چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرتضی ممیز اگر بین ما بود، امسال هشتادمین سالروز تولدش را جشن می‌گرفت؛ مردی که توانست با پشتکارش در معرفی و ارتقای هنر گرافیک، از خود تصاویر ماندگاری برای ایرانی‌ها باقی بگذارد.

ممیز

به گزارش ایسنا، چهارم شهریورماه سالروز تولد «پدر گرافیک ایران» است. او سال ۱۳۱۵ در تهران متولد و سال ۱۳۴۴ در رشته‌ی نقاشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. سپس برای ادامه‌ی تحصیل به فرانسه رفت و گواهینامه‌ی خود را در طراحی ویترین و معماری از مدرسه‌ی عالی هنرهای تریینی پاریس دریافت کرد.

ممیز در سال ۱۳۴۸ پیشنهاد ایجاد رشته‌ی گرافیک را به دانشکده‌ی هنرهای زیبا ارائه کرد که با آن موافقت شد. با این اتفاق، یکی از رشته‌های پرطرفدار هنری در دانشگاه‌ها شکل گرفت و ممیز را به‌عنوان پدر گرافیک ایران به جامعه‌ی هنری معرفی کرد.

ممیز در طول دوران فعالیت هنری خود موفق به دریافت جوایز و افتخارات گوناگونی شد که نام او را به‌عنوان یک طراح برجسته‌ی گرافیک بر سر زبان‌ها انداخت.

ممیز را بیش از هر چیز به‌خاطر لوگوهای معروفی که طراحی کرده می‌شناسند. این لوگوها پس از طراحی توسط این هنرمند، سال‌هاست که توسط سازمان‌ها و نهادها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به تصویرهای آشنایی برای مردم تبدیل شده‌اند. ممیز که خود طراح و بنیان‌گذار رشته‌ی گرافیک در ایران است، نشانه‌های بسیاری را برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات طراحی کرده که از معروف‌ترین طراحی‌های لوگو در ایران به‌شمار می‌روند.

معروف‌ترین نشانه‌ی طراحی‌شده توسط ممیز لوگوی مربوط به سازمان استاندارد ایران است که روی کالاها و محصولات درج می‌شود. نشانه‌ای که در این سال‌ها به نمادی برای اطمینان مصرف‌کنندگان نسبت به سلامت محصول تولیده‌شده تبدیل شده است. مردم از هر قشری هر روز بارها با این علامت برخورد می‌کنند و شاید بسیاری از آن‌ها نام طراح آن را ندانند.

ممیز این طرح را در سال ۱۳۶۴ و با استفاده از حروف اول کلمات Institute of Standard and Industrial Research of Iran که نام لاتین «مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» است طراحی کرد.

لوگوی سازمان آتش‌نشانی که روی همه‌ی ماشین‌های این سازمان وجود دارد و هنگام خطر، بسیاری از مردم با این طرح ساده مواجه شده‌اند، از دیگر آثار ممیز است. ممیز این طرح را در سال ۱۳۷۴ برای سازمان آتش‌نشانی طراحی کرد. در این نشانه طرحی از یک شعله دیده می‌شود. شعله، فرمی قوی و چشم‌گیر دارد و در چارچوب سیاه رنگ قرار گرفته است.

حتما بارها در ترافیک و هنگام رانندگی با لوگوی شرکت سایپا پشت اتومبیل‌های این شرکت برخورد کرده‌اید. ممیز این طرح را در سال ۱۳۶۶ و پس از رونق گرفتن کارخانه‌ی سایپا برای این شرکت طراحی کرد و امروز به یکی از معروف‌ترین برندهای محصولات ایرانی تبدیل شده است.

از دیگر موارد فعالیت مرتضی ممیز در طول سال‌های زندگی هنری‌اش طراحی پوستر برای فیلم‌ها و مناسبت‌های مختلف بود. یکی از معروف‌ترین آثار ممیز در این زمینه، پوستر فیلم «گوزن‌ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی است. طراحی فونت پوستر، چینش سوژه‌ها و رنگ‌های به‌کار رفته در آن از مواردی است که این پوستر را به اثر موفق تبدیل کرده است.

ممیز همچنین پوستری را برای فیلم «ستارخان» اثر علی حاتمی طراحی کرد که از پوسترهای ماندگار سینمای ایران به‌شمار می‌رود. ممیز در این پوستر چهره‌ی ستارخان را به‌عنوان قهرمان ملی به‌خوبی در پوستر جانمایی کرده و از المان‌های بسیار ساده، طرحی تأثیرگذار به‌وجود آورده است.

ممیز پس از یک عمر فعالیت هنری، پنجم آذرماه سال ۱۳۸۴، پس از تحمل یک دوره‌ی سخت بیماری، در بیمارستان آبان تهران درگذشت. پیکر او را در باغبان‌کلا (محلی واقع در کردان کرج) به خاک سپردند.

کد خبر 344286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha