پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

رئیس سازمان امور مالیاتی میزان فرار مالیاتی در کشور را ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از تلاش برای دریافت ۵هزار میلیارد تومان آن در سال‌جاری خبر داد.

رئیس سازمان مالیاتی در اتاق تهران

سيدكامل تقوي‌نژاد ميهمان فعالان بخش‌خصوصي بود تا با دغدغه‌هاي مالياتي بخش خصوصي آشنا شود. رئيس سازمان امور مالياتي با اشاره به فرار مالياتي اظهار داشت: براي مقابله با فرار مالياتي اداره كل مبارزه با فرار مالياتي را در ادارات خدمات موديان راه‌اندازي كرده‌ايم و بدين وسيله كليه تراكنش‌هاي مشكوك بانكي را از طريق مراجع مختلف اخذ و در اختيار اين كميته قرار مي‌دهيم.

اين اطلاعات يا در مورد كساني است كه موديان ما محسوب مي‌شوند و يا مشمول كساني است كه فرار مالياتي مي‌كنند. اگر مودي باشند و ماليات خود را پرداخت كنند كه ما اين موضوع را به كميته اعلام خواهيم كرد و اگر فرار مالياتي كنند براي پرداخت ماليات پيگيري خواهيم كرد. وي گفت: امسال درنظر داريم كه ۵۰ هزارميليارد تومان فرارهاي مالياتي را شناسايي كرده و از آنها ماليات دريافت كنيم. تقوي‌نژاد درباره بخش‌هايي كه بيشترين فرار مالياتي را انجام مي‌دهند، بيان كرد: بخش اول متعلق به توليد، بخش دوم واردات رسمي و بخش سوم متعلق به آنهايي است كه واردات را از طريق قاچاق انجام مي‌دهند و يا در مرحله‌ بعد از توليد زنجيره‌هاي ناشناخته‌اي را تشكيل مي‌دهند كه فرار مالياتي كنند.

تقوي‌نژاد همچنين گفت: ما در قانون برنامه ششم توسعه متعهديم سهم درآمدي ماليات را بالا ببريم كه بخش عمده‌اي از آن را به شناسايي كساني معطوف كرده‌ايم كه فرار مالياتي مي‌كنند. رئيس سازمان امور مالياتي درباره‌ مجازات فرار مالياتي اظهار كرد: دو نوع مجازات وجود دارد در مورد كساني كه اختفا مي‌كنند يك نوع مجازات درنظر گرفته‌ايم و براي همكاران و مباشران آنها مجازاتي ديگر درنظر گرفته شده است.

  • اعتماد به90درصد اظهارنامه‌ها

او در اين نشست تأكيد كرد كه بناي طرح جامع مالياتي ما بر خوداظهاري است. رئيس سازمان امور مالياتي گفت: بر اطلاعات مردم تكيه داريم و تصميم داريم ۹۰ درصد اظهارنامه‌ها را پذيرفته و اطلاعات فقط ۱۰ درصد از اظهارنامه‌هاي پرريسك را بررسي كنيم. رئيس سازمان امور مالياتي همچنين گفت: علاقه نداريم وارد رسيدگي‌هاي پيچيده شويم، چرا كه معتقديم اطاله مراحل دادرسي مالياتي هر دو طرف را خسته مي‌كند.

ما درنظر داريم امسال ۵۰ درصد از زمان پروسه دريافت ماليات را كاهش دهيم. سيدكامل تقوي نژاد بيان كرد: سازمان امور مالياتي به‌دنبال شفافيت اطلاعات بوده و مهم‌ترين مسئله در اين موضوع آمار و اطلاعات صحيح است كه بخشي از آن به دستگاه‌هاي دولتي بر مي‌گردد، اعتراف مي‌كنم كه بايد در مواردي خود را اصلاح كنيم.

معاون وزير اقتصاد با بيان اينكه سازمان امور مالياتي بنا ندارد با هر بهانه‌اي از مردم ماليات بگيرد، گفت: اگر دولت هزينه‌هايش زياد شود حق نداريم براي تأمين آن به مردم فشار بياوريم و چنين رفتاري مورد قبول ما نيست. تقوي‌نژاد همچنين تأكيد كرد كه در موضوع ماليات‌ستاني مسائل اقتصادي كشور مدنظر سازمان امور مالياتي قرار دارد و ما شرايط ركودي اقتصاد را درنظر داريم و درباره‌ عملكرد سال ۱۳۸۴ بايد با تعامل و همكاري مشكلات را حل كنيم. وي درباره‌ قانون ماليات بر ارزش افزوده بيان كرد: ۴۰ درصد از درآمد مالياتي از اين محل تأمين مي‌شود كه البته قانون به شكل كنوني‌اش مشكلاتي دارد. با بخش خصوصي جلساتي برگزار كرديم و مشكلات در كميسيون اقتصادي دولت در حال رسيدگي است تا به يك قانون كامل‌تري برسيم. هدف اصلي ما رسيدن از توليد به مصرف در دريافت ماليات است.

رئيس سازمان امور مالياتي ادامه داد: به‌نظر من عمده نارسايي‌هاي مربوط به ماليات برارزش افزوده با نصب صندوق‌هاي مكانيزه فروش حل مي‌شود، اكنون لايحه‌اي تنظيم شده و مشوق‌هايي داريم تا بتوانيم براي به‌كارگيري اين صندوق‌ها و بهره‌گيري از فوايد آن اقدام كنيم.

  • تخفيف در پرداخت ماليات سال 94

در اين نشست مسعود خوانساري رئيس اتاق تهران از تلاش براي ايجاد يك كميته مشترك بين اتاق تهران و سازمان امور مالياتي براي حل مشكلات مالياتي فعالان اقتصادي و كاهش دغدغه آنان خبر داد. او همچنين با اشاره به درخواست صادركنندگان در مورد استرداد يك ماهه ماليات صادرات گفت: اخيرا جلسه‌اي با حضور معاون اول رئيس‌جمهور برگزار و طي آن مقرر شد كميته‌اي چهارنفره متشكل از وزير امور اقتصادي و دارايي، رئيس گمرك، رئيس سازمان امور مالياتي و رئيس اتاق تهران به بررسي ابعاد اين موضوع بپردازد تا اين مطالبه صادركنندگان تحقق پيدا كند.

رئيس اتاق تهران با تأكيد بر اينكه سال 1394سال دشواري براي بخش خصوصي بود، گفت: به‌دنبال پيشنهادهايي هستيم كه فشارهاي بيمه‌اي و مالياتي فعالان اقتصادي كاهش پيدا كند. از اين‌رو احتمالاً ظرف هفته آينده تصميماتي براي تخفيف در پرداخت ماليات سال 1394اتخاذ خواهد شد كه هم به نفع بخش خصوصي باشد و هم منافع دولت را تأمين كند.

کد خبر 342129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha