ابتداي هفته گذشته به اتهام همكاري باعوامل كودتا دستگير شده‌بودند آزاد شدند. همچنين وزارت آموزش تركيه از تعطيلي حدود 2هزار مؤسسه و سازمان آموزشي خصوصي وابسته به جنبش فتح‌الله گولن خبر داده‌است. در روزهاي گذشته علاوه بر دستگيري نظاميان، وزارت آموزش و آموزش عالي تركيه هم هدف برخورد قرار گرفته‌است.

هزاران معلم و صدها استاد دانشگاه از كارشان بركنار شده و همچنين همه استادان دانشگاه ممنوع‌الخروج شده‌اند. شمار دستگيرشدگان و بركنارشدگان بعد از كودتا در تركيه به 50هزار نفر رسيده‌است. وزارت كشور تركيه ديروز اعلام كرد در جريان تجديد ساختار نيروهاي نظامي و مسلح اين كشور، كنترل ژاندارمري از اين به بعد از دست ارتش خارج شده و در زيرمجموعه وزارت كشور قرار مي‌گيرد. ژاندارمري پليس حفاظت از مناطق مرزي تركيه است.

ديروز همچنين وزراي كشور و دادگستري تركيه براي گفت‌وگو درباره استرداد گولن به آمريكا رفتند. آمريكا اعلام كرده مدارك تركيه براي استرداد گولن كه در پنسيلوانياي آمريكا به سر مي‌برد را بررسي مي‌كند. واشنگتن تأكيد كرده كه تصميم درباره استرداد گولن را دادگاه‌هاي آمريكا مي‌گيرند.

کد خبر 340947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha