وزارت صنعت هیچ محدودیت یا حساسیتی نسبت به تولید داخل و صادرات محصولات صنعتی تحت نام برندهای معتبر خودروسازی و لوازم خانگی خارجی ندارد.

پس از آغاز توليد محصولات مشترك ايران خودرو و پژو با داخلي‌سازي‌ 20درصدي، ديروز خط توليد يخچال، فريزر و سايد باي سايد نيز تحت نام يك برند كره‌اي آغاز شد. اما وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگار ما در مورد ضوابط توليد داخل برخي محصولات صنعتي مانند لوازم خانگي و خودرو با نام برندهاي خارجي در ايران اعلام كرد:

اولويت در وزارت صنعت، ساخت و طراحي در داخل كشور براي داخلي‌‌سازي تدريجي توليد و ايجاد اشتغال است اما اين چارچوب براي هر محصول فرق مي‌كند. يك موقع است كه برندي در بازار ما يا بازارهاي خارجي معتبرشناخته شده و توليد‌كنندگان داخلي نيز مي‌خواهند از همان برند استفاده كنند. مثلا در مورد خودرو از سال‌هاي قبل توليد با برند پژو را آغاز كرده‌ و قرارداد داريم تا از استانداردهاي اين برند در توليد استفاده كنيم.

محمد‌رضا نعمت‌زاده با بيان اينكه در مورد توليد لوازم خانگي در داخل كشور با نام برخي برندهاي خارجي حساسيت خاصي نداريم، افزود: بايد توليد‌كنندگان و سرمايه‌گذاران خارجي تحت شرايط برند خارجي توليد كنند. بالاخره اين برند كره‌اي هم در دنيا و هم در كشور ما شناخته شده و ما اگر هدف صادرات داشته باشيم كه قطعا داريم، باز توصيه من آن است كه همين برند و استاندارد باشد تا محصولات توليد داخل را صادر كنيم.

همچنين معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: وزارت صنعت براساس وظايف ذاتي خود افزايش توليد و ارزش افزوده در كشور را دنبال مي‌كند. پرسش مطرح آن است كه ما بهتر است برخي كالاهاي صنعتي برندهاي معروف را وارد يا در داخل كشور توليد كنيم؟ افزايش توليد و عمق بخشيدن به داخلي‌سازي‌ اين محصولات هدف توليد با نام برخي برندهاي خارجي است. محسن صالحي‌نيا با بيان اينكه در توليد لوازم خانگي با اين برند كره‌اي نيز بر توسعه ساخت داخل، به‌كارگيري توانمندي توليدكنندگان داخلي در توليد محصولات جديد و صادرات تأكيد داريم، افزود:

اما هيچ هدف‌گذاري و مدت زمان مشخصي براي ميزان داخلي‌سازي‌ يا صادرات لوازم خانگي كه به شيوه مذكور توليد مي‌شود، نداشته‌ايم چرا كه در توليد لوازم خانگي به محض اينكه خط توليد، قالب‌ها و دستگاه‌هاي پرس راه‌اندازي شود، ساخت داخل به بيش از 50درصد افزايش يافته و امكان صادرات با نام اين برند كره‌اي نيز وجود دارد. وي در مورد آغاز توليد محصول پژو 2008 با عمق ساخت داخل 20درصدي برخلاف تكليف ساخت حداقل 40درصدي افزود:‎ شروع توليد محصولات پژو با داخلي‌سازي ۲۰ درصدي خلاف قانون و تخلف نيست. الزام داخلي‌سازي يك روش براي استفاده حداكثري از توان داخلي است و طي ۳ تا ۴‌ماه ابتدايي اهداف توليد در اين زمينه محقق مي‌شود و حداكثر تا يك‌سال به داخلي‌سازي‌ 40درصد مي‌رسيم.

کد خبر 344673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha